Wizz-teszt: A321neo Budapesten

iho   ·   2016.09.22. 16:15
cim

A Wizz Air bemutatta a csúcstechnológiát képviselő Airbus A321neo repülőgépet a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, egyúttal a Wizz Air-pilóták megkezdték az A321neo tesztelését, olvasható a légitársaság közleményében.

2004 óta, amikor az első Wizz Air-gép felszállt, a légitársaság mindig is az Airbus A320-as családjába tartozó repülőgépekkel üzemeltette járatait, és 2015 novemberében bemutatta az első A321ceo típusú gépet. Így a Wizz Air még több ülőhellyel még több úticélra tud eljutni alacsony viteldíjakon, és tovább javítja az utazási élményt új belső színekkel, világosabb fedélzettel, puha bőrülésekkel és több ülőhelyválasztási lehetőséggel, folytatódik a közlemény. 2018-ig további harminc Airbus A321ceo csatlakozik a Wizz flottájához, és 2019-ben érkezik az első repülőgép a 2015-ös Paris Air Show-n megrendelt száztíz Airbus A321neo közül. Az A321neo repülőgépek 2024-ig érkeznek majd folyamatosan.

A Wizz Air mindig is elkötelezett volt a hatékony és környezettudatos csúcstechnológia mellett, ezt az is bizonyítja, hogy jelenleg Európa egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti hatvanhárom Airbus A320 és tíz A321ceo típusú repülőgépével, amelyek átlagos életkora négy év. Az A321neo legújabb innovációi közé tartozik a megnövelt teljesítmény és jobb aerodinamikai tulajdonságok, új generációs hajtóművek és a sharklet szárnyvégek, amelyekkel kategóriájában a legalacsonyabb specifikus fogyasztást éri el, több mint tizenöt százalékos megtakarítással a ma használatos egyfolyosós repülőgéphez képest, egyúttal csökkentett szén-dioixd-kibocsátással és alacsonyabb zajszint mellett.

A hosszabb törzsű 321-es Budapesten

Mivel a Wizz Air az Airbus egyik fő partnere, a Wizz pilótái az elsők között tesztelhetik az A321neo-t. A Wizz Air pilótái, köztük Szabó Zoltán főpilóta Budapestről hét európai városba repülnek a tesztút során, hogy megtapasztalják az A321neo kategóriájában legjobb tulajdonságait – eddig a Wizz Air közleménye.

A Budapestre tesztelésre érkezett gép egyébként nem azzal a hajtóművel van szerelve, mint amit a Wizz gépein láthatunk majd. A hosszabb törzsű A321-eshez, a rövidebb 320-ashoz hasonlóan, kétféle hajtómű rendelhető. A 320-as első példánya a Pratt & Whitney reduktoros rendszerű – GTF, Geared Turbofan – hajtóművével emelkedett a levegőbe, amelyen egy áttételrendszer az elülső ventilátor-fokozatot a legoptimálisabb fordulatszámon tartja. A 321-es első példánya pedig a „hagyományos” felépítésű de ugyancsak komoly megtakarítást és környezetbarát üzemeltetést ígérő CFM LEAP hajtóművekkel szállt fel először.

Budapesten ez utóbbi prototípus járt, miközben a légitársaság még júliusban döntött és kötött szerződést a száztíz A321neo-hoz a Pratt & Whitney GTF hajtóművek leszállítására az amerikai gyártóval. A neo-kategóriás Airbusok közül jelenleg még csak 320-asok kerültek megrendelőkhöz, a tervezetthez képest épp a hajtómű körüli technikai gondok miatt lassabb ütemben és kisebb számban. Az első neót a Lufthansa kapta, jelenleg a típusból összesen 16 példány repül. A neók rendelésállománya most már a 4800-hoz közelít, ebből csaknem 1300 a hosszabb törzsű, nagy befogadóképességű 321-es.

CFM LEAP hajtóművekkel

A típus legnagyobb darabszámban ázsiai légitársaságoknál áll majd szolgálatba (Air Asia: 320-asból 304, 321-esből 100, IndiGo: 430 rövidebb 320-as, Lion Air: 118 rövidebb és 65 hosszabb törzsű változat), a Lufthansa összesen 101, az Easyjet 130 újrahajtóművezett keskenytörzsű Airbust kötött le a gyártónál.

A Lufthansa Technik, az a karbantartó-szerelő cég, amely a Wizz gépeit is gondozza, épp két nappal ezelőtt kötött szerződést új vegyesvállalat felállítására, amely a PW 1000G hajtóműcsalád javítási szolgáltatásaira szakosodik. Ugyanakkor a Pratt & Whitney anyavállalata, a United Technologies elnöke néhány nappal ezelőtti nyilatkozatában elismerte, hogy a GTF-technológiával készülő hajtóművek gyártása az elülső ventilátorfokozat alumíniumból és titánból készülő lapátjainak problémája miatt „lassabb az ideálisnál”, az idei évre tervezett 200 helyett csak 150-et fognak elkészíteni, és ez nemcsak az Airbus, hanem a kanadai CSeries átadásait is lassítja, utóbbi ugyanis kizárólag a P&W hajtóműveivel repül. Jövő évre azonban az elnök szerint a GTF-rendszerű hajtóművekből már 350-400-at fognak átadni a repülőgépgyártóknak.

A P&W hajtómű, amivel a Wizz gépei repülnek majd

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek