101-es: ütemes menetrend jön, és már van érdeklődő árufuvarozó a biharkeresztesi gépcserére

Vörös Attila   ·   2023.09.07. 08:35
5422_XS106546_230828_

Mások azonban továbbra is dízelekkel füstölik Püspökladány és Biharkeresztes között a drótot a tehervonatok élén.

A közelmúltban adták át a felújított 101-es vonalon a felsővezetéket, így a vonatok élén már villanygépek is dolgozhatnak. Ezzel a MÁV-Start az első pillanattól élt is: Szilik és Traxxok váltották le a Csörgőket augusztus 28-án. A vonal felújítását több kritikai is érte, elsősorban annak nyomán, hogy az alföldi, gyakorlatilag nyílegyenes vonalvezetésű pályán a nem túl ambíciózus 100 kilométeres óránkénti sebesség lett (maradt) a maximálisan megengedett. De a vasútállomásokat sem az utasközpontúság vezérelve alapjén alakították át – lásd az állomásépületektől messzebb került szigetperon esete például Berettyóújfaluban.

Jelenleg nem ütemes menetrend szerint járnak a személyvonatok a 101-es vonalon (fotók: Vörös Attila)

De van jó hír is: egyelőre a menetrend nem változott érdemben, ám a decemberi menetrendváltástól a 101-esen is bevezetik az ütemes menetrendet, kedvező csatlakozásokkal a térség autóbuszjárataira és Püspökladányban a debreceni és a budapesti irányra is – derült ki a vasúttársaságnak az iho kérdéseire adott válaszaiból. A MÁV kiemeli, hogy a román oldalon évekig tartó vágányzár kezdődik hamarosan, ezért várhatóan a nemzetközi személyszállító vonatokat elterelik a vonalról. Ennek részleteiről jelenleg is tárgyalásokat folytatnak a felek.

Román dízelgép jár át Biharkeresztesre a nemzetközi járatokkal, de startos mozdonyvezetővel!

Még izgalmasabb kérdés a teherszállítási technológiák átalakítása. A MÁV eddig is lehetőséget adott az üzemváltásra a magyar oldalon, Biharkeresztesen, a vasútvállalatok azonban a műveletet a határ túloldalán, a jóval nagyobb kapacitású Biharpüspökiben végzik el, szinte kivétel nélkül. Eddig Püspökladányban kellett dízelre váltaniuk, így teljesen mindegy volt ebből a szempontból, hogy hol tartják meg a szükséges vizsgálatokat, és esetleges további gépcseréket.

A MÁV-ot idézzük az üzemváltó állomásokról: „a gépcseréket a vasúti piac liberalizálását, azaz 2004. május 1-ét megelőzően az államközi egyezmények az ún. üzemváltó határállomásokra telepítették. Ezek olyan, a határhoz közel fekvő állomások, amelyek méretükből, vágányaik számából adódóan képesek a gépcserék végrehajtása mellett a határátmenettel kapcsolatos számos egyéb teendő (vám elé állítás, dokumentumok kezelése, növény- és állategészségügyi vizsgálatok stb.) elvégzésére is. Ezek az állomások kölcsönösségi alapon lettek kijelölve. Mind Magyarország, mind pedig a szomszédos államok területén vannak ilyen állomások. Bár az üzemváltó határállomás fogalma továbbra is él, ám – az EU-hoz, illetve a Schengeni Övezethez csatlakozás, valamint a több áramnemű mozdonyok elterjedése okán – ezek általánosságban fokozatosan veszítenek a jelentőségükből. Dízelvontatásra való áttérés esetén természetesen a gépcsere nem kerülhető el. Vasúti pályaműködtetői oldalról külön szabályozás nincs a vasúttársaságok gépcsere-helyszínére vonatkozóan, ezt tetszőleges állomáson elvégezhetik, a saját technológiájukhoz igazodva. Menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatások esetében ezeket célszerűen továbbra is a partner külföldi vasútvállalattal együttműködésben, megállapodások formájában szükséges rendezni.”

Rövid biharkeresztesi várakozás után indul is tovább az MMV tartályvonata

A válaszokból tehát az következik, hogy semmiféle jogi akadálya nincsen annak, hogy a tehervonatok villanygéppel menjenek el egészen Biharkeresztesig, majd ott a gépcserét követően már a Romániára alkalmas mozdonnyal folytathassa útját a szerelvény. A MÁV tájékoztatása szerint már van érdeklődő vasútvállalat a biharkeresztesi üzemváltásra és mozdonycserére, de még nem született végleges döntés. Az iho információi szerint a GYSEV Cargo például rendelt már vonalismereti gépmeneteket a 101-esre, így a zöld-sárga Vectronok lehetnek akár az első villanymozdonyok, amik a biharkeresztesi csonkába állnak be a püspökladányi helyett két vonat között.

A Foxrail szerelvénye is Sulzerrel érkezett Romániából, és ment tovább Püsökladányig ugyanazzal a géppel. A háttérben egy PSŽ-vonat: ezt is Sulzer vitte át a 101-esen...

A GYSEV Cargo vonatait egyébként eddig a ČD Cargo továbbította a 101-es vonalon bérmunkában (Kocúrokkal). Sokat dolgozik a vonalon a Foxrail és az MMV is, őket egyelőre a szokásos Sulzerekkel látni – de az MMV esetében Ludmillára is van esély. A Rail Cargo Hungaria az utóbbi időben dízel Traxxszal jár erre, a PSŽ pedig szintén főleg Sulzerrel. A Retrack rendszeresen rakodik gabonát Berettyóújfaluban, de mivel az érintett iparvágányt nem lehet villanygéppel kiszolgálni, ők maradnak a dízelezésnél. 

Magyarország piacvezető árufuvarozó vasúttársaságának, a Rail Cargo Hungariának a kérdésünkre adott válaszából kiderül, hosszú távra nem érdemes berendezkedni a 101-esen: Az RCH vizsgálja a lehetőségeket és egyeztet romániai partnereivel, de román oldalon várhatóan menetrendváltáskor – a jövő év elejétől – elkezdődik a Nagyvárad–Kolozsvár vonal korszerűsítése, villamosítása, így a vágányzár miatt nem lesz forgalom." – írták. 

A Train Hungary biharkeresztesi gépcserére készül, mondván ennek gazdálkodási, eszközfelhasználási és vasúttechnológiai okai vannak, tudva azt, hogy szabályozási oldalról eddig is lehetőség volt az ottani üzemváltásra. Megjegyezték továbbá, „...mozdonycsere nélkül történő közlekedés esetén, mint például a Train Hungary Magánvasút vonatainál, a vontatási nem váltás továbbra is Püspökladány állomáson lesz tervezve, és az üzemváltás Episcopia Bihor állomáson marad. Az így alkalmazott dízel vontatójármű Püspökladánytól kezdve a határátmenetet elhagyva továbbítja a vonatokat Románia területén is."

A CER Hungary szerint a vasúti határforgalmat szabályozó államközi egyezmények rendelkezéseinek jelentős része frissítésre szorul. A társaságnál felvetik a last mile képességű, azaz az utolsó kilométereken, a drót nélküli szakaszokon is elegyet vontatni képes mozdonyok használatának lehetőségét. Idézzük: A megváltozott vasúti infrastruktúra kondíciók miatt csak az a versenyképes és környezetvédelmi szempontból kedvező technológiai megoldás, hogy a vonatok átadása/átvétele Biharkeresztes állomáson történik és a romániai árufuvarozási vasúti társaság dízelmozdonya Biharkeresztes állomásig hozza a belépő, ill. Biharkeresztes állomástól viszi a kilépő tehervonatokat. Elvileg last mile képességű villamos mozdony is továbbíthat tehervonatot Biharkeresztes és Biharpüspöki között, de a magyar piacon ilyen mozdony ritkán trakcionál. Természetesen dízelmozdony is vontathat tehervonatot felsővezetékkel ellátott pályán, de ez egyrészt drágább a villamos vontatásnál, másrészt nem szép látvány."

A püspökladányi csonka résztvevői a biharkeresztesin is elférnének

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek