142-es: itt bizony drót fog feszülni a vaspálya fölött!

iho/vasút   ·   2021.08.11. 19:10
00_lajosmizse

Megkezdődhet a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal felújításának a tervezése a teljes szakaszon. A vonalon helyenként második vágány épül, emelkedik a sebesség, megújulnak az állomások, és végig kiépül a felsővezeték.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója a Kecskeméti Campus Oktatási épületben aláírta a támogatási szerződést Kutnyánszky Zsolttal, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkárával a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonal fejlesztésére. Egyben aláírta a tervezési szerződést is a nyertes konzorcium, a Speciálterv Építőmérnöki Kft. és a Ring Mérnöki Iroda Kft. vezetőivel.

A vasútvonalat végig villamosítani lehet, akadálymentesek lehetnek az állomások és a megállók, illetve mindenhol megújulhat a pálya.

– A kormány kiemelt célként kezeli a vasútvonalak villamosítását, a Szabadbattyán–Balatonfüred szakasz átadásával immár 3200 kilométeren van felsővezeték a pálya fölött. A gazdasági okok mellett – az elektromos energiával történő vontatás lényegesen olcsóbb a dízelüzeműnél – egyre inkább előtérbe kerül a környezetvédelmi szempont, a klímacélok megvalósítását segítik az ilyen beruházások is, hiszen a villamos járművek helyi szén-dioxid-kibocsátása zéró. A közeljövőben további vonalakon készül majd felsővezeték, ezek közül az egyik a lajosmizsei – mondta az aláírás alkalmával Kutnyánszky Zsolt.

(térkép: BFK)

Kecskemét közvetlen környékén – a Kecskeméti Közlekedési Központ kezdeményezésére, a KTI-vel és a MÁV-Starttal együttműködve – tavaly december óta már sűrűbben járnak a vonatok, ez a változás a korszerűtlen járműpark, az utasvonzónak nem mondható megállók ellenére sikeresnek bizonyult: a Kecskeméttől Hetényegyházáig elsősorban a hivatásforgalmi csúcsidőszakban sűrűn kijáró vonatoknak hála az utasszám a koronavírus-járvány ellenére is megugrott.

Noha hivatalosan Lajosmizsénél véget ér a budapesti elővárosi vasúti zóna, hiba lenne a vasútvonalat nem egységként kezelni, ha a fejlesztésből kimaradna a Lajosmizse–Kecskemét szakasz, hiszen Dabastól már egyre erősebb Kecskemét vonzása is. A BFK ezért a tervezési közbeszerzést eleve úgy írta ki, hogy a külső szakasz fejlesztésének megtervezése opciósan része volt a közbeszerzésnek.

A fővároshoz közeli jelentősebb települések – Gyál, Ócsa, Inárcs, Dabas – munkavállalóinak, iskolásainak jelentős része Budapestre ingázik – többnyire ma sajnos nem vonattal. Az idén februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia ezen a vonalon azonosította a legnagyobb utasszámnövelési lehetőséget, a több megközelítéssel, településenként elvégzett számítások azt mutatják, hogy

  • Dabasról négyszeresére,
  • Gyálról csaknem hétszeresére

nőhet az utasszám, ha sűrű, gyors, a XXI. század elvárásainak megfelelő szolgáltatás lesz a vonalon korszerű villamos motorvonatokkal.

– Összességében a teljes vonalon három és félszer annyi utasra számítunk, mint amennyi a vírusjárvány előtti időkben utazott itt. Azért ilyen nagy a növekedési potenciál, mert jelenleg nagyon alacsony színvonalú itt a szolgáltatás, a vonatok csak óránként járnak, és akkor is csak 40–60 kilométer per órás sebességgel. Az utóbbi években itt még csökkent is a forgalom, miközben azokon az elővárosi vonalakon – az esztergomin és a székesfehérvárin –, ahol már megtörtént a pálya fejlesztése, ahol korszerű villamos motorvonatok álltak szolgálatba, megduplázódótt az utasok száma – mondta Vitézy Dávid.

A cél az, hogy Ócsáig negyedóránként, onnantól pedig Kecskemétig félóránként járjanak a vonatok. Utóbbiak zónázó jellegű rendszerben, vagyis a más elővárosi vonalakon már bevált rendben a belső szakaszon megállókat kihagyva, így lényegesen gyorsabb összeköttetést biztosítva. Ez azt is jelenti, hogy megszűnik a 142-es jelenlegi kettéosztottsága, nem kell majd Lajosmizsén átszállni, vagyis az érintett településekről egyaránt lehet majd közvetlenül eljutni a főváros és Kecskemét felé is. Kecskemét állomáson pedig a tervek szerint lehetőség lesz átszállni a szegedi IC-kre.

A felújítást követően Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között a beépítettségtől függően 80–120 kilométer/órás lesz az engedélyezett sebesség, a Lajosmizse–Kecskemét szakaszon legalább 60-as tempót terveznek. Kőbánya-Kispest és Gyál között megépül a második vágány, ahol csak erre lehetőség van, és innen Lajosmizséig is lesz olyan szakasz, ahol két vágányon lehet majd közlekedni.

A tervezőnek a szerződés szerint döntés-előkészítő és megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie. Ezt követően lehet menetrendi tervezetet készíteni. Az előzetes elképzelések szerint a fejlesztés után Gyáltól a jelenlegi harminckilenc perc helyett kevesebb mint fél óra alatt lehet majd a Nyugati pályaudvarra érni, Ócsáról a csaknem egyórás menetidő háromnegyed óra alá csökken, Dabas nyolcvankét perc helyett kevesebb mint egy óra alatt lesz elérhető, Lajosmizse pedig két óra helyett legfeljebb másfélre lesz csak a fővárostól. Az akadálymentesített megállókban kulturált környezet, továbbá P+R gépkocsitárolók és B+R kerékpártárolók várják majd az utasokat.

A Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal esetében 86 kilométer villamosítására, 63 kilométer hosszú pálya teljes, és 23 kilométer (Lajosmizse–Kecskemét) egyszerűsített átépítésére kell a terveket elkészíteni. A vonalon tíz állomás és hét megállóhely épül át, összességében hetven csoportkitérővel, ebből tizennégy csoportkitérő Kőbánya-Kispesten található. Emellett két állomás és kilenc megállóhely egyszerűsített átépítésére szükséges terveket készíteni. Ezen kívül a tervek szerint négy új vasúti megállóhely épül P+R parkolóval és csatlakozó úthálózattal.

A tervezői megbízatás része hét új külön szintű közúti és két szintén külön szintű gyalogos-kerékpáros átjáró tervének az elkészítése, erre szintén a döntés-előkészítő tanulmányban készül javaslat. Budapest és Kecskemét között a 142-es vonalon nyolcvan szintbeni útátjáró és tizenegy vasúti műtárgy, azaz jelen esetben hidak épülnek át. A teljes tervezés és előkészítés értéke nettó 4,4 milliárd forint.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek