787-es reptilalom: engedélyre várnak a megoldások

iho   ·   2013.03.06. 16:30
cim

Ha az amerikai légügyi hatóság elfogadja a javítási tervet, a Boeing 787-esei „nagyon gyorsan” újra repülhetnének – mondta a kereskedelmi gépeket gyártó részleg elnök-vezérigazgatója, Ray Conner, az FAA azonban továbbra sem hajlandó konkrét menetrendet nyilvánosságra hozni arról, mikor oldja fel a repülési tilalmat.

A Boeing elkészült a módosítások terveivel...

A gyártó és a hatóság tárgyalásain a Boeing részletesen ismertette a maga elképzeléseit arról, hogyan lehet a két januári eset vizsgálata nyomán biztonságossá tenni az új típus elektromos rendszerét, akkumulátorait. A cég időközben felkészült arra is, hogy a módosításokat a jelenleg földre kényszerített 50 gépes flottán végrehajtsa. A javítások Conner szerint minden olyan részegységet érintenek, amellyel valami baj történhet.

A Boeing javaslata három biztonsági módosítási csomagot tartalmaz, az egyik révén megakadályozható, hogy az akkumulátorban lévő nyolc cella bármelyike túlmelegedjen, a másik révén megakadályozható, hogy az egyik sérült vagy tönkrement cella tönkretegyen egy másik cellát, a harmadik pedig magát a gépet védi attól, hogy az akkumulátorok hibája a cellák kigyulladása esetén kárt okozzon.

...de az FAA egyelőre nem hajlandó pontos menetrendet megjelölni a 787-esek reptilalmának feloldására

Zöld jelzés esetén a gyártó végrehajtaná az engedélyeztetéshez szükséges teszteket, majd először a légitársaságok letiltott gépein, majd a gyártás alatt lévőkön végezné el a módosításokat, amelyek – Conner ezt külön hangsúlyozta – nem „Boeing-megoldások”, hanem a külső cégekkel és szakértőkkel együtt kidolgozott átalakítások.

Conner azt is leszögezte, válaszul a vetélytárs Airbus egyik vezetőjének ama megjegyzésére, amely a lítiumionos akkumulátorok biztonságosságát kérdőjelezte meg, hogy a Boeing változatlanul bízik ebben a technológiában. Ugyanakkor a gyártó arra emlékeztet, hogy volt már rá példa, hogy az FAA még azelőtt adott engedélyt az érintett gépek repülésére és a valószínű hibák elhárítására, mielőtt a hibák pontos eredetét meghatározta volna. Ez történt 1996-ban, amikor a légügyi hivatal áthelyeztette a Jumbók kábelezését és elektromos berendezéseit, mert a TWA egy 747-ese a New York-i felszállás után nem sokkal lezuhant a középső üres üzemanyagtartály robbanása miatt.

A gyártás ütemén a cég nem akar változtatni

Ugyancsak fontos friss hír, hogy a Meggit brit cég amerikai leányvállalatánál sikeresen lefolytatták a közlekedésbiztonsági testület, az NTSB által előírt teszteket annak az akkumulátornak a töltőberendezésén, amely a segédhajtóművet indítja, illetve onnan kap töltést. A 787-esek első tűzesete ennél a hátsó műszerrekeszben elhelyezett akkumulátornál történt Bostonban, egy már az útvonal lerepülése után a földön lévő JAL–787-esen, és akkoriban a túltöltés volt az első számú gyanúsítottja az akkumulátor rejtélyes leégésének.

Közben sokféle hír kering arról is, hogy a légitársaság és a Boeing számára is miért válik egyre sürgetőbbé, hogy a szövetségi légügyi hivatal, az FAA engedélyezze a javításokat, és a Dreamliner-flotta ismét repülhessen.

Az ANA repülteti a legnagyobb 787-es flottát, 17 gépet...

Conner úgy nyilatkozott, hogy a Boeing 787 Dreamliner gyártósorain továbbra is havi öt gép készül el, az összeszerelést a korábbi hírekkel ellentétben nem lassították le, sőt, a cég tartja magát ahhoz a menetrendhez, hogy év közepén havi hétre, év végére pedig havi tízre emelné a Dreamlinerek kibocsátását. Ugyanakkor elismerte, hogy a történtek lelassították a 787-es nagyobb kapacitású, hosszabb törzsű változatának, a 10X-nek a fejlesztését, gyártásának előkészítését.

Ami a felhasználókat illeti, a legnehezebb kétségkívül a kibocsátó légitársaság helyzete. Az All Nippon Airways a maga expanziós terveit erősen a típusra építette, a hároméves programcsúszáson túl a 2011-es szökőár következményei is erősen sújtották, most pedig a kilátások alapos mérlegelése után május végéig levette menetrendejéből a 787-es járatokat. A társaság jelenleg 17 gépet repültet, közülük hat csak belföldi forgalomra, további hat pedig kizárólag nemzetközi járatokra optimalizált. Csak öt olyan példánya van, amelyet mindkét járattípuson bevethet.

...vagyis a legtöb Álomgépet kell a földön tartania

Japánban március végén iskolai szünet kezdődik, április–május ugyancsak ünnepi periódus, ünnepi forgalommal, erre az időszakra a társaság most már kénytelen más típusok átcsoportosításával felkészülni. A nemzetközi járatokon rendszerint 777-eseket állítanak be a 787-esek helyére, mindezzel együtt áprilisban és májusban 1250 belföldi és 464 nemzetközi járatot kénytelenek lemondani. Noha már szóba került a kompenzáció kérdése, az elsődleges a gépek újbóli repültetése, és csak utána lesz érdemes kárpótlásról tárgyalni, mondta a japán légitársaság szóvivője.

A rivális Japan Airlines azért van könnyebb helyzetben, mert csak hét 787-ese maradt a földön, amelyeket csak nemzetközi vonalakon használt, ezeket a járatokat más gépekkel repülteti, a 787-es beállításához kötődő járatnyitásokat pedig elhalasztja. A JAL számára a kiesés március végéig így is 700 millió jenre becsülhető, a társaság elnöke pedig egy tévéinterjúban komoly fenntartásait hangoztatta azzal kapcsolatban, hogy a JAL csak egyetlen gyártó gépeit rendeli. Az Aviation Week ugyanakkor azt jósolja, hogy a Boeing és a japán társaságok kapcsolatát hosszú távon nem fogja megzavarni a 787-esek repülési tilalma, mert a gép gyártásában a japán vállalatoknak igen fontos szerepük van. Mint ismeretes, a zűrzavart okozó akkumulátorokat is japán cég készíti.

Kapcsolódó hírek