A brazil katonai szállítógép újabb fontos vevője: Hollandia
A Magyar Légierő által is megrendelt Embraer-gépek ismét legyőzték a nagy ellenfelet, a Herculest.
A hollandok H-sorozatú Herculeseinek a brazil C-390-esek lesznek az utódai. A döntést a holland védelmi tárca hozta, és az illetékes államtitkár jelezte levélben a (nyilván a végső döntést meghozó) törvényhozásnak.
A négy C-130-os tehát a korosabb szállítógépek közé tartozik, az eredeti tervek szerint ennek ellenére a hollandok még 2031-ig rendszerben tartották volna őket, de a légcsavaros-gázturbinás gépek bevethetősége egyre csökkent, ezért döntöttek az előrehozott leváltásukról. A lehetséges átadási időpontot 2026-ban jelöli meg a közlemény.
Mint korábban megírtuk, az Embraer és a brazil légierő közti huzavona miatt végülis 28 helyett 22 gép kerül hazai használatba, de ez még mindig több, mint az a 15, amire a brazil légierő korábban levitte a megrendelést.
Ezen kívül a portugáloknak, és mint beszámoltunk róla, a magyaroknak is szállítanak a gépből, a magyar légierőnek szánt kettő közül az első összeszerelése már megkezdődött a gyárban. Mindez azt jelenti, hogy feltehetően a holland sorozathoz is meglesz a szükséges kapacitás, sőt, az ő esetükben nem is négy, hanem öt repülőgépről van szó.
A beszerzés előrehozatalát két indokkal támasztották alá, egyfelől a tavalyi afganisztáni kivonulás-kimenekítés tanulságaival, amelyek erősen bizonyítják a hadra fogható katonai szállítógépek fontosságát. Másfelől ok a jelenlegi kelet-európai háborús helyzet. Érdekes kitétele a megállapodásnak, hogy a gyártónak meg kell növelnie a garantált bevethetőséget, ez állítólag megemeli a gépek árát.
Másfelől viszont a netes értékelések szerint a gyártó lehet, hogy alapos engedményt is adott, tekintve hogy a gépek eladása mindezzel együtt még mindig nem tart ott, ahol az Embraer szerette volna. Viszont az, hogy Portugália és Magyarország után már a harmadik NATO-tag szerez be belőle, nyilván erősen növelheti a típus vonzóerejét a nemzetközi piacon.
Ráadásul két esetben is a nagy ellenfél ellen győzött a versenyben a C-390. A hollandok erősen hangsúlyozzák, hogy előzetesen alaposan összevetették a kéthajtóműves sugárhajtású brazilt a négy hajtóműves légcsvaros-gázturbinás amerikai C130-as modernizált J-változatával, de a brazil gép sokmindenben felülmúlta a konkurencia paramétereit, többek közt, és ez is érdekes adat, abban is, hogy kisebb a karbantartás-igénye (ami persze nyilván a hajtóművek számával is összefügghet).
A közlemény következetesen C-390-esként emlegeti a gépet, nem KC-390-esként, gyanítható tehát, hogy a hollandok nem tartanak igényt a brazil típus légiutántöltő képességére. Viszont a típust „benevezik” a European Air Transport Command flottájába, a hét nyugat-európai állam alkotta közös szervezet a kontinens katonai szállítógép-kapacitásának mintegy háromnegyedét foglalja magába.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!