A cseh légitársaság jogosan kapott állami támogatást

iho/repülés   ·   2012.09.21. 20:00
cim2

Az Európai Bizottság jóváhagyta a cseh nemzeti légitársaság átstrukturálására szolgáló állami támogatást. A két és félmilliárd koronás, 100 millió eurós szerkezetváltoztatási terv a Bizottság szerint megfelelően kezeli a CSA pénzügyi problémáit. A Bizottság szerint a kapacitás- és költségcsökkentés, a tulajdonrészek eladása biztosíthatja a cég hosszú távú életképességét anélkül, hogy állandó állami segítségre szorulna, ugyanakkor elkerüli a versenyhelyzet torzulását is.

Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenypolitikáért felelős elnökhelyettese is elégedetten nyilatkozott az átalakítási tervről, amely mostani formájában tartja magát a szigorú feltételekhez.

A cseh hatóságok 2010 májusában jelezték szándékukat a Czech Airlines állami segítséggel történő átszervezésére. Egy hónappal később az állami Osinek vállalat közvetítésével jutott a társaság 2,5 milliárd koronás hitelhez, amelyről a Bizottság most megállapította, hogy megfelelő piaci feltételek mellett kapta a légitársaság.

A most zárult vizsgálatot 2011 februárjában indította a Bizottság, mert kételyek merültek fel az állami segítség illetve a restrukturálási terv sikeressége dolgában. A Bizottság mostani döntése szerint azonban az átdolgozott, öt évre szóló terv lehetővé teszi a CSA életképességének fenntartását ésszerű határidőkkel, a versenyt nem torzítja, a társaság pedig gépek, alvállalatok és más tulajdonrészek eladásával, magánbankok hiteleivel maga is megfelelően finanszírozni tudja az átalakulási folyamatot.

Az Európai Bizottság közleményében emlékeztet arra, hogy az átalakulási terv reális helyzetértékelésen kell, hogy alapuljon, a segítségre szoruló vállalat az ismétlődő állami támogatás helyett saját erejéből kell, hogy helyt álljon a versenyben. Mivel a köztámogatás olyan gazdasági előnyhöz juttatja a céget, amellyel más piaci szereplők nem rendelkeznek, a tervnek tartalmaznia kell azokat az elemeket, amelyekkel a verseny torzulását kompenzálni lehet, például a kapacitás illetve a piaci részesedés csökkentésével. Ugyanakkor az adófizetők pénzének védelmében az átalakításhoz a cég jelentősen hozzá kell,  hogy járuljon saját erőforrásaival is. Végül a szerkezetváltásra szolgáló támogatás tíz évenként csak egyszer nyújtható.

(A szerk. megjegyzése: a Malévnak juttatott állami pénzek többnyire nem átalakulásra, hanem a társaság életben tartására, működésre, üzemeltetésre kellettek és mentek el.)

Kapcsolódó hírek