A GYSEV és a magyar érdek

iho.hu   ·   2025.03.12. 09:15
_gysev_szili_

Harctéri jelentésben számolt be a szakminisztérium arról, hogy minősített többségi tulajdonos lett a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.-ben a magyar állam.

A Győri Törvényszéken bejegyezték a korábbi közgyűlési döntést a magyar tőkeemelésről, így – az Építési és Közlekedési Minisztérium szerint – „a Magyar Állam jogszerűen és immár hivatalosan minősített többségű irányító tulajdonosa a GySEV-nek: 75%-ot meghaladó magyar állami tulajdon, magyar Igazgatóság, magyar Felügyelő Bizottság”.

Az ügy előzménye, hogy a (helyesen) GYSEV közgyűlése tavaly szenteste előtt nem a felek közös nevezőjével zárult, lényegileg a Strabag kivásárlása után 71,8 százaléknyi részvény felett diszponáló magyar állam képviselői csak a saját tőkeemelésüket hagyták jóvá, az osztrákokét azonban nem. Így a társaságban 75,01 százalékra nőtt a magyar tulajdoni hányad. (Tegyük azt hozzá, ezen a közgyűlésen ment át, hogy további két IC-kivitelű Flirt motorvonatot rendelhetett meg a gyártó Stadlertől a hatályos szerződés szerint a vasúttársaság.)

Az ÉKM közleménye kitér arra, az Osztrák Köztársaság a közgyűlési határozat bírósági felülvizsgálata iránt indított pert, amely során a Magyar Állam tőkeemelését elfogadó határozatot, valamint az Alapszabály módosítását támadta, amely a tőkeemelés következtében beálló jegyzett tőkét, az ennek megfelelő részvényszámot, illetve tulajdoni arányt rögzítette, kérve a bíróságtól a határozatok végrehajtásának felfüggesztését is. Valóban így történt, az osztrák álláspont szerint ugyanis a magyarok jogsértően jártak el azzal, hogy kizárták az Osztrák Köztársaságot a tőkeemelésből, pedig az minden, a tőkeemeléshez szükséges előfeltételt teljesített. A győri bíróság azonban a beadvány elutasításáról döntött.

A per a törvényszéki bejegyzéstől függetlenül „folytatódik, amelyben „az Építési és Közlekedési Minisztérium továbbra is a magyar emberek érdekeit képviseli”.

Lázár János miniszter az ügyben tanúsított Facebook-bejegyzésében levert labancokról, jogi fondorlatokról és magyar érdeket háttérbe szorító külföldi érdekről ír, nyilván nem az osztrák munkakultúra volt az, amitől a GYSEV évtizedekig „bezzegvasútként” élt a köztudatban, és amiért olyannyira kívánatossá vált a magyar kormány számára a többségi tulajdon megszerzése.

Nyitóképünkön: a 329-es Szili halad Szombathely határában egy Szentgotthárd–Sopron viszonylatú személyvonattal. Iváncsics Roland felvétele 2024. november 12-én készült

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Tizenhárom vasútvonalon jön változás az idei nyártól: ezeket a vasútvonalakat veszi át a GYSEV a MÁV-csoporttól!

iho/vasút   ·   2025.03.05. 15:10

Az új esztendő első napjaiban megfogalmazott tíz miniszteri vállalás egyike volt, hogy a Dunántúl északnyugati részén az – immár magyar irányítás alatt lévő – GYSEV Zrt. veszi át a MÁV-csoporttól egyes vasútvonalak üzemeltetését, az így felszabaduló járművek pedig az ország keleti részében állhatnak szolgálatba.