A háromkirályok villamosa

Giovanni Pighini   ·   2013.01.09. 09:00
00

Január 6-án ünnepli a kereszténység a háromkirályok látogatását a kis Jézusnál. Olaszországban ezzel az ünneppel zárul a karácsonyi hangulat (szokás szerint ekkor szokták lebontani a díszítéseket, karácsonyfákat és a többit). A népi hagyomány szerint a „Befana” (egy kedves boszorkány) szokott édességeket hozni a gyerekeknek (a rossz gyerekeknek pedig szenet): idén pedig egy öreg villamost hozott. A Cesmot (Centro Studi Mobilità – Közlekedési kutató csoport) szervezésében a 907 pályaszámú nosztalgiavillamossal lehetett utazni a Porta Maggiore-i csomópont és a Piramide (Piramis) között, a mostani 3-as vonal egyik szakaszán.

A jármű vasárnap reggel még otthonában a városi járműjavító udvarán<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Menetrend szerint csak a Colosseum kitérőn állt meg a villamos, hogy az utasok különös nézőpontról tekinthessék meg a panorámát a Forum Romanum felé, és hogy előre lehessen engedni a többi villamost. A rövid szervezési idő ellenére telt házzal közlekedett a villamos, és nemcsak vasútbarátok utaztak rajta hanem „laikus” érdeklődök is, akik kíváncsiak voltak a szokatlan programra.

A nagy siker után remélhető hogy a civil kezdeményezés partnert kap a városi tömegközlekedési társaságnál és a jövőben rendszeresebb lesz az utazás a nosztalgiavillamosokkal.

A vezetőállás, balra az akkori General Electric olasz leányvállalata által gyártott kontrollerje, balra a kézifék és a fékezőszelep

Róma villamoshálózata messze nem a régi, ha az ember belegondol hogy a múlt század húszas években Olaszország legnagyobbja volt. Akkoriban jelentek meg a legmodernebb két tengelyes villamosok az „Otto Finestrini”-k (Nyolcablakos), amiből különböző gyártók 276-ot szállítottak. A szériából a harmincas években „házi” csuklós villamosok születtek, más példányokat pedig egyirányúvá építettek át. A hatvanas években, a hálózat leépítésével egyidőben zajlott tömeges selejtezésük. A 907-es villamos, mint műhely öltöző, elkerülte a lángvágókat és a GRAF (Gruppo Romano Amici della Ferrovia – Római vasútbarátok csoportja) egyesület megvásárolta. Hosszú munka után (ami a szekrény teljes újjáépítése ét is tartalmazta) 2005-ben kapta meg újra a forgalmi engedélyt. Azóta évente párszoraz öreg tuja kimerészkedik Róma utcáira, és pár órára egy nyolcvanéves időutazás tehető rajta.

Kapcsolódó hírek