A huszonhetes iparvasútvonal
A fővonalból Hajmáskérnél kiágazó sínpáron egykoron Veszprémtől Csajágon át egészen Lepsényig közlekedtek a vonatok. Az elmúlt évtizedekben vicinálissá silányuló vonalon 2007. március 4-én ment el az utolsó személyvonat, de a vonalat szerencsére nem zárták be. A 27-es északi részén még van forgalom, de a pálya állapota erősen leromlott, a tolatós tehervonatok nem nagyon gyorsulnak 30 kilométer per óra fölé, ellenben tízes és ötös lassújelekből is akad szép számmal.
A vasútvonalból Vilonya-Királyszentistvánnál ágazik ki a Balatonfűzfő északi részére, Fűzfőgyártelepre vezető vágány. Ott főleg a Nitrokémia generál teherforgalmat, a különféle vegyi anyagokat szállító tartálykocsikon kívül néha tárolásra is érkeznek mindenféle teherkocsik. A tolatós tehervonat elméletileg minden kedden és pénteken közlekedik, a gyakorlatban azonban ez a gyár igényeihez igazodva tolódhat vagy akár el is maradhat. Ennél ritkább és kiszámíthatatlanabb a Berhida mellett található peremartoni műtrágyagyár kiszolgálása. Ide azonban ha megy, mindjárt kettőt is fordul a Dácsia.
Bár néha Papkeszitől Csajágig még eljut egy-egy pályabejáró menet, lényegében csak Papkeszi állomásáig van forgalom. Onnan a műtrágyagyárat, míg a vilonyai kiágazástól Fűzfőgyártelepet szolgálják ki, így a vasútvonal ma már a gyakorlatban nem több, mint egy hosszúra nyúlt iparvágány. Ezt mutatja az is, hogy a látszat ellenére Fűzfőgyártelepet nem vonatként, hanem hivatalosan tolatási mozgásként szolgálják ki. De ez a szakasz legalább még megvan és többé-kevésbé rendszeresen vonatok is közlekednek rajta.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!