A jövő busza – menő, de...

iho/közút   ·   2016.07.19. 16:15
mercedes_citypilot_kicsi

Egyre gyakrabban olvashatjuk, hogy a hivatásos gépjárművezetőkből már évek óta komoly hiány van – kevesebb új sofőr jön, mint ahány elmegy nyugdíjba. Ha a tendencia nem változik, akkor lassan eljutunk majd oda, hogy nem lesz, aki buszokat vezessen.

Nyilván nem holnap, nem is holnapután, de néhány évtizeden belül megoldást jelenthet a problémára a mesterséges intelligencia és az önvezető járművek előretörése, ami napjainkban már nem is annyira sci-fi, hiszen a Mercedes épp a minap mutatta be az első városi buszát, ahol a sofőr már csak a biztonság kedvéért tartózkodott a fedélzeten, de a busz saját magát irányította.

A félig-meddig automatizált vagy „megvezetett” buszokkal már a ’70-es évek végétől kísérletezett a Mercedes, de ezt kezdetben mechanikusan, később elektronikus jeladókkal tudták megoldani. Az igazi áttörés persze az utóbbi néhány évben következett be; néhány cég már jelenleg is kínál önvezető autókat, a technika pedig szépen lassan átszivárog a haszongépjárművekbe is.

Mercedes-Benz Future Bus – a képre kattintva galéria nyílik (fotók: Daimler)

A Mercedes új busza most probléma nélkül haladt végig egy 20 kilométeres BRT-vonalon Hollandiában, de nézzük meg, hogy sikerülhetett ez neki, milyen technikai megoldásokra van ehhez szükség?

  • GPS alapú útmeghatározás: a busz előre tudja, hol lesznek kanyarok, emelkedők, lejtők megállók – megvan az útvonal váza.
  • Kamerák, ebből van vagy egy tucat: folyamatosan figyelik a busz teljes környezetét, a sávelhagyást és az esetlegesen előkerülő akadályokat (például egy lelépő gyalogost), így nem történhet kellemetlen meglepetés.
  • Radar: arról gondoskodik, hogy meglegyen a kellő követési távolság a busz előtt haladó járműhöz képest, illetve veszély esetén természetesen meg is állítja buszt.
  • Folyamatos kommunikáció a közlekedési lámpákkal, annak érdekében, hogy a busz fogyasztása és a menetidő a lehető legoptimálisabb legyen.

Noha a busz egy hagyományos Citaro alapjain nyugszik, jelentős mértékben megújult a külső belső dizájn is, igaz nem feltétlenül előnyére: oldalról ugyan nagyon dögös a busz, de a homlok- és a hátfal elég jellegtelen lett, a középre tett két duplaajtó se a legideálisabb, igaz sok gyártó kísérletezik vele mostanság. Az utastér képzeletben három részre van osztva; az első ajtóig a „service zone”, középen az „express zone” a rövid távú utazásokra, illetve hátul a „lounge” azoknak, akik sok megállót utaznak. Érdekesek az ülések és a kapaszkodók, ráadásul mindegyikből kevés van – de ne aggódjunk, ezek a megoldások valószínűleg megmaradnak a jármű érdekességének, szinte kizárt, hogy a sorozatgyártású buszokon ezek visszaköszönjenek.

Talán a busz motorja az, ami „hagyományőrző”; egy teljesen hétköznapi, hat hengeres, Euro VI-os dízel, 300 lóerős teljesítménnyel, de elviekben elérhető a gázmotor, illetve 2018-tól a teljesen elektromos hajtás is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Nem tudja, mennyiért veheti igénybe a közösségi közlekedést március 1-jétől? Akkor irány az ujtarifa.hu!

iho/vasút   ·   2024.02.21. 13:00

Tájékoztató weboldalt indított a MÁV–Volán csoport a március 1-jével induló új tarifarendszerről, melyen többek között az új bérletekről és kedvezményekről, a 24 órás napijegyekről, valamint a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásokról lehet informálódni.