A kamionmentéshez érteni kell

iho/biztos út   ·   2012.06.27. 09:38

Speciális, kamionmentésre alakuló cégek is működnek az országban, nem biztos, hogy a katasztrófavédelem tudja a legjobban ellátni ezt a feladatot. Ez a gyanú sokakban merült fel az M7-esen kialakult vasárnapi dugó után, amikor is több mint tíz órát vett igénybe egy kamion elvontatása, az út felszabadítása. A hatóságok azonban nem keresik a kapcsolatot a vállalkozásokkal, hiszen ez nem érdekük – írja a Népszava.

Rájár a rúd a kamionokra, vasárnap, hétfőn, kedden is felborult belőlük egy, nem kis dugót okozva a közutakon. Tegnap egy sódert szállító jármű miatt kellett a 31-es főúton Sülysápnál az utat teljes szélességében lezárni. A műszaki mentés itt is órákon át tartott, bár nem érte el az M7-esen vasárnap Székesfehérvárnál felborult kamion eltávolításának több mint 10 órás csúcsidejét. Utóbbi eset emlékezetes marad, hiszen az időzítés és a helyszín a balatoni forgalom miatt a lehető legrosszabb volt, a katasztrófavédelem döntését pedig – eszerint kézzel kellett lepakolni a zöldség- és gyümölcsszállítmányt – sokan megkérdőjelezték.

Akadozik a kommunikáció, nincs megfelelő kapcsolat a hatóságok és a járműmentésre szakosodott cégek között – hívta fel az eset kapcsán a figyelmet Werner Jenő, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének társelnöke, aki maga is autómentő céget üzemeltet. Megjegyezte: a közút kezelőjét általában nem érdekli, ha huzamosabb ideig tart a fennakadás, nem fordít kellő figyelmet arra, hogy megtalálja a legoptimálisabb megoldást. A katasztrófavédelemnek, tűzoltóknak nem az a feladata, hogy kamionokat mentsenek az úton, nem erre képezték ki őket, nincsenek ehhez megfelelő eszközeik.

Ezt tagadta a Fejér-Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, melynek szóvivője a lap érdeklődésére tegnap leszögezte: ez a feladat a legjobb helyen van náluk. Szabó-Bisztricz Anett kijelentette: a székesfehérvári tűzoltóság, amely vasárnap a mentést végezte az M7-esen, megfelelő technikai feltételekkel, daruval, emelőpárnával rendelkezik, minden nap végzik ezt a munkát. Meggyőződése, hogy Magyarországon a katasztrófavédelem és a tűzoltóság rendelkezik a legnagyobb szakértelemmel és tapasztalattal a járműmentés terén is, tehát ők a legszakavatottabbak.

Az országban mindenki úgy gondolja, hogy ért a szakmához, valójában kevesek művelik megfelelő szinten – ez már Werner Jenő véleménye. Hozzátette: sokan vállalnak mentést, akár van megfelelő felszereltségük, akár nincs. Körülbelül olyan a helyzet, mint régen a taxiknál, mielőtt szabályozták volna a piacot. A mentés terén is hiányoznak egyelőre a „játékszabályok”.

Ezért nem tudott válaszolni például arra a kérdésre, hogy ki fizeti a számlát egy-egy kamionmentésnél. Mint mondta, ez sincs jogilag rendezve, általában a baleset elszenvedőjének a biztosítója rendezi utólag a számlát a többi érintett biztosítóval. Ha felszabadul az út, akkor már senkit nem érdekel, ki fizeti a mentést - jegyezte meg. Ezért kezdeményezték az ide vonatkozó jogszabály megalkotását, amely tisztázná a különféle fogalmakat, mint a forgalmi akadály, balesetveszély, vagy annak a megszüntetése. A tervezet lefedné a hatásköröket, szabályozná az árképzést, hogy egyes cégek ne tudják túlzottan lenyomni a díjakat, míg mások ne éljenek vissza a szabad árakkal. Akkreditációhoz, minőségi elvárásokhoz, szakmai vizsgákhoz, felszereltségi szinthez mérten kellene besorolni a mentővállalatokat, s rendezni kellene a hatóságok és a járműmentő cégek közötti kapcsolatot, amely a kölcsönösség elvét tartaná szem előtt.

A megfelelő felszereltségű és tudású kamionmentő autók ára 100 millió forintnál kezdődik, Wernerék például 15 különböző funkciójú mentőjárművel tevékenykednek a Dél-Dunántúlon, hat ember van folyamatos ügyeletben. Arra a kérdésünkre, hogy mégis mennyiért vállalnak egy-egy kamionmentést, Werner Jenő leszögezte: ez a körülményektől függ, minden baleset más, az ár 100 ezer forinttól 1,5 millióig terjedhet az eddigi tapasztalatok szerint. Tanulságos viszont egy másfél hónappal ezelőtti esetük, az ugyanis hasonló volt a vasárnapi M7-esen történt balesethez. Pécsnél az M6-oson kellett egy kamiont menteni, amit 50 perc alatt sikerült megtenniük speciális felfújható párnákkal.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Szállítmányozás Nagyvasút

Lengyel kamionokkal szállítják el az Eperjeske-Rendezőn rekedt orosz tehervagonokat

iho/vasút   ·   2024.04.08. 12:35

Az Ukrajna elleni támadás megindulásakor az Oroszországi Vasutak többezer vasúti teherkocsija rekedt külföldön, Magyarországon, a záhonyi átrakókörzetben körülbelül nyolcszáz. Tavaly nyári nagy elszállítási hullámuk után újra konvojban közlekednek a szétszerelt vagonokkal megrakott trélerek.