A Končartól vesz motorvonatokat a HŽ

iho   ·   2014.02.02. 13:25
400px_hz_koncar_6112

A 16,3 milliárd horvát kuna, azaz körülbelül 213 millió euró értékű megállapodást a két fél január 30-án írta alá a zágrábi főpályaudvaron megtartott hivatalos ceremónián. A megrendelés a HŽ eddigi legnagyobb mértékű személyszállítási beruházása. A beszerzést a horvát újjáépítési és fejlesztési bank (HBOR) egy 816,2 millió kunás, megközelítőleg százhét millió eurós hitellel segíti.

A Railway Gazette arról ír, hogy a szerződés harminckét négyrészes villamos motorvonatról, valamint tizenkét háromrészes dízelmotorvonatról szól. A villamos szerelvények egyik fele regionális kivitelű lesz, 211 ülőhellyel. A másik tizenhatot elővárosi konfigurációban, 135 üléssel építik meg. Ezeket a horvát főváros elővárosi vonalain tervezik használni. A két verzió egy-egy prototípusát már 2011-ben legyártotta a Končar, a szériapéldányok lényegében ezeknek kis mértékben módosított kivitelei lesznek.

A 6112-es pályaszámcsoportba sorolt motorvonatok prototípusát 2011-ben mutatta be a Koncar, most a sorozatgyártás is megindulhat<br>(fotó: Reményi Gyula)

A motorvonatok alacsonypadlós kivitelűek, öt forgóvázuk közül a két szélső hajtott, 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról tudnak üzemelni. Teljesítményük kétezer kilowatt, a vaspályákon maximum százhatvannal száguldhatnak.

A dízel szerelvényeket a HŽ eredetileg a szintén horvát TŽV Gredeljtől szerezte volna be, azonban a gyártó súlyos pénzügyi gondjai miatt visszalépett saját dízelmotorvonatának fejlesztésétől, így a vasúttársaság a Končarhoz fordult. Az 58,5 méter hosszú dízel szerelvények külsőleg hasonlóak lesznek felsővezetékről üzemelő társaikhoz. Két, egyenként 390 kilowatt teljesítményű dízelerőforrásukat a tetőn, a vezetőfülkék mögött helyezik el. Százhatvan ülő- és szintén százhatvan állóhely áll majd az utasok rendelkezésére. Legmagasabb üzemi sebességük százhúsz kilométer per óra, gyorsulási értékük 0,7 m/s².

A Končar azt is elmondta, terveik között szerepel egy dízel-elektromos hibrid, valamint egy szuperkondenzátorok segítségével energiát tárolni képes kivitel létrehozása is.

Az első szerelvényt a tervek szerint jövő márciusban kell leszállítani a horvát gyártónak, az utolsó pedig 2017 folyamán érkezhet meg a HŽ-hoz – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek