A Load Diffuser konfúz kezdete, tudósítás a pálya végéről

Kelecsényi István   ·   2017.05.26. 16:15
cim

Legifjabb Gripenünk, a 44-es kétüléses

A május 13-i hét végén, péntektől vasárnapig a Magyar Honvédség Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisának környékén, Kecskeméten, szemek százai kutatták az égboltot. Amerikai repülőgépeket vártak az ország minden pontjáról összesereglett szpotterek, repülőgép-figyelők, de a repüléssel foglalkozó szaklapok és az elektronikus média képviselői is. Az Ohiói Nemzeti Gárda Toledóban állomásozó ezredének F-16 Block42 vadászbombázói és támogató repülőgépei a Magyar Légi Haderőnem legnagyobb hadgyakorlatára, a hét nemzet részvételével kezdődött Load Diffuserre repültek át az óceánon.

Az F-16C-k közül végül a tervezett nyolc helyett összesen hat érkezett, kettő elakadt. Az USA repülő haderőnem taktikai repülőgépei géppárokban – mint a legkisebb kötelék – repüli általában tevékenységét, tehát, ha a géppár egyik tagja valahol műszaki hiba miatt „ottragad”, akkor a szárnytársa is ott marad. Érkezett továbbá két C-17 szállító repülőgép, amelyek tovább is repültek volna rakományok kirakodása után, de az egyik szállító néhány napos javításon Kecskeméten maradt.

F-16-osok, JAS 39-esek, oszolj!

Hétfőn kezdődött a gyakorlat, és egy nemvárt vendég is érkezett, az Open Skies egyezmény alapján az Orosz Légierő Antonov AN-30-as felderítő repülőgépe, amely kedden tervezte hazaútját, de végül hajtóműhiba (vagy imitált hajtóműhiba) miatt végül csak csütörtökön indult haza. A gyakorlat kezdetére megérkezett a Szlovén Légierő két Pilátus PC-9M turbólégcsavaros COIN, könnyű csapásmérő repülőgépe. A PC-9M felfegyverzett változata a PC-9 oktató repülőgépnek. Felfegyverezhető, nem irányított rakétákkal, lézerirányítású és „buta” bombákkal, géppuska és gépágyú konténerekkel, valamint akár AIM-9 Sidewinder rakétákkal is. Utóbbit nem szerzett be Szlovénia. A függesztőpilonok jó része „nedves” tehát alkalmas ledobható üzemanyagtartályok hordozására.

A csehek a gyakorlat során, szinte minden nap átrepülnek a Caslavi bázisukról JAS-39C Gripenjeikkel, és L-159 ALCA könnyű csapásmérőkkel, de otthon töltik estéiket. A Horvát Légierő Mi-8 és Mi-17 helikopterei is részt vesznek a gyakorlaton. A Szlovák Légierő MiG-29BSz frontvadászai és L-39CM modernizált gyakorló repülőgépei viszont Szliacsról repülik a gyakorlat során feladataikat. A harmadik héten csatlakozik a Brit Királyi Légierő négy jelenleg légirendészeti feladatokat ellátó Typhoon F2 vadászbombázója a gyakorlathoz.

A toledói amerikaiak parancsnoki gépe

A gyakorlat eddigi napjait szépszámú nézősereg tekintette már meg a bázis két végén. A civil kontroll mellett a szaksajtó újságírói és fotósai is idekényszerültek, mert a példásan megrendezett és médianapokkal, sőt légifotózással tűzdelt Fire Blade hadgyakorlattal ellentétben a szaksajtót is kizárták a gyakorlatról, érdekes módon a „helyi”sajtónak nevezett néhány újság viszont tudósíthatott. A helyi sajtó kifejezés anakronisztikus a XXI. században, mikor szinte minden újságnak van internetes változata, amelyet Timbuktutól, New Yorkon és Moszkván keresztül Tokióig mindenki olvashat. No ennyire helyi sajtó, a helyi sajtó...  A királyi TV, tehát az M1 – ahol néhány hete hírként kezelték, hogy Csehország repülőgép-hordozót épít –  a beton széléről tudósíthatott. A hírek szerint a gyakorlat második hetére szerveznek egyetlen VIP és médianapot. Egyetlen tájékoztató cikk készült a honvédség berkeiben a Honvédelem portálján.

Az An-30-as közeli információkat gyűjthetett a leselejtezett MiG-ekről

Az Iho/repülés és más médiák újságírói többek között 25-én csütörtökön érkeztek a Kecskeméti pályavégekhez és nézték végig a gyakorlatot. Azt, hogy komolyan műszaki előkészítés előzte meg az MH59-es bázison a rendezvényt, látható volt, mert 6-8 magyar Gripen pörgött a levegőben szinte folyamatosan, általában F-16-osokkal vegyeskötelékben.  Az egy-egy illetve egy-kettő elleni légiharc gyakorlásokra az amerikai repülőgépek elsősorban légiharc rakéta-imitátorokkal repültek, a Gripenek rakéta nélkül emulálták az indításokat.

A madárveszély miatt a felszállások emlékeztettek azokra az időkre, amikor még a MiG-29-esek uralták az eget, tehát a pálya közepén meredek emelkedéssel startoltak a vadászbombázók, aminek mi fotósok ugyan kárát láttuk, de a biztonsághoz viszont szükséges volt. A magyar és az amerikai repülőgépek némelyike célmegjelölő konténert is hordozott, a mieink Litening, az nemzeti gárdisták Sniper típusúakat. Utóbbi orr része bizonyos fokig áramvonalasabb az izraeli típusnál.

Cseh ALCA a kecskeméti beton felett

Csütörtökön is beköszöntek a cseh Gripenek és ALCA-k Kecskemétre, legalább egy tankolás erejéig, a szlovénok PC-9 repülőgépei és kétszer emelkedtek a levegőbe. A repülőbázis légterében a földközeli magasság mellett érdemes magasabbra is tekinteni, nagyon sok négyhajtóműves A380 és B747 szeli át az eget, és a tiszta napfényes idő kedvezett az áthaladó repülőgépeket fotózóknak is.

A cikket honvédségünk sajtó szervezetének egyik tisztjének hétfői kijelentésével zárom, miszerint a pálya végéről lehet nézni, és fotózni a hadgyakorlatot. És valóban, egyetlen rendőr vagy katona sem zavarta a nézőket, a katonai repülés szerelmeseit, tehát javaslom, hogy akinek van szabadideje az látogasson le Kecskemétre, parkoljon szabályosan, és utána nézheti a még két hétig a Load Diffuser hadgyakorlatot.

Forgószárnyas résztvevő Horvátországból

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.