A MÁV-totó megfejtése a numerológia jegyében
Jól: a beérkezett tippek meglepően nagy száma miatt ugyanis valószínűleg megkésünk az értékeléssel, türelmüket kérjük. Addig is itt van a szerdán közreadott totó kalkulusainak háttere, vagyis 2015-ben milyen számokkal operált a MÁV, illetve a MÁV-Start Zrt. Elöljáróban, a háttérbeszélgetés moderátora úgy vezette fel a fórumot, hogy „a számmisztika jegyében” telik majd az esemény, de nem akarunk arra gondolni, hogy ez bármi rosszat jelentene, sőt, annak kifejezetten örülünk, hogy a vasúttársasági számok a számmisztika lényegének megfelelően nem csak mennyiségi, hanem minőségi mutatókkal is felvértezettek.
1. 170a. A megengedett maximális pályasebesség a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon
b. A menedzsment átlagos szisztolés vérnyomása
c. Pest és Vác között ennyi éve indult meg a vasúti forgalom
A helyes válasz: c., bár Dávid Ilona, a vasúttársaság elnök vezérigazgatója a „b” válasz időszakos helyességéről is szólt, amikor azt mondta, amikor a sajtóban megjelent, a MÁV-ról szóló ferdítéseket olvassák, ennyi a vérnyomásuk, de ezt „kezelni tudják” (egyébként akadt olyan beküldő, aki b-t tippelt…). Az évfordulóról a MÁV-csoport természetesen méltó módon megemlékezik.
2. 22a. A MÁV Zrt. leányvállalatainak száma.
b. A Budapest–Vác–Szob vonalon 2015-ben utazók száma millió utasfőben.
c. A 2357-es számú vonat menetrend szerinti menetideje Vác és Dunakeszi között
A helyes válasz: a. Megjegyezzük, a numerológia szerint a 22 virtigli mesterszám: az igazi szerencsét jelöli.
3. 39 941 000 000
a. Ennyivel csökkent a MÁV-csoport adósságállománya 2015-ben (forint)
b. Ennyi a MÁV-csoport adózás előtti eredménye
c. A MÁV nyílt vonalú pályahálózatán közlekedett vonatok bruttótonna kilométer-teljesítménye 2015-ben
A helyes válasz: b. A 39,941 milliárd mögé nézve: tavaly a MÁV-csoport 138 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt ért el, az államtól 217 milliárd forint költségtérítést kapott, mérlegfőösszege 1315 milliárd forint. Az eredményhez a MÁV-Start csak 2,5 milliárd forinttal járult hozzá a tervezett 4,9 milliárd helyett. Ennek az a magyarázata, hogy a menekülthelyzet miatt erősen csökkent a személyszállító leányvállalat nemzetközi utasforgalma, emellett a belföldi utasforgalom is visszaesett.
4. 98 763 000 000a. A NIF Zrt.-től a vasúti fejlesztések után átvett eszközök értéke
b. A MÁV-csoport adósságállománya 2015 végén
c. A 42+6 Flirt motorvonat beszerzési ára
A helyes válasz: b. A tartozások tavaly 52 milliárddal zsugorodtak, felerészben az állam finanszírozásával. Idén a csoportnak további 36 milliárd forint adósságot kell kifizetnie, amit részben már megtett, így a tartozások mostani állománya csak 79 milliárd forint.
5. 123 170 000 000a. A MÁV-Start közszolgáltatási költségtérítése 2015-ben.
b. A MÁV hálózat-hozzáférési díjbevétele
c. A MÁV-csoport beruházásainak teljesítményértéke
A helyes válasz: c. Ízlelgessük a kifejezést, teljesítményérték. Amit takar: a saját és uniós forrásból finanszírozott beruházásokról van szó, forintosítva; például 54 milliárd ment el pályaműködtetéssel összefüggő fejlesztésekre, köztük saját finanszírozásban az olyan kevésbé látványosakra is, mint a Dombóvár–Kaposvár szakaszon a 100 kilométer per órás pályasebesség visszaállítása.
6. 37 934a. A MÁV-csoport 2015-ös zárólétszáma
b. A MÁV-Start ügyfélszolgálatára beérkező utaspanaszok száma
c. A Magyar Vasúttörténeti Park látogatóinak száma 2015-ben
A helyes válasz: a. Ezzel közismerten a MÁV-csoport Magyarország legnagyobb foglalkoztatója, de három éven belül 4000 vasutas megy nyugdíjba. Pótlásuk nem egyszerű, bár szép számmal jelentkeznek újbelépőnek, sokan már az első egészségügyi alkalmassági vizsgálat után kihullanak a rostán. Kevés s mozdonyvezető, a jegyvizsgáló – előbbiek hiánya miatt a Start többször nem tudott eleget tenni a magánvasutakkal szemben vállalt vontatásszolgáltatási kötelezettségeinek, de az év végére feltöltik a létszámot. Hasonló a cél a jegyvizsgálóknál is, ám ehhez a munkakört a jelenleginél vonzóbbá kell tenni.
7. 145 065 000 000a. A MÁV 2014-es adósságállománya
b. A MÁV-Start közszolgáltatási költségtérítése 2014-ben
c. A MÁV-csoport műszaki berendezéseinek, gépeinek, járműveinek értéke
A helyes válasz: b. Vagyis: tavaly 145 milliárd forint állami költségtérítést kapott a társaság a közszolgálati feladat ellátása során a bevételei révén nem fedezett kiadásokra.
8. 1,85a. A Flirt motorvonat indító gyorsítása m/s2-ben megadva.
b. Vasutas családra jutó átlagos gyerekszám
c. Rendkívül események által okozott forgalmi zavarok átlagos időtartama órában
A helyes válasz: c. Végre egy átlagos halandónak is értelmezhető nagyságrend, ráadásul a korábbihoz képest csökkenő tendenciájú. Gázolásokról, útátjárós balesetekről van szó, amikor rendkívüli eseményekről beszélünk. A Flirtök indító gyorsítása emlékeink szerint 1,2 m/s2 (az orosz metrókéhoz mérhető), a Talenteké 1,0 alatti.
9. 4,32a. A keresetfejlesztés átlagos mértéke 2015-ben
b. Ennyi százalékkal javult a MÁV menetrendszerűsége 2013–15 között
c. A Vonatinfó applikáció értékelési pontszáma az Android alkalmazásboltjában
A helyes válasz: b. a késések java a felújítások, karbantartások vágányzárak számlájára írható, a kapacitásszűkülés ilyenkor óhatatlan, de részünkről alaposabb utánjárást igényel majd a 30a és a 100-a vonal biztberének sorozatos esése, kelése. Egyébként e sorok írásakor (április 28-án, 15:00:00-kor mért adat) a pillanatnyi helyzet a MÁV hálózatán a következő:
Összes késés percben: 416.
Összes késés órában: 6,93.
Összes késés napban: 0,.29.
Aktuálisan ennyi vonat száguld: 293. (forrás: http://munkakozben.hu/mav-kesesek).
10. 86a. Ennyi helyszínre telepítettek diagnosztikai rendszert a közlekedésbiztonsági projekt keretében
b. A személyszállítási kedvezmények fajtáinak száma
c. Az első Kandó villamos mozdony üzembe állítása ennyi éve történt a Budapest–Hegyeshalom vonalon
A helyes válasz: a. A diagnosztika rendszerek (hőnfutás jelzők, tengelyterhelés mérők, űrszelvényvizsgáló, illetve áramszedő megfigyelő berendezések, kerékkarima mérők) ellenőrzik a vonatok tengelyeinek terhelését, a jármű tömegét, a rakomány túllógását vagy útközbeni megcsúszását. A hőnfutás jelző esetén a visszajelentő helyek jelzést kapnak arról, hogy a kenőanyagok hiánya vagy hiba, deformáció következtében a kerékabroncsok, a csapágyak és a fékek felhevültek, így balesetveszélyessé váltak.
11. 2020
a. A közfoglalkoztatottak száma a MÁV-nál
b. A 2015 decemberében meghirdetett MÁV-csoportos állásajánlatokra jelentkezők száma
c. A jegyértékesítés fejlesztése során a teljes eszközpark megújításához szükséges eszközök (pénztárgép plusz fedélzeti eszköz) együttes száma
A helyes válasz: c. A Start 420 pénztárgép megújulásáról számolt be, kiemelve, hogy legutóbb Debrecen állt át az új eszközök használatára.
12. 108
a. A MÁV-Start fizető utasainak száma 2015-ben, millió utasfőben.
b. A MÁV-Start által üzemeltetett Flirt motorvonatok száma
c. A 2015-ben felavatott gyermekvasutasok száma
A helyes válasz: b, nem is ragozzuk tovább, bár az utasfő megint egy csodálatos képződmény. Ezen a nyomon elindulva a jövőben Vörös kolléga képeit fotófelvételnek nevezzük majd.
13. 773 483
a. A nemzetközi utasok száma 2015-ben.
b. A MÁV-Start IC+ prototípus kocsijainak összes futásteljesítménye.
c. A Gyermekvasút utasszáma 2015-ben
A helyes válasz: b. Jövő év végére gördülhetnek ki a szolnoki járműjavítóból az első, sorozatgyártásban készült IC+ vasúti személykocsik. Ezek már ahhoz a húsz, nemzetközi forgalomba szánt, óránként 200 kilométer es sebességre képes jármű közé tartoznak, amelyek forgóvázainak beszerzésére a közelmúltban hirdetett közbeszerzési pályázatot a vasúttársaság. A Start hamarosan konferenciát tart a magyar beszállítóknak, hogy növeljék a járművek hazai hozzáadott értékének arányát. A nemzetközi forgalomba szánt járművek legyártása után – havonta négy-öt IC+ készülhet el Szolnokon – kezdődhet meg annak a száz belföldi, 160 km/órás sebességű kocsinak a sorozatgyártása, amelyet a kormány finanszíroz. A közbeszerzéseket 100 plusz 200 járműre írják majd ki, a végső cél ugyanis összesen 300 új IC+ forgalomba állítása. Más: a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasútján a vasúttársaság közlése szerint évente 400 ezren utaznak.
13+1 70 817 000 000a. A pályavasúti költségtérítés 2015-ben
b. A MÁV területén 2015-ben lerakott illegális hulladékok mennyisége dekagrammban
c. A vasútvállalatoknak értékesített üzemanyag és villamosenergia ára 2015-ben.
A Google űrlap kezdetben valamiért ezt a kérdést lehagyta, ezt a malőrt az eredmények elbírálásakor majd figyelembe vesszük. Addig is a helyes válasz: a. Az üzemeltetésre 45 milliárd forintot, a felújításra 26 milliárd forintot fordított a MÁV Zrt., a vasúthálózatot igénybe vevő 44 vasúttársaság tavaly a korábbinál 1,2 milliárd forinttal több, 91,5 milliárd forint hálózat-hozzáférési díjat fizetett. A MÁV Zrt.-nek 2025-ig feladata a pályaműködtetés. Szemét: tavaly csak a zuglói vasúti területeken 124 tonna illegális lerakott hulladékot, szemetet takarított el a MÁV!
* * *
Ennyi a totó, következzenek a távlatok. A MÁV-csoport az év végére már 123 járműből álló FLIRT motorvonat-állománnyal, illetve a jövőben beszerzendő, ötven nagy befogadóképességű – valószínűleg emeletes – motorvonat beállításával készül a 2023-as piacnyitásra. Utóbbiak feltétfüzete már összeállt, a közlekedési hatóság hamarosan megadja a típusengedélyt, és következhet a közbeszerzés kiírása. Átfogó informatikai fejlesztés folyományaként egységes rendszerben irányítják majd a teljes vasúti infrastruktúrát, illetve az egész országban online eszközök segítségével árusítják a jegyeket.
Mivel a neveknek a számmisztika szerint numerikus értékük van, ami spéci táblázat alapján kalkulálható, a MÁV-hoz is csatolható rezgésszám: kiszámoltuk, ez a 2-es. Vagyis a dualitás, az ellentétpárok száma. Benne van a jó és a rossz, a siker és a kudarc, a fekete és a fehér, az igen és a nem.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!