A metrók meghosszabbított üzemidejének lehetőségeiről egyeztetett a Mobilitási Témacsoport
A közlekedésszervező arra törekszik, hogy a felmerülő kérdéseket minél több nézőpontból vizsgálja meg.
Idei tizedik ülését tartotta a Mobilitási Témacsoport – a fórum napirendjén a metróvonalak üzemidejének lehetséges meghosszabbítása szerepelt. Az esemény előzménye a Fővárosi Közgyűlés 727/2024. (X. 30.) sz. határozata, amelyben felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK közreműködésével több változatban dolgozzon ki javaslatokat az éjszakai buszközlekedés fejlesztésére, illetve péntek és szombat esténként, valamint az ünnepnapokat megelőző éjszakákon a metróüzem kiterjesztésére úgy, hogy a külváros közösségi közlekedéssel való éjszakai elérhetősége is kedvező legyen.
A BKK munkatársai elsőként az éjszakai közösségi közlekedési hálózat elmúlt évtizedek során tapasztalható fejlődését, majd az aktuális hálózat paramétereit mutatták be. A főváros utcáin jelenleg ötven vonalon közlekednek járatok, beleértve az éjjel-nappal közlekedő 6-os villamost, vagy a reptéri 200E buszt. A járatokra egy átlagos péntekről szombatra virradó éjszaka összesen 38 ezren szállnak fel .
A nemzetközi példákat követően a civil szervezetek és szakmai egyesületek az éjszakai hálózat kialakításának dilemmáiról fejthették ki álláspontjukat. A civilek – a teljesség igénye nélkül – a következő résztémákban fogalmazták meg szakmai észrevételeiket:
- Mik a feltételei bármilyen üzemidő-módosításnak, és ez miként hat a nappali hálózat üzemzárása és az éjszakai hálózat üzemkezdete közötti átmeneti időszak közlekedésére?
- Mi a fontosabb az utasok számára: az éjszakai metróüzem, ami gyorsabb eljutást, vagy a párhuzamosan közlekedő felszíni járatok, amelyek kevesebb átszállást jelentenek?
- Mikor és hogyan végezhetők el azok a munkák, így például az állomások takarítása, vagy az infrastruktúra karbantartása, amelyeket jelenleg a metró üzemszünetében végeznek el?
Az éjszakai közösségi közlekedési hálózat fejlesztése számos szempont és azok kombinációi mentén mehet végbe, de bármely javaslatról csak a hatékonyság és a költségigénytöbblet beható vizsgálatából levont következtetések alapján, a költségvetés és az üzleti tervek elfogadását követően lehet meghozni a konkrét döntéseket. A Mobilitási Témacsoport résztvevői között teljes az egyetértés, hogy bárminemű módosítás az éjszakai szolgáltatásokban kizárólag az utasok érdekében, a valós utazási szokások alapján történhet.
Miért jött létre a Mobilitási Témacsoport?
Az idén megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felmerülő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő. A Mobilitási Témacsoport munkájában való részvétel regisztrációhoz kötött, ennek feltételeiről ezen az oldalon olvashat bővebben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!