A Mi-8/17 utóda: modernebb, de ugyanolyan olcsó?

iho   ·   2013.09.03. 09:00
cim2

A MAKS egyik szenzációja volt az új orosz helikopter bemutatkozása: ez azonban épp azért fontos típus, mert a régi, világszerte elterjedt és bevált, az egyik legnagyobb példányszámban gyártott és Magyarországon is fontos szerepet játszó típus megújult változata. A Mi-171A2 tehát egészen a hatvanas évekig vezeti vissza őseit, ugyanakkor a jelek szerint az orosz mérnököknek sikerült a mai kor követelményei szerint újraalkotniuk az utódot.

A fontos változások egyike az új, erősebb, 2400 lóerős felszállóteljesítményt leadó hajtómű, a Klimov VK-2500PS-03, amely digitális vezérlést kapott. (Érdekes, hogy tehát ezt a helikoptert, az eredeti olcsó váltótípus-funkciónak megfelelően, és ellentétben a Mi-38-as fejlesztéssel, nem tervezik nyugati hajtóművel piacra dobni.) A főrotorok kompozitból készülnek, a maximális felszállósúly 13 tonnára, külső teherrel 13 és fél tonnára emelkedett, az utazósebesség pedig csaknem 260 kilométer óránként. Módosították a reduktort, a rotoragyat, a farokrotor pedig a korábbi hagyományos háromágú helyett a ma „divatos” X-kiképzésű lett, ennek egyik kellemes hatása a precesszió jobb kiegyenlítése mellett a kisebb zaj.

A régi-új típus, orosz hajtóművekkel, kompozit rotorokkal

A gép "nagyképernyős" pilótafülkét, glass-cockpitot kapott, és a gyártó szerint üzemeltetési költségeit is sikerült csökkenteni. A Mi-8/17-es-program igazgatója arról is beszámolt a moszkvai repülőszalonon, hogy a berepülő pilóták javuló manőverező képességről és kisebb vibrációról számoltak be a repülések során. A gyári adatok szerint különlegesen hideg és meleg környezetben egyaránt használható, csúcsmagassága 6000 méter, lebegésben 4000 méter, hatótávolsága póttartályok nélkül 800 kilométer.

A gépet az elődökhöz hasonlóan igen sokféle feladatkörben kínálja majd a gyár, hasznos lehet például az olajplatformok és a szárazföld közti kapcsolat tartásában, márpedig ez a szerep (a legutóbbi Super Puma-balesetek is ezt jelzik) különlegesen megbízható helikoptereket igényel. A „sima” utasszállításon túl a gép megintcsak az elődökhöz hasonlóan alkalmas lesz kutató-mentőakciók végrehajtására is, érdekes módon most még katonai felhasználásról kevesebb szó esik a gép kapcsán.

Russian Helicopters: típusbemutató a levegőben

A Russian Helicopters, az újonnan alakult összevont orosz gyártó érezhető törekvése, hogy a Mi-8/17-es egyik nagy piaci előnyét, a relatíve alacsony beszerzési árat az utódtípus esetében is megtartsák. A Moszkvában bemutatott első prototípus mellé decemberben csatlakozik a berepülési programban a második példány, a légialkalmassági engedély megszerzését jövőre, a gép szolgálatba állítását 2015-re tervezik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek