A mostoha Baranya

Kemsei Zoltán   ·   2011.07.09. 05:51
00

Baranya vasútja az első csapást a trianoni békediktátum következtében szenvedte el: ahogy mindenhol, az új határ itt is vágott ketté olyan vasútvonalakat, amelyek fontos régiókat kötöttek össze, nélkülözhetetlen kereskedelmi útvonalakon. Nem járt jobban a két részletben, 1912-ben és 1913-ban átadott Pécs–Harkányfürdő–Dolnji Miholjac HÉV sem.

A vonal Baranya székhelye és az észak-horvátországi keskeny nyomközű hálózat között teremtett összeköttetést. Ez utóbbi a Drávától délre eső területeket hálózta be, így nem csoda, hogy a vonal első szakasza 1912. november 28-án Dolnji Miholjac és Harkányfürdő között épült meg. Bő fél évre rá, 1913. július 17-én kapott fővonali összeköttetést Pécs felé a vasút.

A Pécstől hét kilométerre levő Pellérd felvételi épülete napjainkban (a képek Müller Péter munkái)

Ócsárd jellegzetes HÉV-épülete

Az utólag épített verandától eltekintve szabványos

Utcafront

Valaha a kútra is szabványterv készült

Trianon után a magyar oldalon fekvő Drávaszabolcs lett a végállomás, a horvát oldal néhány kilométeres nagyvasúti szakasza csonkán maradt. Az 1941. áprilisi területi revízió (a Baranya-háromszög visszacsatolása) a cikkben tárgyalt vasútvonalakat nem érintette, viszont az ötvenes évek „láncos kutya”-politikája, Jugoszláviának a nyugathoz hasonló ellenségként kezelése nagyban hozzájárult a terület kistelepüléseinek fokozatos elnéptelenedéséhez, és a vasúti forgalom csökkenéséhez is. Harkány és Drávaszabolcs között 1971. június 30-án közlekedett az utolsó vonat, a fő irány a beremendi (Trianon előtt pélmonostori) lett. A vonal már jóval korábban 63-as számon, Pécs–Harkányfürdő–Beremend néven szerepelt a menetrendkönyvekben.

Az 1944/45-ös (a háború miatt feltehetőleg nem nagyon betartható) év menetrendje

Szava megállóhely

A nyomvonal hűlt helye

Diósviszló

Terehegy, a háttérben a lakott volt állomásépület

1976. szeptember 1-jén megszűnt a Pécs–Harkány közvetlen összeköttetés is, a népszerű fürdőhelyet a személy-, valamint a beremendi mészkőbányát és cementgyárat a tehervonatok ezentúl az 1969-ben megépített Villány–Kistapolca szakaszon át közelíthették meg. A régi Beremend helyett Beremendi Cementmű néven a Barcs–Sellye–Villány vonalon új állomás épült. Harkány és Beremend 2007-ben, az előbb említett 62-es számú vonal forgalmának megszüntetésekor vesztette el végleg vasútját.

Beremend felső. A szarvasagancs ma már inkább giccsbe hajló dísz, hajdan azt jelentette, hogy a ház urának vadászati joga van

Beremend, 1976-ig végállomás

1958/59-ben még hét...

...1972/73-ban már csak egy vonatpár közlekedett Beremendig

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Öreg Dácsiával a Jászságba

Harmati Marcell   ·   2025.05.17. 15:00

Még nincs programja június 7-ére? Szeret utazni, és fényképeket készíteni, esetleg felelevenítené a 80-as, 90-es évek mellékvonali utazásait? Az idei nyár első szombatján most megteheti mind a hármat egyszerre!

Vasút Nagyvasút

Két Vectront rendelt a CER Cargo Group

iho/vasút   ·   2025.05.17. 09:00

A Siemens-mozdonyok 2026 decemberében érkeznek, és várhatóan meghatározó szerepet játszanak majd a Duna-folyosón, valamint Kelet-Európa több országában zajló határokon átnyúló szállításokban.