A ProBahn szerint az elavult technika okozta az aichachi balesetet

iho/vasút   ·   2018.05.10. 13:45
baleset_deutsche_bahn_kislid

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, hétfő este negyed tízkor a németországi Aichach állomásán egy személyvonat belerohant egy ott álló tehervonat mozdonyába. A személyvonat 37 éves mozdonyvezetője és egy 73 éves utas meghalt, tizennégyen megsérültek, közülük egy súlyosan.

A rendőrség később kiderítette, hogy a személyvonat tizenöt további utasa – akik nyilvánvalóan komolyabb sérülések nélkül úszták meg az ütközést – még a rendőrség kiérkezése előtt úgy hagyta el a helyszínt, hogy azonosításuk nem történhetett meg. A rendőrség most reméli, hogy ezen utasok közül minél többen jelentkeznek utólag, mert kihallgatásuk fontos részleteket szolgáltathat a folyó nyomozásban.

Aichach állomása balesetmentes napon (forrás: augsburger-allgemeine.de)

A nyomozás során a rendőrség külső szakértőket is bevont és letartóztatta az állomás forgalmi szolgálattevőjét. Az eddigi információk szerint a baleset elsősorban emberi mulasztásra vezethető vissza – közölte az államügyészség és az augsburgi rendőrség is. A forgalmi szolgálattevő ellen mulasztásból eredő emberölés a vád, hiszen tudnia kellett, hogy a két vonat azonos vágányon tartózkodik. A rendőrségi szóvivő arról beszélt, hogy a technikai hiba kizárható. Időközben a forgalmi szolgálattevőt ismét szabadlábra helyezték, mert az ügyészség szerint szökés veszélye nem áll fenn. Az ellene megfogalmazott pontos vádakat azonban az ügyészség sem nevezte meg.

Aichach állomása a Paar-völgyi vasúton található, az egyvágányú, nem villamosított vonal Augsburgot és Ingolstadtot köti össze, 1872 és 1875 között épült. A vonal a németországi mellékvonalak szokásos történetét tudja felmutatni, a hatvanas években az erőteljes motorizáció hatására visszaeső forgalom miatt még a bezárását is tervezték, majd a nyolcvanas években a BayernTakt-nak köszönhetően sűrített járatok visszahozták a vonalon az utazási kedvet. A fejlesztéseknek köszönhetően százhússzal lehet menni, 2008 és 2012 között ötezerről nyolcezer fölé nőtt az utasszám, a vonal egy része az augsburgi közlekedési szövetséghez tartozik, itt negyedórás ütem van, a vonal további szakaszán – ahol Aichach-állomás is elhelyezkedik – félórás a követés. A személyszállítási szolgáltató a Bayerische Regiobahn.

Roncsolódott vezetőfülke (forrás: dpa)

A ProBahn utasérdekvédelmi szervezet szerint Aichach állomás biztosítóberendezése elavult, ezenkívül égbekiáltó a különbség, ha a párhuzamosan futó közútra és a vasútvonalra költött összegeket vizsgáljuk, mindez szerintük felveti a közlekedéspolitika felelősségét is a balesetben. Az állomási biztosítóberendezés tisztán mechanikus, emberi tévedés ellen nem véd, az elektronikus berendezésekkel szemben lehetővé teszi, hogy egy vágányon több jármű is mozogjon.

A Deutsche Bahn szóvivője megerősítette, hogy Aichach állomáson a vágányfoglaltság megállapítása pusztán a forgalmi szolgálattevő helyszíni szemrevételezése által történhet meg. Ugyanakkor kifejtette, hogy a biztosítóberendezés kora nem jelent egyúttal megbízhatatlanságot is. Németországban körülbelül 2800 állomási biztosítóberendezés üzemel, ezekből 750 tisztán mechanikus, e berendezések felújítása, elektronikus részegységekkel történő kiegészítése folyamatban van, különös tekintettel a vágányfoglaltság érzékelésére.

Hogy a korszerűbb biztosítóberendezés viszont nem minden, a Bad Aiblingban 2016-ban történt baleset nagyszerűen megmutatta. Ott két vonat frontális, nyílt pályán történő összeütközésében tizenketten haltak meg, mivel a forgalmi szolgálattevő a telefonján játszott, és kétszer is figyelmen kívül hagyta a rendszer vészjelzését, mely világosan mutatta a vágányfoglaltságot.

Az utóbbi időszak látványos baleseti krónikája ellenére a vasúti balesetekben szerencsétlenül jártak száma folyamatosan csökken. A német statisztika 1991-ben 319 halálesetről számolt be, 2016-ban csak 163-ról. Legalacsonyabb 2015-ben volt a halálozási szám, 146 esettel. Kifejezetten vonatok ütközése miatt 2011 és 2016 között huszonnyolcan haltak meg, ebből tizenketten Bad Aiblingnál.

A balesetet szenvedett motorvonat (forrás: dpa)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.