A szombathelyi villamosvasút történetéből – 2. rész: Plusz egy kocsi

Végh Dezső   ·   2015.10.10. 08:45
00kicsi02

A hatvankét éves korában, 2012-ben elhunyt szerzőnk mostani írása egy mini sorozat újabb fejezetként a több hónapos kutatómunkával kinyomozott, valódi kocsitörténetet mutatja be, eredeti újságcikkek idézésével, és néhány eddig megjelent, valótlan adat mellőzésével. Végh Dezső írásait terveink szerint folyamatosan közöljük, ezúton is köszönjük Balogh László segítségét, aki a megmaradt hatalmas anyagot feldolgozta. Balogh a szerzőről írt nekrológja itt olvasható.

A rövid vonal nem elégítette ki Szombathely közlekedési igényeit, ezért már 1897-ben tervbe vették a meghosszabbítást. A szombathelyi villamos nem volt önálló, hanem a város elektromos áramát szolgáltató „Vasvármegyei Elektromos Művek Rt. (VEMR)” tulajdonát képezte. Ugyancsak ez a társaság épített villamos vasutat Sopronban is. Az első három szombathelyi motorkocsi formailag megegyezett a hat új, soproni járművel.

A soproni villamos ünnepélyes megnyitója<br>(forrás: Kubinszky–Lovász–Villányi: Régi magyar villamosok, Budapest 2000)

Egy 1899. július 13-án megjelent Vasvármegye-cikk a következőket írja: „A VEMR tegnap tartott közgyűlésén megtárgyalták a vasút bővítésének kérdését a Perint folyón kb. 800 méterrel. Ezenkívül két új motor és két pótkocsi beszerzése is folyamatban van.”

Megjelent 1900-ban egy szakkönyv, amely a járműparkot öt motor- és egy pótkocsi darabszámmal tüntetett fel. A későbbiekben megjelent irodalom ezt meggyőződés nélkül tudomásul veszi. Példa erre egy 1974-ben megjelent jubileumi cikk (Városi közlekedés), amely a következőket írja: „Eredetileg öt motor és egy motor nélküli járművel bonyolították le a forgalmat, később a motorkocsik számát hétre növelték.” Hogy mi tett a sorsa a pótkocsinak, valamint honnan került Szombathelyre a két új motorkocsi, arról az eddig megjelent cikkek mélyen hallgatnak.

A Kálváriáig hosszabbított új vonal egy képeslapon

A valódi helyzet a következő: minden magyarázat helyett idézem az 1900. április 2-én megjelent Vasvármegye-cikket, amely minden eddigi kétséget eloszlatva pontos adatokat közölt. „A fővonal kb 1 km-rel meghosszabbított vonala, folyó hó 9-én hétfőn adatik át, az új vonal hivatva van a város egyik legtömörebben lakott részét a belvárossal és a távol eső vasúti állomással, viszont a város leglátogatottabb sétakertjét, s a mögötte elterülő számos magánkertet és a távolabb eső városrészeket összekötni. A meghosszabbított új vonal az Iskola utca végén (Püspöki palota) kanyarodik a Kiskar utcába, mint láttuk, ez volt a végállomás, (majd a Perint patakon levő megerősített) vashídon át Óperint utca és a Kálvária utca bal oldalán vezet a Szent István parkig, ahol egy újonnan épült kitérővel végződik. Az új vonalon a második kitérő a Perint híd Óperint utcai részén, a Weiner fűszerkereskedésnél államosítva ma is megvan. A jelenleg két kocsival 12 percnyi időközökkel, reggel öt órától éjjel 11 óráig fenntartott forgalom a meghosszabbított vonalon még egy harmadik kocsival bővül. Szükség szerint egyes meneteket kapcsolva fognak indítani.”

Az eddigi három motorkocsihoz még két motoros és két motor nélküli kocsit szereztek be. Egy-egy kocsiban tizennyolc ülő- és ugyanennyi állóhely volt. A fentiekből világosan kiderül, nem egy, hanem két pótkocsit szereztek be, és ennek a továbbiakban még jelentősége lesz.

(folytatjuk)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek