A vasút új jegyese

Kemsei Zoltán   ·   2013.08.17. 20:00
00

Az eddig megszokottól eltérő formájú és kezelőfelületű jegykiadó gépeket augusztus elejétől használhatják az utasok. A volt MÁV Informatika (most MÁV Szolgáltató Központ) által kifejlesztett, az Elvirán alapuló szoftver alkalmas minden olyan funkcióra, amit az internetes felületen már megszoktunk.

Jegyautomaták gyártás közben<br>(a képek forrása: Aquis Informatika Zrt.)

Az új jegykiadó gépek sajtóbemutatója után az első tapasztalatokról és néhány háttérinformációról kérdezte portálunk Takács Imrét, az Aquis Informatikai Zrt. vezérigazgatóját.
- A tendert a MÁV-Start még 2011 végén írta ki állomási jegyautomaták gyártására, üzembe helyezésére és karbantartására. A pályázaton cégünk messze a legjobb árajánlattal – és ami a legfontosabb – száz százalékban magyar fejlesztésű gépekkel nyert.
- Voltak kezdetben gondok a rendszer üzemeltetésével, főleg a sebességgel – ahogy ezt az IHO is megírta.
- Először vezeték nélküli, GSM-alapú kommunikációra terveztük a jegykiadó gépeket, de a kommunikációba – és ez a Nyugati pályaudvaron a beüzemelés közben derült ki – a mozdonyok főmegszakítójának ki- és bekapcsolása komolyan belezavart. Át kellett tervezni ezért vezetékes, Ethernet-alapú kommunikációra a készülékeket, ami plusz időt vett igénybe. Sajnos a közbiztonság szomorú állapota miatt nem tehettük meg, hogy a kihúzott kábeleket akár csak egy napig is őrizetlenül hagyjuk, minden munkát azonnal el kellett végezni. Azokon az automatákon, ahol a vezetékes rendszert nem építettük ki, megnöveltük a vevőantenna méretét és teljesítményét.

- Felmerül a kérdés, ha már a közbiztonságot említette, hogy az olyan elhagyatott megállóhelyeken, mint például Hosszúberek-Péteri, hogy oldják meg a jegykiadó védelmét?
- A gépeket masszív betonalapra telepítettük, megerősített vázszerkezettel. Ha mégis sikerülne valakinek kitépni, felborítani, vagy elvontatni esetleg, a beépített mozgásérzékelő a pénzkazettában levő bankjegyeket megrognálja (beindít egy festékszórót), így a pénz használhatatlan lesz. Szintén csökkenti a lopási kedvet, hogy nagy címletet (tíz-, húszezres) nem is fogad el a gép, vissza pedig csak érmékben ad, nagy összegek nem lehetnek benne ezért. A graffitiálló bevonat is különleges: volt már, hogy mire munkásaink odaértek az állomásra (ez Zuglóban történt), már el is távolították a firkálmányokat valamilyen módon. Hogy ezt utas vagy a szolgálatos pénztáros tette-e, nem tudjuk, mindenesetre a könnyű tisztíthatóságot bizonyítja.

Beüzemelés Kőbánya alsón<br>(a szerző felvétele)

- Térjünk át a jegyváltásra: milyen jegy- és bérletfajtákat lehet vásárolni az automatákból?
- Mivel a szoftver az Elvirán alapul, ezért bármilyen viszonylatra, bármilyen jegy és bérlet kiadható, akár hatvannapos elővételben is. Gond nélkül lehet például Vecsésen jegyet vásárolni Miskolc–Nyíregyháza viszonylatban, intercity vonatokra. Az országot járó vasútbarátokat azonban el kell szomorítanom: a köreikben népszerű 500+ útvonalakra nem tud jegyet adni a gép, a kiinduló- és a célállomás között egy közbülső állomás megadására van lehetőség. Szintén nem tud ÁFÁ-s számlát adni, így azok a dolgozók, akik havibérletét a törvényben szabályozott módon a munkáltató támogatja, továbbra is a személypénztárban vásárolhatnak.
- Az üzemeltetésen túl a karbantartás is fontos eleme lehet egy rendszernek.
- Karbantartó szolgálatunk a vonatmentes vagy gyengébb forgalmú időben (22–5 óra között) nem működik, azonban a hibaüzenetek a MÁV-on kívül hozzánk is befutnak, a megkötött üzemeltetési szerződés értelmében a meghibásodásokat azonnal javítjuk. A legkisebb hibát észlelve a gép azonnal készenléti üzemmódra vált, ezért hibásan kiadott jegy vagy elnyelt pénz nem fordulhat elő.

Kapcsolódó hírek