A vasút versenyképességére is nagy hatással van az utastájékoztatás minősége: megújul a MÁV statikus utastájékoztatási infrastruktúrája

iho/vasút   ·   2022.09.26. 10:36
01_utastajekoztatas

2020 nyarán alakult meg a MÁV új utastájékoztatási szervezete, a kommunikációs igazgatóság alatt működő Állomási Utastájékoztatás Koordináció. Az első két év igen eseménydúsra sikeredett a vasúttársaság új szervezetének életében, amely amellett, hogy a vasútnál korábban központi koordinálás nélkül működő statikus utastájékoztatási feladatokat igyekszik irányítani, több nagyobb projekt utastájékoztatását is lebonyolította, továbbá több száz új utastájékoztató vitrint és regionális megállóhelyi oszlopot telepített.

Mindenki, aki használja a vasutat tapasztalhatta, hogy a statikus utastájékoztatási rendszer állapota jelentősen leromlott az elmúlt évtizedekben, a tájékoztatás színvonala esetenként az elvárható minimum szintet sem érte el. Az állomások és megállóhelyek jelentős részén értékelhető infrastruktúra hiányában az ablakokra celluxozott tájékoztató anyagok, spárgával a szemetesre kötött menetrendek, rajzszöggel a padra kihelyezett vágányzári hirdetmények fogadják az utazókat. Azon túl, hogy az utasok tájékoztatása közszolgáltatás, a vasút versenyképességére is nagy hatással van az utastájékoztatás minősége, hiszen ha egy szolgáltatás nem közérthető és nehezen hozzáférhető, könnyebben választják az egyéni, jellemzően autós közlekedést.

A helyzetet felismerve a MÁV vezetése célul tűzte ki, hogy 2020–2024 között teljesen megújítsa a vasúttársaság statikus utastájékoztatási rendszerét. A minél hatékonyabb megvalósítás érdekében a folyamatok újraszervezésére és a projektek tervezésére, végrehajtására egy új szervezetet is létrehoztak a kommunikációs igazgatóságon belül, az Állomási Utastájékoztatás Koordinációt (ÁUK), aminek az irányítására a 2012–19 között a BKK utastájékoztatási területét vezető Gál Mihályt kérték fel. Az új szakterület és a vezető feladata, hogy 2024 végére, új folyamatok mentén teljesen új alapokra helyezze a MÁV–Volán-csoport statikus utastájékoztatását, teljes mértékben megújítsa a statikus utastájékoztatáshoz szükséges infrastruktúrát, továbbá, hogy közreműködjön a nagy zavartatásokkal járó felújítási és vágányzári munkák utastájékoztatásában.

Ferihegy vasúti megállóhely informatív, statikus utastájékoztató eszközei

Hol tartanak most a folyamatok és a fejlesztések?

„Ez év nyarára feltérképeztük a MÁV és a Volánbusz utastájékoztatási folyamatait, megvizsgáltuk, hogy mely munkák és feladatkörök racionalizálhatók, hol található párhuzamosság a rendszerben és melyek azok a feladatok, amiket érdemes lenne egy szervezetben összevonni, figyelembe véve az új országos közlekedésszervező megalakulását és feladatait” – mondta lapunknak Gál Mihály, a szervezet vezetője. „Úgy gondolom, hogy egy olyan javaslatot sikerült összeállítanunk, amely hosszú évtizedekre megoldja a vasút utastájékoztatásának fejlődését és üzemeltetését. A folyamatok kialakítása mellett folyamatosan dolgozunk az új utastájékoztatási eszközök, vitrinek, táblák, totemek, megállóhelyi oszlopok beszerzésén és telepítésén, amelyekből csak idén nyolcszázat szereztünk be és helyeztünk ki állomásokra, megállóhelyekre. 2024-ig az új statikus utastájékoztatási eszközök száma eléri majd a kétezret, így megvalósul, hogy a MÁV minden szolgálati helyén új, egységes, a kor elvárásainak megfelelő utastájékoztatási eszközünk legyen. Ez mindennek az alapja, hiszen ezek híján nem várható el a végrehajtásban dolgozó munkatársaktól, hogy minőségi munkát végezzenek.”

A vitrintelepítési projekt eredményei

Bár a MÁV múltját tekintve egy igen friss szervezetről van szó, az első két év így is igen eseménydúsra sikeredett, tervezett zavartatásból és vágányzárból akadt bőven a hálózaton. Az Állomási Utastájékoztatás Koordináció kollégái a Nyugati pályaudvar teljes lezárásának utastájékoztatása mellett közreműködtek a 29-es, a 80a, a 100a, a 150-es, valamint a Déli vasúti összekötő híd felújításával összefüggő vágányzárak tájékoztatásában, továbbá több saját tervezésű projektet is útjára indítottak, mely jelentősen javította a statikus utastájékoztatás színvonalát.

A nagy zavartatással járó vágányzárak alkalmával a szakterület munkatársai összesen háromszáz alkalommal helyeztek ki úgynevezett nagyméretű lábonálló táblákat, emellett hozzávetőlegesen hatszáz, A/2-es méretű tájékoztató táblát tettek ki az érintett szolgálati helyekre, ezzel segítve az utasok tájékozódását, a vágányzári ütemek könnyebb megértését. A vágányzári utastájékoztatás tervezése és előkészítése során a szakterület a korábbiakhoz képest is szoros együttműködésben dolgozik a Volánbusz utastájékoztatási területével annak érdekében, hogy a vonatpótlásban részt vevő autóbuszok útvonalán és a megállóban is megfelelő minőségű utastájékoztatás legyen.

Szügyön a vasúti menetdíjakról is tájékozódhat az utas

Ahogy azt a szakterület vezetője már említette, a vágányzárak és a forgalmi változások utastájékoztatása mellett fontos, hogy a leromlott, hiányos statikus utastájékoztatási infrastruktúra is megújuljon. Az elavult statikus utastájékoztatási infrastruktúra megújítására egy négy évre szóló projektet dolgozott ki a szakterület. Az Állomási Utastájékoztatás Koordináció szervezet irányításával zajló vitrintelepítési projektben 2021-ben hatvan, 2022-ben 480, 2023-ban 390, 2024-ben pedig további ötszáz új eszköz települ, emellett évente kis híján kétszáz új regionális, megállóhelyi oszlopot, valamint ötven utastájékoztató totemet telepítenek. A cél az, hogy legkésőbb 2024 végére minden MÁV szolgálati helyen új, egységes megjelenésű, a kor elvárásainak megfelelő statikus utastájékoztató eszköz álljon az utasok szolgálatába.

Profil

Az ÁUK vezetőjét, Gál Mihályt kamaszkora óta érdekli a közösségi közlekedés. Karrierjét 2007-ben a BKV-figyelő blog elindításával alapozta meg, ahol a saját, valamint az olvasók tapasztalatait és észrevételeit osztotta meg. Ekkor kezdett el komolyabban foglalkozni az utastájékoztatással, továbbá az utastájékoztatással kapcsolatos problémákkal is. Kétezertizenkettőben került a BKK-hoz, ahol először utastájékoztatási szakértőként dolgozott, majd fél évvel később már a központ utastájékoztatási területét vezette. Feladata nem volt kevesebb, mint hogy új alapokra helyezze a budapesti közösségi közlekedés statikus és dinamikus utastájékoztatását, előkészítéstől a tervezésen át a kivitelezésig. A BKK-nál elért eredményeit látva, 2019 őszén kérte fel a MÁV akkori elnök-vezérigazgatója a vasúttársaság statikus utastájékoztatási tevékenységének teljes megújításra – a feladaton jelenleg is egy nyolcfős csapattal dolgozik.

(A tartalom a MÁV Zrt. támogatásával készült.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek