A világ utolsó, Iljusin Il–96-ost menetrend szerinti járatokon közlekedtető légitársasága újra forgalomba állítja az orosz négyhajtóművest
Hónapok óta hiába kerestük a Flightradaron, ám most kiderült eredménytelenségünk oka: a Cubana de Aviacion CU-T1250 oldalszámú Iljusin Il–96-300-asa az elmúlt tizenhat hónapot ugyanis Oroszországban töltötte, ahol felújították.
A Cubana de Aviación az elmúlt években komoly kapacitásproblémákkal küszködött, flottája ugyanis vészesen megfogyatkozott, a gépek többsége karbantartásra várva parkol a havannai Jose Marti nemzetközi repülőtéren. Az Il–96-300 visszatérése azonban egyből megkétszerezte a kubai légitársaság aktív férőhelyeinek számát: az utóbbi időkben ugyanis mindössze két, a belföldi forgalmat lebonyolító ATR (egy-egy 42-es és 72-es) emelkedett a Cubana de Aviación színeiben a levegőbe, illetve még egy Tupoljev Tu–204-es repképes.
A kubai bejegyzésű szélestörzsű két részletben tette meg a hazáig tartó utat: Moszkva diszkont repülőteréről, a Zsukovszkijról indulva előbb a kanadai Ganderbe repült, majd újra feltankolva, az Egyesült Államok keleti partjait követve december 3-án, helyi idő szerint reggel nyolckor landolt Havannában.
A 312 férőhelyes madár visszatérése egyértelműen diadalmas pillanatnak tekinthető az üzemeltető szempontjából. A légitársaság az elmúlt években komoly nehézségekkel küszködött, összesen tizenkét repülőgépből álló flottájából mindössze három maradt aktív, a többit leállították. A Granmában, a kubai kommunista párt lapjában megjelentek szerint azonban a Cubana megkezdte három, hosszútávú repülésekre alkalmas repülőgépe közül kettőnek a talpraállítását. A már karbantartott CU-T1250 egyike annak a három Il–96-osnak, amelyek 2005-ben érkeztek a szigetországba – a CU-T1717 és CU-T1251 lajstromjelű Iljusinok 2017, illetve 2021 óta parkolnak. Egy másik kubai repülőgép, a CU-T1702, a légitársaság két Tupoljev–204-esének egyike a közelmúltban megfordult a moszkvai Andrej Nyikolajevics Tupoljev Vnukovói nemzetközi repülőtéren (VKO), mielőtt november 30-án a Dohai Nemzetközi Repülőtérre (DIA) indult volna, ahonnan ismeretlen célállomásra indul.
A kubai Il–96 felélesztésére akkor került sor, amikor a típus fejlesztése új szakaszába lépett. Az Il–86-osok rövidebb, de nagyobb hatótávolságú változataként megtervezett Iljushin Il–96-osokat Voronyezsben építették 1988-tól. A Szovjetunió bukása után azonban szinte képtelenség volt a típusra megrendeléseket szerezni, mivel lényegesen kedvezőbb ajánlataival az Airbus és a Boeing aratta le a piaci babérokat. Az Oroszországra kivetett szankciók azonban az Il–96 előnyére változtatták meg a matematikát. Miután a pótalkatrészek beszerzésének és a megfelelő karbantartás elvégzésének nehézségei miatt az orosz repülőgép-üzemeltetőknek gondjai támadtak a nyugati gyártású repülőgépeik üzemeltetésével, a nehézségekre, a kihívásokra adott válaszul az Orosz Föderáció megindította erőfeszítéseit a hazai tervezésű repülőgépek gyártására. A folyamat részeként Oroszország november 1-jén bejelentette az Il–96 legújabb változatának, az Il–96-400M első repülését.
Az Il–96-asokból eddig összesen 19 készült, oroszországi légitársaságok tizenötöt üzemeltetnek. A putyini, elnöki különgépek az Il–96-300PU típusjelet kapták.
(fotó: Corporación de la Aviación Cubana S.A.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!