Az orosz vasút krízise az áruszállítást és gazdaságot is veszélyezteti

iho/vasút   ·   2025.08.11. 12:00
orosz_tehervonatok

Az RZSD komoly emberhiánnyal küzd, háromszázezer teherkocsi vár feladatra, a vasúti árufuvarozás volumene pedig már húsz hónapja folyamatosan csökken.

Az Oroszországi Vasutak (RZSD) évtizedek óta a legnagyobb visszaeséssel küzd a legfrissebb elemzések alapján: teherkocsiflottájának körülbelül húsz százaléka kihasználatlan, elfoglalva számtalan vágányt, akadályozva ezzel jó néhány teher- és rendezőpályaudvart. Egyes tehervonatok hónapokig állnak egyhelyben. Ezeken felül üzemképes mozdonyból is kevés van, a munkaerő folyamatos csökkenése pedig hab a tortán: az RZSD néhány részlege a szükségesnél akár hatvan százalékkal alacsonyabb létszámmal üzemel. Mivel a vasúttársaság a teljes orosz árumennyiség 47 százalékát – a csővezetékeket nem számítva pedig 87 százalékát – mozgatja, a válság az egész orosz gazdaságra és katonai logisztikára is hatással van.

A teherforgalom 2024-ben nyolc százalékkal esett vissza 2021-hez képest, ami a legnagyobb mértékű csökkenés a 2009-es pénzügyi világválság óta. Az idei év további mélyrepülést jelent: az első öt hónapban újabb hét százaléknyit zuhant a volumen, a 2022-es és 2024-es négy-négy százalékos csökkenést követően.

A krízis legfőbb oka a nyugati szankciók

Az elemzés szerint a válság egyik legfőbb oka Oroszország Ukrajna ellen viselt háborúja, majd az arra válaszlépésként az oroszok ellen kirótt nyugati szankciók, aminek következtében az Európával való kereskedelem legnagyobb része leállt, a gyakori ukrán támadások pedig a fekete-tengeri kikötők forgalmát vetették vissza jelentősen. Ez megzavarja az ellátási láncokat, növeli a szállítási költségeket, ráadásul az árufuvarozás egy részét a közútra tereli át, ami lassítja az ipari termelést és az orosz gazdaság ellenállóképességét.

A szankciók több árukategóriát is komolyan érintenek, a faáru exportja például 18 százalékkal, a vasfémeké nyolc, az ércé és a széné öt százalékkal csökkent. A nyugati vállalatok által Oroszországban előállított és onnan exportált áruk (az úgynevezett iparági rakományok) volumene pedig tizennégy százalékkal volt alacsonyabb.

A válság mértékére jellemző, hogy még a nem szankcionált áruk mértéke is esett. A műtrágya mennyisége például hét százalékkal csökkent 2024-ben, a gabonafuvarok volumene pedig harmadával esett vissza 2025 elején, mivel a búzatermesztés veszteségessé vált az exportpiacok elvesztése okán. Ezen felül az építőiparban észlelhető visszaesés az acél, a cement és más anyagok iránti kereslet csökkenéséért felel.

A nyugat felé tartó vasúti fuvarok legnagyobb részét is a katonai szállítmányok teszik ki jelenleg. Az egyéb rakományként osztályozott katonai fuvarok száma – beleértve a konténeres szállításokat is – stabilan nő 2022 óta, azonban még mindig túl alacsony ahhoz, hogy ellensúlyozza a civil visszaesést. A katonai szállítmányok előnyben részesítése miatt viszont inkább közúton viszik a kereskedelmi rakományokat, ennek következtében nyolc százalékkal nőtt a közúti áruszállítás 2024-ben.

Példátlan munkaerő- és mozdonyhiány

Az RZSD eddig soha nem látott munkaerőhiánnyal küzd: hozzávetőlegesen 2500 mozdonyvezető és háromezer más mozdonyszemélyzetis hiányzik a szükséges létszámból – sokan a jobban fizető katonai pozíciók után néznek –, ami már a napi üzem fenntartását is veszélyezteti: naponta cirka kétszáz tehervonatot kell törölni. Az alacsony bérek, a rossz munkakörülmények, valamint a magas fizikai terhelés nem éppen vonzó feltételek a dolgozók számára. Néhány régióban az üzemelés az összeomlás szélén áll, a késések pedig az óriási hálózat más részeire is átgyűrűznek.

A mozdonygyártás mértéke is lelassult, annak ellenére, hogy a Kreml a termelés felgyorsítására adott ki utasítást; 2025 januárja és áprilisa között a villamos mozdonyok előállítása tizenhárom, a dízeleké hat százalékkal esett vissza. A leállított vagy selejtezett gépeket nem tudják elég gyorsan újakkal helyettesíteni, így több ezer újonnan gyártott teherkocsi is a gyárak raktárait foglalja, hiszen nincs mivel vontatni őket, ami még tovább súlyosbítja a torlódásokat és csökkenti a rendelkezésre álló árufuvarozási kapacitást.

Beruházások helyett milliárdos központ és fuvardíjemelés

A jelentés arról is beszámol, hogy a befektetéseket illetően is megkérdőjelezhető döntéseket hoztak. Az egyik ilyen, hogy a 2024-es beruházási költségvetés nyolcadából építik meg az RZSD új székházát Moszkvában, egy óriási felhőkarcolót – ahelyett, hogy például a kritikus fontosságú mozdonybeszerzésre költötték volna.

Ha ez mind nem lenne elég, a rekordmagas fuvarozási díjak az áruk egy részét a közútra terelték át, ami a szállításoknál megjelenő késésekkel és az eszközhiánnyal együtt még inkább felgyorsították a vasúti árufuvarozás térvesztését a közúti áruszállítással szemben.

Helyreállás talán majd valamikor

Ha a háború véget érne és a szankciókat is eltörölnék, az RZSD akkor is csak lassan térne vissza a korábbi szintekre. Az elemzők az egyes szállítási útvonal lehetséges felhagyására, egyes eszközök eladására, valamint további tarifaemelések veszélyére figyelmeztetnek, amennyiben nem hajtanak végre szervezeti struktúraváltást. Sürgős munkaerő-átszervezések, a mozdonygyártás felpörgetése, célzott infrastrukturális beruházások, továbbá a piacokhoz való hozzáférések visszaállítása nélkül a hálózat továbbra is évekig csak hanyatlani fog, kiváltképp, hogy a beruházások megvalósításához is évekre van szükség – számol be a Railway Supply.

(Nyitóképünk illusztráció)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek