A320neo: a kétezredik megrendelés bűvöletében
A hónap végéig az A320neo gépcsalád rendelésállománya eléri a kétezres számot – ezt a Repülőgépkereskedők Nemzetközi Szövetsége (International Society of Transport Aircraft Trading, ISTAT) orlandói, floridai konferenciáján ezt a jóslatot maga az Airbus eladási főnöke, John Leahy kockáztatta meg. A néhány napja zajlott nemzetközi találkozó idején a rendelésszám 1878 volt, azóta azonban a Turkish Airlines bejelentette szerződését összesen 117 A320-asra, közülük 57 neo-ra, és ugyancsak lekötött további 35 gépet.
Leahy elmondta, növelik a most gyártás alatt lévő sharkletes, tehát új szárnyvégmegoldással szerelt A320-asok kibocsátási ütemét, a 2013-ra tervezett vagy 200 átadásra kerülő 320-as fele kapja meg ezt a wingletet, amelynek révén Leahy szerint 4 százalékkal csökkenhet a gép üzemanyagfogyasztása. 2014-ben azonban már valamennyi keskenytörzsű Airbus ilyen szárnyakkal kerül a megrendelőkhöz.
Az eladási főnök kifejtette, elégedett lenne a Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel szerelt új szélestörzsű A350-es piaci sikereivel, de hozzátette: az Airbus továbbra is nyitott új megoldásokra, ha a Pratt & Whitney kihozza a maga GTF (reduktoros) hajtóművének az A350-800-asra és 900-asra alkalmazható variációját. A GTF-hajtómű lesz az egyik választható meghajtás a 320-as neo-gépcsaládon, de az amerikai gyártó a hírek szerint foglalkozik már az új technológiával készülő nagy teljesítményű, szélestörzsű gépekhez alkalmazható hajtómű kidolgozásán is.
Leahy ugyanakkor határozottan tagadta, hogy az Airbus egy újrahajtóművezett A330neo-val szállna harcba a Boeing 787-esével, és azt érzékeltette, hogy erre nincs is igazán szükség, hiszen a 787-es program indulása óta majd 800 A330-ast sikerült eladnia az európai gyártónak.
Ami pedig a friss török üzlet részleteit illeti: a Turkish Airlines jelenleg 76 példányt üzemeltet az A320-as gépcsaládból. A légitársaság közleménye szerint elsősorban az Isztambulból induló rövid- és középtávú járatok repülésére vásárolják az új gépeket, amelyek egyezése a meglévő 320-as flottával komoly üzemeltetési előnyökkel jár.
A török nemzeti légitársaság jó ideje rendkívül erős flottabővítést folytat, összefüggésben az új isztambuli repülőtér terveinek jóváhagyásával. Februárban a Turkish a korábbi 15 A330-as rendeléshez hozzátett még ötöt, decemberben pedig 15 nagy hatótávolságú Boeing 777-300ER-t rendelt az amerikai gyártótól öt további gépre szóló opcióval.
Végül hétfőn adta ki a hírt az Airbus, miszerint Ázsia egyik leggyorsabban terjeszkedő légitársasága, a Lion Air igazi megamegrendelést jelentett be. Ami pedig szokatlan, bár a szerződött gépek száma és értéke – listaáron 24 milliárd dollár – talán érthetővé teszi: történt ez az üzletkötés az Elysée palotában, François Hollande köztársasági elnök jelenlétében. Az indonéz giga-fapados korábban 380 737-est, köztük a 320neo közvetlen konkurensét, 200 MAX-ot vásárolt, most ehhez képest írt alá szerződést 234 gépre az A320-as családból, köztük 174 neora.
A többszázas Airbus-rendelésről már korábban kiszivárgtak információk, tavaly összel is beszéltek róla, majd idén januárban megerősítették a hírt. Gyanítható, hogy az Airbus azért nem hirdette meg a kétezres rendelésállomány elérését, mert ezek a 320neók már benne voltak az eddigi 1878-as számban.
Korábbi feltételezések szerint egyébként ezek a gépek nem Indonéziában, hanem Malajziában kerülnek majd „bevetésre”, ahol a Lion Air az AirAsia, a kontinens legnagyobb diszkont társasága versenytársaként lép fel a rendkívül gyorsan bővülő a piacon. A Reuters szerint az Airbus-rendelés másik indoka, hogy a Lion számára létfontosságú a flotta nagyon gyors növelése, és a Boeingtól a tavalyi rendelés után már nem remélhetett olyan rövid határidőre újabb többszáz gépet, míg az Airbus már 2014-től megkezdi a keskenytörzsűek leszállítását. Igaz az első sorozat természetesen a „klasszikus” 320-asokból áll.