A380: a legnagyobb luxus, a legnagyobb economy

iho   ·   2015.08.02. 08:45
380_cim

Folytatódik az A380-as különös kettős pályafutása: az óriásgép egyfelől a régi idők klippereinek és léghajóinak elképesztő luxusát eleveníti fel, másfelől viszont hatalmas embertömegek szállítására alkalmas légijárműként is egyre inkább befogják.

Az Etihad tavaly vette át az első Superjumbóját, a kétszintes Airbus-konstrukcióból tíz példányt rendelt, és az egész felső szintet a prémium-utasoknak rendezi be. A Residence nevű háromrészes lakosztályok (nappali, hálószoba, fürdőszoba) mögött a „szokásos” első osztály és a Pearl Business utasai foglalhatnak helyet, az alsó szint a 415 economy-utasé. A lényeg: a decemberben induló Abu Dhabi–New York járatra sorban állnak az utasok, de nem ám az ecomony-jegyekért, hanem a 32 ezer(!) dollárba kerülő Residence lakosztályokért.

Az Etihad első 380-asa

Azt szokták mondani, a lakosztály kényelme vetekszik a business-jetekével, nos valójában a kisebb kategóriájú business-jetekénél még sokkal inkább luxus-jellegűek a körülmények, a 380-as fedélzete tágasabb, mint az átlagos üzleti gépeké, a mozgási lehetőség és a kényelem nehezen utolérhető egyvelegét nyújtja ez az elrendezés, amelyhez amúgy legalább 737/A320-as kategóriájú privát gép kellene – ami pedig a repülés technikai oldalát illeti, ezek a gépek sok póttartállyal kell, hogy rendelkezzenek ugyanahhoz a hatótávolsághoz, amelyet egy A380-as garantál.

A Residence-rendszer egy valamivel rövidebb vonalon már bizonyított, Abu Dhabi és Sydney között. Ráadásul, ami az amerikai járatot illeti, nem is az „olajban fürdő” Öböl-vidék tehetősei állnak sorba a jegyekért (akiknek netán tényleg megvan a maguk privát – akár szélestörzsű – repülőgépe), hanem az amerikai érdeklődők.

Hálószoba a felhők fölött: gépenként két Residence-ért állnak sorba

Az Etihad vezérigazgatója, James Hogan egy floridai prezentáció alkalmával jegyezte meg, hogy az érdeklődés az Államokban jóval nagyobb a vártnál. Mindeközben, mint erről is többször beszámoltunk, a nagy amerikai légitársaságok keményen lobbiznak Washingtonban annak érdekében, hogy az Öböl-trió, az Emirates, az Etihad és a Qatar amerikai terjeszkedését adminisztratív eszközökkel gátolja a washingtoni kormányzat, de ezek a nagy amerikai cégek nem híresek arról, hogy olyan magas szintű kiszolgálással csábítanák az utasokat, mint amilyet az ötcsillagos Öböl-mentiek nyújtanak.

És miközben a legnagyobb A380-as üzemeltető, az Emirates állítólag még ennél is különlegesebb osztályon felüli osztályt tervez berendezni, néhány gépén viszont épp ellenkezőleg, a kabinos luxus-apartmanok elhagyásával nem a prémium, hanem a turistaosztály székszámát növeli radikálisan, és ezzel a gép kapacitását összesen 615-re emeli, ezek közül mindössze 58 lesz business class ülés. Ezzel egyébként a legnagyobb kapacitású utasszállítókat állítja majd szolgálatba. Az összes A380-ast üzemeltető társaság ennél kisebb ülésszámmal repülteti a gépet, és korántsem mindig telt házzal: a légkirívóbb a Korean, amely csak 407 személyesre rendezte be a maga példányait.

Az Emirates két géppel indítja a 615 utasra szabott járatokat

Most az is kiderült, hogy az Emirates kétosztályos Superjumbói merre repülnek majd. Az előzetes nyilatkozatoknak megfelelően az első a Dubai–Koppenhága járat lesz, december elsejétől, ugyanezen a napon indul az első nagykapacitású A380-as Dubaiból Bangkokba, majd egy hónap múlva következik a Dubai–Kuala Lumpur illetve a Dubai–Gatwick járat, vagyis láthatóan Dubaiból mindkét meghatározó irányba, keletre és nyugatra is kísérletezik a társaság; nyilván ezeket a desztinációkat az eddigi járatok osztályonkénti telítettsége határozta meg.

Az elrendezés érdekessége, hogy a teljes alsó szint mellett a felső szint első szektorát kapják a turista-osztály utasai, a felső szint hátsó része lesz a business-osztály, emögött feltehetően az a logika húzódik, hogy az Emirates a prémium-utasoknak eddigi gépein létesített kellemes bárt ugyanazon a helyen tarthatja fenn a kétosztályos példányain is. Noha a két 615 személyes gép nem átalakított, hanem újonnan átvett példány lesz, akkor is olcsóbb megoldás nem változtatni sokat a konfiguráción. Egy másik különbség, hogy ezeken a gépeken nem lesz külön hálóhely a személyzetnek, amelyre nem is lesz szükség: ezeket a gépeket nem az ultrahosszú vonalakon repülik, a szeparált kabin helyén is economy-ülések lesznek.

A felső kabin végén a bár – lehet, hogy ezért lesz hátul a kétosztályosokon a business

Az egyetlen halvány kételyt az egyik szakkomentátor azzal kapcsolatban fogalmazta meg, hogy vajon ilyen utasszám mellett képes lesz-e az Emirates fenntartani a maga által magasra emelt színvonalat a kiszolgálásban. A válasz: igen, persze ehhez feltehetően az eddiginél is nagyobb létszámú személyzetre lesz szükség.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek