AERO 2022: egy kiállítás képei, érdekes gépei
A SAR helikoptertől a hidrogén-meghajtású kompozitgépig, a business-jetektől az ultralightokig.
Egy ilyen nagyszabású kiállítást már csak bejárni is teljesítmény, aztán pedig jönnek a terjedelmi keretek: a válogatás nyilván szubjektív, a gépek viszont mindenképp érdekesek (a szerk).
A Bundeswehr bemutatta saját, SAR („Search and Rescue”) vagyis kutató-mentő helikopterét, az Airbus H145M erre optimalizált változatát. A forgószárnyas többféle mentési akció végrehajtására képes a nap huszonnégy órájában.
A fedélzetre bepillantva mindannyiunknak az sejlik fel, hogy ez a helikopter ugyanolyan, mint egy mentőhelikopter, akár itthon is. A kiállításon azonban hangsúlyozták, hogy normál mentőhelikopterrel nem végeznek kutatási, felderítési, mentési feladatokat éjjel-nappal. Ezeknek a helikopterek a bevetése katasztrófavédelmi kérésre, katonai jóváhagyással történik meg, ha a helyzet úgy kívánja.
Ez tehát ugyanaz a modell, amelyből a Magyar Honvédség is rendelt összesen húsz példányt, ebből ötöt SAR kivitelben. A katonák megjegyezték, hogy az új helikoptert alkalmassá tették nagy magasságú mentési feladatok végrehajtására is.
A német APUS csoport égisze alatt zajlik az APUS Zero projekt, aminek célja környezetbarát, zéró emissziós, saját tervezésű repülőgépek gyártása a közeljövőben. A képen az i-2 kisrepülőgép látható, ami kifejezetten egyedi megoldást használ a cseppfolyós hidrogén, mint üzemanyag tárolására. Mint ismert, ennek a meghajtásnak a kulcskérdése a tartály, nos, ehhez a géphez a tartályokat is a cég tervezte és készítette el, ezeket építik be a törzsbe, a szárnyakba. A képen oldalt láthatjuk a hosszú, magasnyomású tartályt, kompozit burkolattal.
Az alternatív hajtású, különleges gépeknek fenntartott csarnok sarkában állt a DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) azaz a Német Légi- és Űrközlekedési Központ által támogatott projekt főszereplője, a stuttgarti H2FLY cég prototípusa. Meghajtása elektromos, az üzemanyag itt is hidrogén, üzemanyag-cellákban tárolva. Az H2FLY április elején világrekordot döntött, Stuttgart és Friedrichshafen között 7230 láb (2203 méter) magasságot értek el és tartottak. Ha valaki valami hasonlóságot vél felfedezni, nem véletlen: a gép bázisa a Pipistrel Taurus G4, a világ első négyüléses elektromos gépe, amivel a szlovénok néhány éve elnyerték a NASA Green Flight Challenge pályázatát.
A következő képen a Tecnam hibriddé átalakított repülőgépének a motorterét láthatjuk, (H3PS) amelyben megfigyelhetjük a Rolls&Royce Electric parallel meghajtását: a villanymotort és a ROTAX benzin motorját. A villanymotor indítómotorként működik, majd felszálláskor és emelkedéskor rásegít a belső égésű motorra, utazó magasságban pedig generátorként tölti újra az akkukat. A különleges hajtásrendszert a Rolls-Royce Magyarország dolgozta ki.
Az eredmény: kisebb fogyasztás mellett nagyobb hatótávolság.Ha a Tecnam P2010 H3PS-t szemből nézzük, talán nem is tűnne fel semmi különleges, pedig ez a technológiai demonstrátor már elnyerte az EASA engedélyét is.
Az olasz Blackshape talán egyik, ha nem a legkülönlegesebb terméke a Gabriél, amelynek szerkezete teljes mértékben karbonszálból készült. Így a repülőgép nemcsak ultakönnyű, hanem gyors, hatékony, a -2 G-s terhelést is kibírja. Maximális üzemeltetési magassága 15 ezer láb, (4572 méter), maximális sebessége 164 csomó.
A csarnokokon kívül lehetőségünk volt megtekinteni még átadás előtt az egyik friss business jetet, a nagy hatótávolságú Pilatus PC-24-est. A svájciak repülőgépe igen népszerű, nagy érdeklődést vált ki mindenkiből, de nem csak a prémium-kialakítás miatt.
A Pilatus PC-24-es ütőkártyája az, hogy nem igényel szilárd burkolatú pályát. Szinte a világ összes repülőterén le-fel tud szállni, konkrétan a számára használható repterek száma meghaladja a húszezret.
Az utastér letisztult, hat fő számára kényelmes utazást nyújt a kabin, nem mellesleg több mint 3000 kilométer a hatótávolsága.
A HondaJet már a befutott típusok közé tartozik, hosszú volt a fejlesztés, dehát új sárkány és új hajtómű párosítása mindig nagy feladat, nem beszélve a szokatlan elrendezésről. A szárny felett, pilonokra szerelt hajtómű előnyei: a törzsben sokkal több a hely, mint a farokrészre épített hajtóművek esetében, csökken az utaskabin zajszintje, maga a szárny árnyékolja le a hanghatást a föld felé is, és szinte kizárt, hogy a hajtómű FOD. azaz idegen tárgy miatt károsodjon.
Friedrichshafen idei más érdekességeiről, a látható tendenciákról további interjúkban számolunk be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!