Afrikai örömök és gondok, ismét az Ethiopian a legjobb

iho   ·   2014.11.25. 16:15
cim

Afrika legnagyobb légitársasága, az Ethiopian Airlines a harmadik egymást követő évben nyerte el a legjobb afrikai társaságnak járó díjat. Az átadás az Afrikai Légitársaságok Szövetségének közgyűlésén történt, az indoklás pedig: kivételesen jó eredmények 2013-ban, tartós nyereséges működés, stabil stratégia és kölcsönösen előnyös együttműködés más afrikai légitársaságokkal.

(Fotók: Ethiopian/Facebook)

A légitársaság közleménye arra emlékeztet, miközben Afrika-szerte erős gazdasági fejlődés indult be, amelynek következtében alaposan megnőttek az utazási igények is, ennek gyümölcseit eddig leginkább Afrikán kívüli légitársaságok élvezhették. A közgyűlésen felszólalók közül többen is hivatkoztak arra, hogy Afrika az elmúlt időszakban több fontos nemzeti légitársaságát is elveszítette, leállt például a Nigeria Airways, a Ghana Airways, a Cameroon Airlines, a Zambia Airlines, az East Africa Airlines és az Air Afrique is. Ugyancsak nincs jó állapotban a kontinens leggazdagabb országának, Dél-Afrikának a nemzeti társasága. Az Air Tunis, az Air Tanzania és a Kenya Airways leépítésekkel próbálja elkerülni a bedőlést.

A közgyűlésen az is elhangzott, a gyenge reptéri infrastruktúra, a piaci megszorítások, a magas leszállási és szogáltatási illetékek, a jegyárakat és az üzemanyagot drágító különadók és természetesen a mega-társaságok kemény konkurenciája okozza az afrikai légicégek problémáit, de emlegették a résztvevők azt is, hogy amíg minden ország minden más országgal szemben vízumkötelezettséget tart fenn, addig a kontinensen belüli személyforgalom sem fog ugrásszerűen gyarapodni. Mint az egyik felszólaló elmondta, két szomszédos afrikai országban élő rokonok számára egyszerűbb, ha Európában találkoznak, merthogy sokszor csak Európán keresztül tudnak átrepülni egyik államból a másikba.

Az Ethiopian elnöke, Tewolde Gebremariam kifejtette: az afrikai légicégek többsége számára a túlélés kérdése lesz a döntő, hacsak nem sikerül a kontinens belső erőforrásait megfelelő partnerség révén maguknak kiaknázni. Ma már a fekete kontinens is rendelkezik csúcs-színvonalú kiképző és karbantartó-javító központokkal, megvan a szükséges vezetési tapasztalat is, de az elnök hiányolta az ezekhez kapcsolódó együttműködést az afrikai légitársaságok között.

A másik fontos lépés a felzárkózás felé, amit az Etrhiopian elnöke is sürgetett a közgyűlésen, az az egységes afrikai piac létrehozása volt, mert az országokra bontott és restrikciókkal terhelt szerkezet csak az Afrikán kívüli légitársaságoknak kedvez. Az Ethiopian más társaságokkal együtt a gazdasági közösség mellett az egységes afrikai égboltért is fellép, vagyis egy olyan, nemzeti határoktól független légtérszerkezetért, amelyet egyébként az Európai Bizottság is szeretne létrehozni, de ami a mi kontinensünkön rendkívül vontatottan halad. Más felszólalók is jelezték, hogy az afrikai államok az afrikai légitársaságok számára kellene, hogy feloldják a kötöttségeket és liberalizálni a légtérhasználatot.

Az Ethiopian egyébként amellett, hogy a leggyorsabban fejlődő afrikai légitársaság, egyben a kontinens legrégibb saját légi vállalkozása, a múlt század negyvenes éveire, vagyis hét évtizedre nyúlik vissza a működése. Mindig is úttörő szerepet játszott az afrikai légiközlekedés modernizációs folyamataiban: 1962-ben az afrikai cégek közül elsőként indított sugárhajtású gépekkel járatokat, ez a cég állította a forgalomba a kontinensen először 1984-ben a Boeing 767-est, 2010-ben a 777-200-ast, és emlékezetes szerepe volt a Dreamliner bevezetésében is, Japán után a második ország volt, ahol megjelentek a 787-esek, sőt, hosszú ideig az Ethiopian kompozit-gépei teljesítették a típus leghosszabb járatait.

2011 óta tagja a cég a Star szövetségnek. A hetvengépes flotta derékhadát szélestörzsű Boeingok, 767-esek, 777-esek és 787-esek alkotják, utóbbiból már tíz repül a cég színeiben, és többek közt ez jár Addisz-Abeba és Frankfurt között. Középtávon 757-esek és NG 737-esek repülnek, regionális forgalomra Q400-asokat használ a cég, cargo-szerepkörben MD-11-eseket is üzemben tartanak. Huszonnyolc gép, köztük tizennégy A350-es szerepel a rendelési listán. Az alkalmazottak száma több mint 8000, az utas- és teherszállító ágazat mellett saját karbantartó és kiképző részlege, catering-szolgálata és földi kiszolgáló vállalata van. Az évi átlagos utasszám-növekedés az elmúlt hét esztendőben nem kevesebb, mint huszonöt százalék volt.

Mindezek az eredmények annak fényében tűnnek különösen értékesnek, hogy az afrikai társaságok közgyélésén elhangzott adatok szerint az elmúlt tizenkét évben harminchét új légitársaság beindításával próbálkoztak a kontinensen, és ezek közül csaknem mindegyik megbukott.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek