Airbus 2012: győzelem! De csak ha még egy év számít...

iho/repülés   ·   2013.01.17. 19:00
cim3

A jó eredmények, mondhatni a győzelem jegyében tartotta Toulouse-ban évértékelő sajtótájékoztatóját az Airbus vezérkara. A Fabrice Bregier elnök által bejelentett számok szerint az európai gyártó a tavalyi évben 89 vásárlónak 588 repülőgépet adott át, és a rendelések száma meghaladta az évre tervezettet: 650 lett volna, ehelyett sikerült elérnie a 914-et. (Más részletesebb forrás szerint ez bruttó érték, lejön belőle 81 lemondott gép, így a nettó rendelésszám egészen pontosan 833.

A megrendelt gépek közül 305 A320-as, 478 320neo, 82 A330/340 (utóbbi eléggé érdekes adat, hiszen a cég korábban bejelentette, hogy a 340-eseket már leveszi a gyártósorról). 40 példányt vásároltak a még fejlesztés alatt álló A350-es új szélestörzsű gépből, és kilencet a kétszintes óriásból, az A380-asból. A teljes rendelésállomány 4682 gép, 638 milliárd dollár értékben.

Harminc óriást adtak át 2012-ben, köztük a Thai első szépfestésű 380-asát

Ami a másik fontos mutatót illeti: tavaly tíz százalékkal több gépet sikerült átadni a megrendelőknek, hála a javuló termelési mutatóknak, ugyancsak büszkén emlegették, hogy immár 11 éve egyfolytában sikerül emelni az évi átadások számát. Új saját rekordot állított fel az Airbus a keskenytörzsű vonalon: 2011-ben 421, tavaly 455 A320-ast, 21-est és 19-est sikerült elkészíteni. Ami a szélestörzsű gépeket illeti, az ugyancsak rekordot jelentő 103 átadást itt is a havi kibocsátás növelésével tudták elérni, 2013-ra már havonta tíz A330-ast terveznek elkészíteni. Az óriás A380-asokból szintén az eddigi legtöbbet, 30-at vehettek át a légitársaságok.

A sajtótájékoztató érzékelhető célja az volt, hogy az Airbus vezetői meggyőzzék a szakmát és a közvélekényt: az európai gyártó továbbra is a száz személyesnél nagyobb utasszállító gépek piacának dominánás, vezető szereplője. Ezügyben fontos érv volt, hogy az Airbus az idén túljutott kilencezredik keskenytörzsű megrendelésén. A 320-as gépcsalád új változata, a neo pedig továbbra is 62 százalékkal vezet a vetélytárs Boeing MAX előtt a továbbfejlesztett keskenytörzsűek versenyében. A legnagyobb piaci főlény az óriásgépek terén volt felmutatható, noha a példányszám épp nem túl magas: az Airbus 9 A380-asra, a Boeing egyetlen 747-8-asra kapott új megrendelést, ez pedig ugyebár 90 százalékos fölény...

A neo-család vezet a MAX előtt, másfél évvel korábban indult a program, és Leahy szerint jobb a gép

Amint ezt az iho/repülés az elmúlt napokban többször jelezte, az Airbus jónéhány üzletét most, az új évben jelentette be, de minden esetben hangsúlyozta, hogy a szerződéskötés 2012-ben történt, nyilván ilymódon is javítva a tavalyi számokat. Amelyek azonban 2012-re nem az Airbus, hanem a Boeing piacvezető szerepét jelzik: a 914 bruttó Airbus-megrendelléssel szemben a Boeing január harmadikán keltezett évzáró adatsorában a lemondások után is 1203 megrendelést tudott felmutatni, ami pedig az átadott gépek számát illeti, az erurópaiak 588, a Boeing viszont 601 utasszállítót tudott ebbe a kategóriába beírni.

Ezekhez az adatokhoz képest John Leahy, az Airbus ügyfélkapcsolatokért felelős alelnöke úgy vélte, a valós kép megértéséhez a 2011-es és 2012-es adatokat együttesen kell kezelni és értékelni, ez viszont 50 százalék feletti, tehát piacvezető pozíciót jelez az Airbusnak. Leahy ezen kívül még azt is elmondta, hogy az európai gyártó egyik legfontosabb törekvése éppenséggel a ciklikusság kiiktatása az üzletből, a termelésből. Fabrice Bregier elnök-vezérigazgató is úgy fogalmazott, hogy „a termelést az Airbus úgymond kezelhető szinten tartja, ami jó a beszállítói láncnak és biztosítja a hosszú távú nyereségességet és a fényes jövőt”.

Jövőre már havonta tíz A330-ast adnak át a megrendelőknek

A keskenytörzsű gépek rendelésállományának Airbus-többletét az európai program korábbi beindítása mellett Leahy azzal magyarázta, hogy az Airbus terméke jobb, mint a Boeingé. Ami pedig az egész ágazatra nézve rendkívül jó hír: az elmúlt év üzletkötései azt jelzik, hogy egyre ritkábban fordulnak a légitársaságok finanszírozási kérésekkel az Airbushoz, vagyis van pénz, van tőke az iparágban.

A cég előtt álló legfontosabb idei feladat az új szélestörzsű A350 XWB első repülése lesz. Az Airbus Military 2012-ben 29 gépet, köztük négy MRTT tanker-teherszállítót adott át, az első A400 Atlas a második negyedévben kerül a francia légierőhöz.

Az újságírók kérdéseire válaszolva az Airbus-főnökök igen óvatosan kommentálták a friss hírt, miszerint az amerikai légügyi hivatal – és azóta az európai is – átmeneti repülési tilalmat rendelt el a Boeing új gépére, a 787-esre. Arra a kérdésre pedig végképp nem hangzott el sok konkrétum, hogy vajon a Dreamliner problémája kapcsán át kell-e alakítani a most készülő, ugyancsak új, ugyancsak erősen az elektromos tehcnológiára alapozott európai típust. Bregier az XWB „robosztus architektúrájáról” beszélt, és jelezte: a két nagy gyártó között nincs különbség abban, hogy mindkettőjük számára a biztonság a legfontosabb.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.