Airbus-ajánlat: A350, alaposan megnövelt felszállósúllyal
Ismét lép az Airbus és ismét a 350-essel: miután nemrég kiderült, hogy a konyhák és a toalettek padlószint alá költöztetésével a leghosszabb 350-1000 változatot 400 üléses fölé tornáznák, most a jelenleg gyártásban lévő 900-as változatról jelentettek be egy fontos módosítást. Az eredeti 268 tonnás maximális felszállósúlyt – opcionálisan – 280 tonnára emelik, ami elsősorban plusz kerozint és így megnövelt hatótávolságot jelent.
Ugyanakkor az Airbus a géphez még mintegy két százaléknyi csökkenést is ígér üzemanyag-fogyasztásban, ennek fele aerodinamikai finomításokból, a másik egy százalék a Rolls-Royce XWB-hajtóműveken végrehajtott változtatásokból adódik, utóbbi gyaníthatóan szoftveres módosításokat jelent. Hogy más változtatást kell-e végrehajtani, például megerősíteni a futókat, arról egyelőre nem szólnak a hírek.
A változásokkal a 350-900-as az eredeti 8100 mérföldes hatótávolságot még 500 tengeri mérfölddel, mintegy 925 kilométerrel növelné meg, ami azt jelenti, a gép 325 utassal valóban ultrahosszú repülésekre lenne képes, közelítve a 16 ezer kilométeres távolsághoz. Vagyis a gépnek ez a megnövelt maximális felszálló súlyú változata gyakorlatilag ugyanolyan paramétereket nyújtana, mint azok az úgynevezett ULR (Ultra Long Range) variánsok, amelyeket először a Singapore Airlines használ majd 2018-tól, és amelyekkel az ázsiai városból a társaság ismét leszállás nélkül repítené kizárólag prémiumutasait az Egyesült Államok keleti partvidékére, New Yorkba.
A különbség éppen az, hogy a most bejelentett változat „normális” háromosztályos székezéssel kínál gépet ultrahosszú járatokra, ami nagyobb variációs lehetőséget biztosít a légitársaságoknak, hiszen hasonló elrendezésben üzemeltethetnek közép-és hosszútávú járatokra alkalmas gépeket és olyanokat, amelyek például a latin-amerikai kontinens nyugati partvidékéről biztosítanának leszállás nélküli repülést a világ számos, kifejezetten távoli pontjára.
A latin-amerikai példa nem véletlen, hiszen a bejelentést az Airbus a chilei, santiagói FIDAE repülőszalonra, Dél-Amerika egyik legrangosabb ilyen rendezvényére időzítette.
A lényeg pedig feltehetően ismét a verseny. A Boeing legnagyobb 787-ese, a 10-es maximális felszállósúlya 255 tonna körüli, két osztályon 330 utassal 12 ezer kilométer körül teljesít (nem ez a legnagyobb hatótávolságú Dreamliner, hanem az egy fokozattal kisebb 9-es, 14 ezer kilométer fölött). A jelenleg repülő 777-esek közül a 200LR azaz Long Range valamivel kevesebb, 314 utassal képes 17 ezer 600 kilométerre: vagyis az Airbus a jelek szerint igyekszik beletalálni abba a résbe, ami a legnagyobb hatótávolságú 787-es és 777-es között létezik, hasonló távolságra képes típust ajánlva, mint a 777-es legnagyobb hatótávolságú gépe, de valamivel nagyobb kapacitással.
Ez egy olyan légitársaságnak, amely nem rendelkezik többszáz gépes flottával, viszont rugalmasan szeretné az utasszálíltóit mondjuk egy hosszú, de még a kontinensen belüli és valóban rendkívül messzi desztinációkra repültetni, jó megoldásnak látszik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!