Airbus: átadták a hétezrediket

iho/repülés   ·   2011.12.13. 12:00
us_cim

Ünnep az Airbusnál – egyre sűrűbben éri el az újabb ezret az európai gyártó <br>(fotók: Airbus)

A US Airways számára átadott A321-essel érte el az európai gyártó a szépen hangzó hétezredik számot, de az Airbus közleménye igen érdekes adatokat tartalmaz arról is, hogyan alakultak a gépeladások az elmúlt évtizedekben.

Az első gépük, amelyet 1974-ben állított szolgálatba az Air France, egy A-300B2 volt, vagyis az akkori egyetlen gyártmány. Nem csoda, hogy abban az időszakban, amikor még csak ezt a szélestörzsű madarat és rövidebb, de nagyobb hatótávolságú változatát, a 310-es készítették, még viszonylag lassan kúsztak felfelé a darabszámok: az ezredik gépet 1993-ban szállította le a cég ugyancsak a francia nemzeti légitársaságnak, de ez már egy A340-es négyhajtóműves volt.

Az őspéldány, az Air France A300B2-ese 1974-ben

Közben azonban megindult a 320-as keskenytörzsű, majd a 330-as kéthajtóműves  szélestörzsű gyártása, és innentől kezdve azért komolyan felfutott mennyiségben is a termelés: a kétezredik gép átadására már csak hat évet kellett várni, onnantól már csak három év telt el 2002-ig, a háromezredikig, aztán két-három évenként lépték át az újabb ezres határokat, de legutóbb már csak egy évbe tellett ennek a számnak az elérése. Az is az idők változását mutatta, hogy 2010-ben a hatezredik Airbus egy kétszintes óriás 380-as volt, amit az Emirates vehetett át.

A mostani átadásnak is megvan a maga szimbolikája, hiszen a US Airways a légitársaságok közül a legnagyobb keskenytörzsű Airbus-flottát repülteti, év végéig 93 A319-es, 72 320-as és 63 321-es alkotja majd a rövid- és középhatótávolságú derékhadat. és nyilván annak is megvan a maga üzenetértéke, hogy a hétezredik európai gyártmányú gépet éppenséggel egy amerikai légitársaságnak adják át, a  legnagyobb vetélytárs földijének.

A most átadott hétezredik Hamburgban

Az Airbus számára nyilván azért is volt fontos épp egy 321-es fókuszba állítása a kerek szám alkalmával, hogy továbbra is fenntartsa az érdeklődést a 320-as gépcsalád továbbfejlesztett, újrahajtóművezett verziója, a neo irányában. Az üzenet egyértelmű a súlyos gondokkal küszködő amerikai légitársaságoknak: ha csökkenteni akarjátok az üzemeltetési költségeket, vegyetek új, olcsóbban repülhető gépeket. Más kérdés, hogy természetesen az amerikai vetélytársnak is ez az üzenete az amerikai és más légitársaságok felé.

Kapcsolódó hírek