Amerikai helikopterek a magyar hadseregnek?

iho/repülés   ·   2011.09.07. 15:20
UH_1N_cimkep

UH1N: a vietnami veterán modernizált változata: a honvédelmi miniszter bizottságot állított fel a beszerzés és az üzemeltetés alapos vizsgálatára.

A Hivatalos Értesítőben megjelent miniszteri utasítás szerint a tárcavezető bizottságot hoz létre "az Amerikai Egyesült Államok által a Excess Defense Article programon keresztül felajánlott használt UH1N helikopterek beszerzésével kapcsolatos miniszteri döntés előkészítése érdekében, továbbá az azzal összefüggő koordinációs feladatok ellátására".

UH1N a USS Guam fedélzetén 1987-ben

A bizottság megvizsgálja egyebek mellett az UH-1N helikoptereket repülő hajózóállomány kiképzési követelményeit, a gépek hadműveleti, harcászati alkalmazhatóságát, felszereltségét, kialakítását a légierő és a szárazföldi haderőnem szempontjait figyelembe véve, a beszerzés és rendszerbe állítás védelemgazdasági szempontjait, a fenntartással és üzemeltetéssel összefüggő repülő-műszaki szempontokat, valamint a repülésbiztonsági kihatásokat. Ugyancsak vizsgálandó a NATO kompatibilitás.

A bizottság feladata üzemeltetõi, felhasználói tapasztalatok gyűjtése, elemzése az UH-1N helikopterrel, szó esik az utasításban a US NAVY Air System Command szakembereinek magyarországi látogatásáról is.

Az Értesítőben megjelent utasításban nem szerepel sem a felajánlott helikopterek száma és ára, sem a beszerzés és a rendszerbe állítás költsége.

Az UH1N "Twin Huey" a Bell cég gyártmánya, az UH-1 Iroquois vagy Huey továbbfejlesztése, meghosszabbított törzzsel, egy helyett két erősebb hajtóművel, a Bell 212 katonai változata. 1970-ben kezdték leváltani vele az eredeti Huey-flottát. A világon az egyik legelterjedtebb közepes szállítóhelikopter, egy pilótával és tizennégy utassal, vagy teherszállítóként 6,2 köbméternyi belső rakodótérrel. Külső felfüggesztésként 2268 kilónyi terhet emelhet.

Hajtóművei a bevált és a civil repülésben is sokfelé használt Pratt & Whittney PT6-osok, amelyek még viszont a még az eredeti változatéhoz hasonló, kétlapátos rotort forgatták. Az egyik hajtómű kiesése esetén a másik még harminc percig tudja a levegőben tartani teljes terheléssel a helikoptert.

Az Egyesült Államok szárazföldi hadserege, tengerészgyalogsága és haditengerészete egyaránt használta a típust. Az USA-n kívül még 44 országban állították hadrendbe, és liszenszben is gyártották Olaszországban Agusta-Bell 212 néven. Variánsonkét eltérő a gép felszereltsége.

A kilencvenes évek vége óta tart az állomány felváltása a modernizált, négy kompozitlapátos rotorral és digitális pilótafülkével felszerelt Y-változattal, de ennek a típusnak az első hullámát is átépített N-ek  alkották.

Kapcsolódó hírek