Angliától Ausztráliáig: a nagy repülés, egyben magyar siker
Megérkezett Darwinba Tracey Curtis-Taylor, aki a híres brit aviatikus Amy Johnson 1930-ban végrehajtott, világszerte hatalmas elismerést keltő repülését ismételte meg hasonló útvonalon, hasonló géppel, Angliától Ausztráliáig. Ráadásul a sikeres útnak komoly magyarországi vonatkozása is van: Tracey Curtis-Taylor Boeing gépét Fertőszentmiklóson újították fel, illetve készítették fel a nagy útra.
Lássuk először a pilótanő profilját! A Kanadában született brit hölgy sikeresnek ígérkező külügyi karriert hagyott maga mögött azért, hogy a repülés imádatának, kalandvágyó alkatának és príma pilótaképességeinek megfelelő életet válassza. Tizenhat évesen kezdett repülni, Új-Zélandon szerezte meg szakszolgálati engedélyét, itt jutott el egészen a kereskedelmipilóta-fokozatig, sőt, külön kiképzést kapott egy ottani szervezetnél oldtimer katonai gépek, második világháborús vadászok repülésére is.
Eddig három nagy, több kontinenst felölelő légikaland részese volt. Először három orosz pilóta társaságában Kijevből repült egy An-2-essel Dél-Afrikába. Majd immár saját Stearmanje kabinjában tette meg a Fokvárostól Angliáig vezető hosszú-hosszú utat, szintén egy híres hölgypilóta, Lady Mary Hath nyomdokain, végül idén októberben indult el Farnborough-ból, hogy Amy Johnson nyomán huszonhárom országon keresztül, húszezer kilométer megtételével jusson el nyitott kétfedelesén Ausztráliába. Darwini leszállása után a pilótahölgy egyebek mellett a thaiföldi repülését említette a legszebb szakaszok között.
A gyönyörű hölgy után nézzük a gépet! Nos, ez az 1942-ben gyártott, 300 lóerős Lycoming csillagmotorral repülő Stearman 2012-ben és 2013-ban Fertőszentmiklóson nyert új életet, itt restaurálta és hozta tökéletes állapotba a 3G Classic Aviation, illetve annak magyarországi leányvállalata, a Rare Bird Aviation alkalmazásában Kulik János és csapata. Az ő nevével portálunk olvasói először annak a MiG-15-ös, ötvenes évekbeli sugárhajtású vadászgépnek a tököli restaurálása kapcsán találkozhattak, amely sajnos 2011-ben, egy szolnoki felszállás közben gyakorlatilag megsemmisült, szerencsére a berepülő pilótáknak nem esett bajuk, a baleset egyébként nem műszaki okokból történt… Kulik Tökölről Fertőszentmiklósra került, a céghez, amelynek kifejezetten régi gépek újjáépítése illetve replikák elkészítése a profilja.
Készült vagy felújításra került a fertőszentmiklósi hangárban már több Jak-típus, Bücker 131-es, egy Messer 109-es és egy Focke-Wolf Fw-190-es, a hihetetlen lassú repülésre képes Fieseler Storch, vagy az amerikai gépek közül Mustang, T-28-as Troian vagy a bájos kis Piper Cub, vagy olyan remek sportgépek, mint a Pitts és az Extra.
A Stearman a legnépszerűbbek közé tartozik: Tracey Curtis-Taylor gépe a második felújításuk volt a típusból, amúgy már hat vagy hét ilyen gépet adtak át a megrendelőknek. A brit pilótahölgy Spirit of Artemis nevű gépe kiegészítő tartályokat kapott a felső szárnyba, egyébként teljesen korhű módon újították fel, a műszerfal is eredeti, igaz, a hölgy azért GPS-t is használt navigációhoz.
A Farnborough-i indulás és egy franciaországi megálló után egyébként Tracey Curtis-Taylor Fertőszentmiklósra repülte át a gépet, itt kapott a duplafedelű alapos százórás revíziót, itt szerelték rá a kamerákat is, innen indult tovább egy Pilatus PC-6-os kíséretében Románián és Cipruson, majd jordániai és dubai megállókon keresztül tovább, Indián, Pakisztánon, Burmán, Thaiföldön, Malajzián, Szingapúron át Ausztráliáig. A fertőszentmiklósi csapatot dicséri, hogy az út során csak a gép betonon elhasználódott farokkerekét kellett cserélni.
A csinos kalandornő gyönyörűen festett gépével nem pusztán megismételni akarta 1941-ben elhunyt nagy elődje repülését, hanem mindenütt hirdeti a hölgypilóták érdemeit, a nők fontos szerepét az aviatikában, és ahol lehetett, iskolákban is buzdította az út állomásain a gyerekeket arra, hogy ne tétovázzanak álmaik megvalósításakor.
És persze a maga módján hirdeti útjain (a következő az amerikai kontinens átrepülése lesz) a hölgypilóta a magyar mesterek munkájának minőségét is, hiszen Curtis-Taylor honlapján is hangsúlyosan szerepel, hol is újították fel a gépét. Az iho/repülés reméli, hogy az új évben, talán épp egy újabb különleges régiség átadásakor készíthet helyszíni riportot Fertőszentmiklósról, a gyönyörű régi repülőgépek újjászületésének helyszínéről.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!