Angliától Ausztráliáig: a nagy repülés, egyben magyar siker

iho   ·   2016.01.05. 11:15
cim

Egy csinos hölgy és egy szépfestésű örökifjú biplán

Megérkezett Darwinba Tracey Curtis-Taylor, aki a híres brit aviatikus Amy Johnson 1930-ban végrehajtott, világszerte hatalmas elismerést keltő repülését ismételte meg hasonló útvonalon, hasonló géppel, Angliától Ausztráliáig. Ráadásul a sikeres útnak komoly magyarországi vonatkozása is van: Tracey Curtis-Taylor Boeing gépét Fertőszentmiklóson újították fel, illetve készítették fel a nagy útra.

Lássuk először a pilótanő profilját! A Kanadában született brit hölgy sikeresnek ígérkező külügyi karriert hagyott maga mögött azért, hogy a repülés imádatának, kalandvágyó alkatának és príma pilótaképességeinek megfelelő életet válassza. Tizenhat évesen kezdett repülni, Új-Zélandon szerezte meg szakszolgálati engedélyét, itt jutott el egészen a kereskedelmipilóta-fokozatig, sőt, külön kiképzést kapott egy ottani szervezetnél oldtimer katonai gépek, második világháborús vadászok repülésére is.

Egy Dél-Afrika–Anglia távot már lerepült a hölgy szólóban

Eddig három nagy, több kontinenst felölelő légikaland részese volt. Először három orosz pilóta társaságában Kijevből repült egy An-2-essel Dél-Afrikába. Majd immár saját Stearmanje kabinjában tette meg a Fokvárostól Angliáig vezető hosszú-hosszú utat, szintén egy híres hölgypilóta, Lady Mary Hath nyomdokain, végül idén októberben indult el Farnborough-ból, hogy Amy Johnson nyomán huszonhárom országon keresztül, húszezer kilométer megtételével jusson el nyitott kétfedelesén Ausztráliába. Darwini leszállása után a pilótahölgy egyebek mellett a thaiföldi repülését említette a legszebb szakaszok között.

A gyönyörű hölgy után nézzük a gépet! Nos, ez az 1942-ben gyártott, 300 lóerős Lycoming csillagmotorral repülő Stearman 2012-ben és 2013-ban Fertőszentmiklóson nyert új életet, itt restaurálta és hozta tökéletes  állapotba a 3G Classic Aviation, illetve annak magyarországi leányvállalata, a Rare Bird Aviation alkalmazásában Kulik János és csapata. Az ő nevével portálunk olvasói először annak a MiG-15-ös, ötvenes évekbeli sugárhajtású vadászgépnek a tököli restaurálása kapcsán találkozhattak, amely sajnos 2011-ben, egy szolnoki felszállás közben gyakorlatilag megsemmisült, szerencsére a berepülő pilótáknak nem esett bajuk, a baleset egyébként nem műszaki okokból történt… Kulik Tökölről Fertőszentmiklósra került, a céghez, amelynek kifejezetten régi gépek újjáépítése illetve replikák elkészítése a profilja.

A fertőszentmiklósi hangárban a Stearman, az előtéren a kísérő PC-6-os

Készült vagy felújításra került a fertőszentmiklósi hangárban már több Jak-típus, Bücker 131-es, egy Messer 109-es és egy Focke-Wolf Fw-190-es, a hihetetlen lassú repülésre képes Fieseler Storch, vagy az amerikai gépek közül Mustang, T-28-as Troian vagy a bájos kis Piper Cub, vagy olyan remek sportgépek, mint a Pitts és az Extra.

A Spirit of Artemis és szerelői Fertőszentmiklóson, középen kékben Kulik János

A Stearman a legnépszerűbbek közé tartozik: Tracey Curtis-Taylor gépe a második felújításuk volt a típusból, amúgy már hat vagy hét ilyen gépet adtak át a megrendelőknek. A brit pilótahölgy Spirit of Artemis nevű gépe kiegészítő tartályokat kapott a felső szárnyba, egyébként teljesen korhű módon újították fel, a műszerfal is eredeti, igaz, a hölgy azért GPS-t is használt navigációhoz.

Klasszikus pilótafülke és műszerfal, plusz GPS

A Farnborough-i indulás és egy franciaországi megálló után egyébként Tracey Curtis-Taylor Fertőszentmiklósra repülte át a gépet, itt kapott a duplafedelű alapos százórás revíziót, itt szerelték rá a kamerákat is, innen indult tovább egy Pilatus PC-6-os kíséretében Románián és Cipruson, majd jordániai és dubai megállókon keresztül tovább, Indián, Pakisztánon, Burmán, Thaiföldön, Malajzián, Szingapúron át Ausztráliáig. A fertőszentmiklósi csapatot dicséri, hogy az út során csak a gép betonon elhasználódott farokkerekét kellett cserélni.

Regényes ázsiai hegyláncok fölött

A csinos kalandornő gyönyörűen festett gépével nem pusztán megismételni akarta 1941-ben elhunyt nagy elődje repülését, hanem mindenütt hirdeti a hölgypilóták érdemeit, a nők fontos szerepét az aviatikában, és ahol lehetett, iskolákban is buzdította az út állomásain a gyerekeket arra, hogy ne tétovázzanak álmaik megvalósításakor.

Húszezer kilométer nyitott kabinban, zaj és rezgés közepette, sokszor nagyon rossz időjárási viszonyok között

És persze a maga módján hirdeti útjain (a következő az amerikai kontinens átrepülése lesz) a hölgypilóta a magyar mesterek munkájának minőségét is, hiszen Curtis-Taylor honlapján is hangsúlyosan szerepel, hol is újították fel a gépét. Az iho/repülés reméli, hogy az új évben, talán épp egy újabb különleges régiség átadásakor készíthet helyszíni riportot Fertőszentmiklósról, a gyönyörű régi repülőgépek újjászületésének helyszínéről.

A Stearman és a pilótahölgy már új kalandra készül

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.