Aranyosgyéres, képességek és bemutatók

Kelecsényi István   ·   2015.07.21. 13:45
cim

Román–amerikai vegyes kötelék

Az idei nyílt napját július 20-án tartotta Szent Éliás, a román repülés szentje napjának alkalmából, a Baza Aeriana at Campia Turzii – magyarul az Aranyosgyéresi repülőbázis. NATO partnerországunk és keleti szomszédunk 71. számú támaszpontján a saját repülőeszközök, légvédelmi komplexumok, valamint a sportrepülők bemutatása mellett az Amerikai Légi Nemzeti gárda az ott állomásozó oregoni (Portland) és floridai (Jacksonville) egységeiből összevont 142. expedíciós százada is szerepelt a rendezvényen, amelyet meglátogatott Mircea Dusa, Románia nemzetvédelmi minisztere.

A délelőtt az ultralightoké és sportgépeké volt, így láthattunk, a Román Repülőklub jóvoltából, ejtőernyős ugrásokat, Extra-300-as szólót és a demócsapat repülését, ultrakönnyű kompozitcsodák légi felvonulását, RC modelleket, és JaK-52-es iskolagépekkel is repültek a Román Sólymok.

Érkezik a C-130-as: valaha nekünk is felajánlották az amerikaiak a használt gépeket

A katonai jelleget már a Jak-52-esek – amelyek a román repülőipar licencgyártású termékei – is jelezték, de utánuk egy öreg AN-2-esből Románia lobogójával ugrott ki egy katona, akit vagy egy tucat követett különféle zászlóval. Majd feldübörgött az ég, több okból is. Egyrészt a beígért 36 fokos hőséget némi villámlással és dörgéssel kísért néhány perces esőpermet enyhítette – tényleg nem ázott szét az közönség, hanem felfrissült az esőszitálásban.

A dübörgés másik oka volt, hogy megérkezett a védelmi miniszter és a kísérő újságírók csapata, az Otopeni repülőtérről C-130 és C-27 szállítókkal. Közben felröppent négy LanceR vadászbombázó, hogy a Román Nemzeti Himnusz alatt szoros kötelékben áthúzzon a beton felett. Őket IAR-330 Puma és Soccat helikopterek követték.

Bevetés a Pumából

Majd szóló repülések következtek: LanceR „B” kétüléses gyakorló, IAR-99 Soim, IAR-316 Aoulette és 330 Soccat forgószárnyasok.

Aztán az eddig csak várakozó két Gepárd önjáró légvédelmi komplexum, fél tucat vontatott légvédelmi löveg állt „harcrendbe” a guruló és a pálya közötti füves téren, egy tucat teherautóval és Humvee-val. Egymás után emelkedett a bázis gépállománya a levegőbe, körülbelül egy tucat modernizált 21-es. Egyébként az egyik magyar nemzetiségű műszaki mesélte, hogy hisszük, vagy sem, a bázis gépállománya szinte teljesen hadrafogható, a helikopterek és a repülőgépek is. A bákói gyárból kapják a pótalkatrészeket, és hajtómű is van elég a korszerűsített MiG-21MF és UB-k üzemeltetésére.

Bákói gyártású Jak-52-esek duettje

Tehát felszállt egy tucat román vadászbombázó és utánuk négy-öt harci helikopter is. Majd a nagyvasak következtek, az amerikai gárdisták négy F-15-öse emelkedett a levegőbe. Az Újvilág hősei nem igazán voltak közlékenyek, pedig a gépeik közül több már AESA lokátorral felszerelt korszerűsített vadász volt, de mintha erről nem is tudtak volna a hajózók, műszakiak, még azt sem, hogy van radar a gépek orrában... Valószínűleg megy a Fekete-tenger felett a nagy adatporszívózás, de erről nem beszélünk. Az biztos, hogy a RCS- (lokátor keresztmetszet) növelő függesztmények ott voltak a Sasokon.

Aztán elkezdődött a csata, minden irányból LanceR-ek támadták a légvédelmet, szórva az infacsapdákat, és komoly pirotechnika is robbant több helyen, közben a Gepárdok gépágyúi pörögtek, és vaktöltényes tűzesővel fogadták az ellent, de a vontatott 57 milliméteres lövegek is dörögtek. A több hullámban támadó gépek magassági fedezetét az amerikaiak biztosították, és a vadászbombázók után a Soccatok raktak le, néhány raj különleges katonát, akik felszámolták a maradék ellenállást.

A Román Repülőklub Extra-köteléke

A bemutató, nemcsak látványos volt, hanem valós képességeket is mutatott, hiszen rendelkezésre áll a LanceR-ekhez lézeres Opher és infravörös irányítású Mk82 Griffin izraeli bomba, R-73, Magic2, Python III. légiharcrakéta, van nappali felderítőkonténer, Litening célmegjelölő, és Elta 2822-es zavarókonténer is, utóbbit még az amerikaiak is rendszeresítették. Ne feledjük el az évek óta ténylegesen használt sisakcélzókat, éjjellátókat. A Soccatok is a nem irányított rakétafegyverzet és gépágyú mellett a Spike LR modern páncéltörő rakétákat is indíthatnak, és a gépek orrában, infravörös és lézeres érzékelők is helyet kaptak.

A látványos bemutató után a gépek többször áthúztak a közönség előtt, a helikopteresek profi módon függeszkedtek, szép látvány volt a hat-nyolc forgószárnyas, nekünk mennyi is van?

Startol egy Lancer...

Aztán landoltak a vadászbombázók, gyakorlógépek, helikopterek és még két LanceR-F15 áthúzás után az amerikaiak is. A bemutatón résztvevő gépek közvetlenül a nézők elé gurultak (ez itt hagyomány), minden résztvevő katona felsorakozott és a nézők megtapsolták őket. Meg is érdemelték. Aztán mindenki megsimogathatta a harci technikát (igen, az F-15-ösök közül egy C-t és egy D-t is), és a fülkébe is beülhettek. Aki kicsit sorba állt – elsősorban családtagok, de lehetett hiénázni is –, akkor repülhetett C-130, C-27 szállítógépekkel, vagy Soccat harci helikopterrel. Ingyen! (Mikor lesz ilyen nálunk?)

Statikusan is kiállítottak Soccatot, LanceR-t és F-15-öst is.

Mindenképpen meg kell említeni, hogy a nézők több mint egyharmada magyar lehetett, mert nagyon sokan beszéltek hazánk nyelvén. A sajtót is olyan román katonatiszt fogadta, aki tudott kicsit beszélni magyarul és angolul is.

...és egy Eagle

A gyakorlóháborún kívül teljesen békés és jó hangulatú repülőnap volt Romániában. A bázisra menet-jövet pedig lehetett látni, hogy Románia igencsak fejlődik, jó minőségű utak, szép falvak, művelt földek mutatták, hogy emelkedik az életszínvonal.

Jövőre ismét lesz Aranyosgyéresen bemutató és repülőnap. Talán jövőre már román F-16-osokat is láthatunk... Valódi képességekkel.

Flightline free: a közönséget nem kordonozták el a gépektől

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.