Arccal az új szereplők felé!

iho   ·   2013.01.30. 19:29
A vasúttal kapcsolatos jogszabályok negyedik, a személyszállítási piac liberalizációját célzó csomagját jelentette be az Európai Bizottság – adta hírül az MTI. A tervezet az Európai Parlament és a tagországok kormányainak jóváhagyása esetén léphet életbe. A bizottság arra reagálva készítette el javaslatcsomagját, hogy az európai vasutak piacainak többsége stagnál vagy hanyatlóban van.

A javaslat értelmében csökkennének a vasúttársaságok igazgatási költségei és könnyebbé válna az új szereplők piacra lépése. Az Európai Vasúti Ügynökség egyablakos ügyintézőhellyé alakul, és jogosult lesz az egész EU-ban érvényes jármű-forgalombahozatali engedélyek és üzemeltetői biztonsági tanúsítványok kiadására, amelyeket a jelenlegi gyakorlat szerint az egyes tagállamok adnak ki. Számítások szerint ezzel mintegy húsz százalékkal csökkenne az új vasúttársaságok piacra jutási ideje, illetve a járművek engedélyeztetési ideje és költsége, ami összesen 500 millió eurónyi megtakarítást eredményezne a társaságok számára 2025-ig.

Szintén fontos kezdeményezés, hogy 2019 decemberétől valamennyi belföldi személyszállítási piac megnyílik az új belépők és szolgáltatások előtt. A társaságok a jövőben kétféle módon kínálhatják belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatásaikat EU-szerte: vagy konkurens kereskedelmi szolgáltatásként, vagy közszolgáltatási szerződések megkötésével. Jelenleg az utóbbiak fedik le Európában a vasúti személyszállítás több mint 90 százalékát, és a jövőben kötelező versenytárgyalási eljárás keretében ítélik oda őket.

Az Európai Bizottság szerint ez – strukturális reformokkal kiegészülve – 40 milliárd eurónyi megtakarítást jelenthet a polgároknak és az érintett társaságoknak, és a bizottság becslése szerint elősegíti, hogy az utaskilométer-szám 16 milliárddal emelkedjen 2035-ig. Emlékeztetnek: azok az országok, ahol már teljesen (Svédország, Egyesült Királyság), vagy részlegesen (Németország, Ausztria, Olaszország, a Cseh Köztársaság és Hollandia) liberalizálták a személyszállítási piacot, javult a minőség és a szolgáltatások elérhetősége, továbbá tíz év alatt több mint ötven százalékkal nőtt az utasok száma.

A brüsszeli testület javaslata szavatolná a vasúti infrastruktúrához való méltányos hozzáférést is azáltal, hogy a pályahálózat független működtetőinek hatékonyan és megkülönböztetésektől mentesen kellene üzemeltetniük a hálózatokat, és azokat EU-szinten együttműködve kellene fejleszteniük.

Kapcsolódó hírek