Atlas-bajok: per késés miatt, vásárlás a konkurenciától

iho   ·   2015.11.16. 08:45
cim5

Németország 14 millió dollárra perli az Airbust az A400-as katonai szállítógépek késedelmes szállítása miatt. A német légierő pillanatnyilag egyetlen gépet vett át a megrendelt ötvenháromból, idén ötöt kellett volna megkapnia, és az év végéig talán egy vagy két gép érkezik be és állítható szolgálatba.

Mint arról korábban beszámoltunk, az amúgy is erősen elhúzódó programot – a németek négy évvel korábban kellett volna, hogy rendszeresítsék a gépet – a török légierőnek készült egyik példány berepülésekor, májusban történt katasztrófa is késleltette. De ezen kívül főképp ugyancsak német forrásból lehetett sok részletet megtudni a gép műszaki problémáiról, ráadásul a programot hatalmas költségtúllépések is kísérték.

Az utolsó években elsősorban a hajtóművek szoftverproblémái akadályozták a gyártás felfutását, a németek felől olyan „banális” hibákról is kiszivárogtak információk, mint a hidraulika-rendszer folyásai, vagy az elektromos vezetékek szigetelésének hiányosságai. A Sevilla körzetében történt baleset a gyártás minőségi hiányosságaira terelte a figyelmet. Ugyancsak a spanyolországi katasztrófa kapcsán derült ki, Németországnak addig 1,4 milliárd euró többletköltséget okozott a program.

A katonai szállítógép többféle funkciója ugyanakkor még mindig nem kapott hatósági engedélyt, például csak tavaly sikerült végrehajtani bizonyos dobási feladatokat, és még nem teljes a védelmi rendszer. A képességek hiányosságainak fényében a legutóbbi Airbus-beszámoló a gép füves pályán zajló próbáiról is kicsit más színben tűnik fel, vagyis azt az információt is jelenti, a típusnak eddig még nem volt meg a burkolatlan pályákon való üzemeltetési engedélye.

A mostani tesztek a franciaországi Écury-sur-Coole 1500 méteres füves pályáján zajlottak, de jövőre még végre kell hajtani a fel- és leszállásokat homokos, sivatagi jellegű körülmények között Spanyolországban is. 2012-ben már végeztek kísérleteket, de akkor, Cottbus-Drewitz repülőterén a megszakított felszállás próbája során a bal futó beásta magát a burkolatlan pálya talajába.

A hónap elején adtak hírt a szaksajtóban azokról a tárgyalásokról, amelyeknek célja a vásárlókkal új megegyezésre jutni a leszállítás határidejéről, és a taktikai képességek megszerzéséről. A partnerországok – merthogy Malajzián kívül eddig még csak azok kértek a típusból, akik részt vesznek a fejlesztési programban is – azt az ígéretet kapták, jövőre „drámai módon” javulni fog a gépek minősége és alkalmazhatósága. Ugyanakkor lemondtak arról a képességről, hogy a gép helikoptereket légitankoljon, a mögötte keletkező turbulencia miatt.

Eddig az átadott gépek 4510 órát repültek, ebből a francia légierő 2700-at teljesített, ehhez képest a franciák bizonyultak a legtürelmetlenebbnek. Ők döntöttek eddig a típusra nézve legkellemetlenebb lépésről, többek közt épp a helikopter-feltöltés képességének kiesése miatt a légierő négy amerikai C-130-ast vásárol. Diplomatikus megfogalmazás szerint komplementer típusválasztásról van szó, vagyis a két teherszállító, a kisebb Hercules és a nagyobb Atlas jól kiegészíti egymást, de nyilvánvaló, hogy a Szahel-övezetben zajló műveletekhez a francia erőknek sürgősen szükségük van a gépekre, és érdekes mód a washingtoni adminisztráció ebben az esetben meglepően gyorsan jóváhagyta a 650 millió dolláros megrendelést.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek