Áttörés a hosszú távú közúti fuvarozásban? Töltés helyett csereállomás, avagy az ausztrál verzió
Szinte naponta hallani valamilyen újításról az elektromos haszonjárművek világából. Most messze délen álltak elő egy régi-új koncepcióval, az akkucserés megoldással.
Az új-dél-walesi Janus Electric cserélhető akkumulátoros rendszert fejlesztett ki nehéztehergépkocsikhoz. Az első modell, egy átépített, használt, Kenworth T403-as nyerges vontató, ahol a motorteret alakították át egy jókora 2 méter hosszú és 1,2 méter magas akkuegység befogadásra, plusz a teljes elektromos hajtáslánc. Ezt a 2022-es Brisbane Truck Show-n fogják bemutati a nagyközönségenek májusban. A jármű még prototípus és tartós tesztjeit futja, azonban az eredmények már biztatók.
Egy B-double, azaz duplanyerges, 9 tengelyes, 62,5 tonna össztömegű, 25 méter hosszú szerelvény, a Sydney–Brisbane közti, közúton 928 kilométeres távon átlagban 980 ausztrál dollár költségű gázolajat használ el, míg ugyanez elektromos üzemmódban, csereakkuval 525–550 ausztrál dollár között alalkul és nullemisszióval! Igaz, egy akkumulátor ára jelenleg még 120 ezer dollár, de mindössze 110 dollárért lehet cserélni, percek alatt, egy díjmentesen rendelkezésre álló, elektromos villástargoncával, a majdani csereállomásokon. Vagy 140 dolláros bérleti díjat fizethetünk a tervek szerint 24 órára és mi is tölthetjük a telephelyünkön, a járműben. Az akkuk normál töltési ideje 10–12 óra a csereállomásokon.
Az eddigi tapasztalatok alapján 400-500 kilométerre elegendő egy ilyen akku hatótávja, de egy félpóttal vagy könyebb rakományokkal elérheti akár a 600 kilométert is.
A csereakkus nyerges vontatónak harminc százalékkal kisebbek a szerviz- és más üzemeltetési költségei. A következő tartós tesztprojekt 250 ezer kilométeres lesz, valós, mindennapos fuvarokban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!