Az alagútban nem süt a nap – Tarlós István annó így indokolta azt, hogy nincs klíma a 3-as metróban. Most mi a magyarázat arra, hogy még mindig nincs?

iho/vasút   ·   2024.07.25. 15:00
00_metro3_atadva

Ferencváros hírportálja, a 9 hosszú cikkben vizsgálja „kinek a felelőssége, hogy az idei hőségben is hűtés nélküli járművekben kell utaznunk az észak–déli metrón.” Lapszemle.

A lap Tarlós Istvánnal „kezdi” a kérdéskört vizsgálni. Az egykori főpolgármester „azt mondta, hogy a Metrovagonmastól remélt kötbérből szerelik majd be a légkondikat, de érdemben nem történt semmi.” Karácsony Gergely kapcsán azt írják, a 2019-es kampányban erősen fölhasználta ezt a témát, videót forgatott, hőmérsékletet mért, egyértelmű ígéretet tett a probléma megoldására. Majd eltelt az első ciklusa úgy, hogy a szerelvényekben nincs klíma.

A 9 arra is emlékeztet, „2021-ben a BKV kiírt ugyan egy közbeszerzést, voltak is ajánlattevők, de az eljárást nem zárták le. A közbeszerzésekhez értő iparági szakemberekkel beszélgetve kijelenthető, hogy ha az ajánlatkérő szándéka komoly lenne, ennél mindenképp előrébb kellene tartani.”

Vitézy Dávid az idei főpolgármester-választási kampányban élt is a lehetőséggel, Karácsony Gergely fejére olvasta, hogy még mindig nincs klíma a metrókocsikban, sőt, arra is emlékeztette a budapestieket, hogy a főpolgármester „azt is mondta, az orosz felújítás ügyét teljesen kivizsgálják, a vizsgálat viszont látható eredmények nélkül zárult. Karácsony az utóbbi évek legsúlyosabb korrupciós botrányának nevezte 2019 őszén az orosz szerelvények megvásárlását, és úgy fogalmazott: »ezért tucatnyi embernek kéne börtönbe mennie.« A vizsgálat lezajlott, és olyan megállapításokat tett, mint: »amennyiben a metrókocsik felújítását hibás döntésnek minősítjük, akkor ezért a hibáért a főpolgármester [Tarlós] és a BKV vezetése is felelős.« Felelősségre azonban nem vontak senkit, sőt a BKV vezérigazgatója ma is az a Bolla Tibor, aki az orosz járművek közbeszerzését lebonyolította, és aláírta a szerződést. (...) Karácsony Gergely az első ciklusában nem oldotta meg az észak-déli vonal szerelvényeinek klimatizálását, de az biztos, hogy a légkondicionálás nélküli, nem a legkorszerűbb technológiát képviselő járművek megvétele nem az ő lelkén szárad” – olvasható a 9-en.

De hosszan taglalják Kocsis István egykori BKV-vezér szerepét is a klímátlanságban, hogy végül feltegyék az egyetlen lényegi és fontos kérdést: meg lehetne oldani az utólagos klímaszerelést? Elvileg igen, sőt, hiszen a Combinók is utólag kaptak klímákat, ahogy buszokban is szereltek utólag légkondicionálókat. Ám van egy kis bibi, ez, idézzük újra a 9-et:

„Csakhogy ezekben az esetekben a gyártók maguk végezték el ezt a munkát (– a klímaszerelést; a szerk.). Ezer örömmel és szép pénzért, persze. Most azonban az ukrajnai orosz agresszió és az ezek miatt életben lévő szankciók miatt aligha lehet elképzelni, hogy ez így történjen. Láttuk, a kötbér sem lehet gyakorlatilag behajtani az oroszokon. Ők persze azzal fenyegetőznek, hogy ha megbontják a kocsikat, hogy beépítsék a klímát, azzal elvész a jótállás. Csakhogy itt megint fel lehet hozni, hogy a jelen körülmények között a jótállás annyit sem ér, amennyit a papír, amire nyomtatták.

Karácsony Gergelynek tehát azt kell eldöntenie, hogy lemond 2019-es ígéretéről, és még sok-sok nyáron át téma lesz a szauna a kék vonalon, vagy vesz egy nagy levegőt, és vállalja a jótállás bukását. A látszat az, hogy ez a döntés megszületett, lesz klíma, hiszen egyébként minek a BKV-féle tender. Az is igaz viszont, ez a közbeszerzés évek alatt sem jutott előre, vagyis ha ez így folytatódik, marad a szauna.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek