Az American visszatér Budapestre?

MTI/iho   ·   2016.02.15. 23:00
cim4

A Budapest és az Egyesült Államok közti közvetlen légijáratról is tárgyalt Texasban a magyar külügyi és külgazdasági miniszter. A texasi gazdasági élet szereplőivel, potenciális magyarországi beruházókkal folytatott tárgyalások között szerepelt az American Airlines vezetőivel tartott megbeszélés: várhatóan újraindulnak ugyanis a közvetlen légijáratok a két ország között, közölte a távirati iroda.

„Magyarország kifejezetten előnyös helyzetben van – hangsúlyozta az MTI-nek Szijjártó Péter -, mert a turisztikai ágazata kifejezetten dinamikusan fejlődik.” Tavaly 265 ezer amerikai szállt meg Magyarországon, és évente 600 ezer ember veszi igénybe a Magyarország és Észak-Amerika közötti légijáratokat. Például a kanadai Toronto és Montreal, valamint Budapest közötti repülőjáratok kihasználtsága 92 százalékos, amely tény szintén jelzi az igényt a közvetlen légiforgalomra az észak-amerikai kontinenssel, olvasható az MTI anyagában.

2011: az American első budapesti járata (fotók: Budapest Airport)

Az American Airlines, amely a US Airways-féle fúzió után a világ legnagyobb légitársaságává vált, egyike volt azoknak a cégeknek, amelyek közvetlen légijáratot tartottak fenn Budapest és New York között. A magyar–amerikai légügyi egyezményt, amely lehetővé tette a két ország közötti közvetlen forgalmat, még 1972-ben írták alá, három évvel később az első transzatlanti járatokat még a Pan Am indította Boeing 707-essel, London és Düsseldorf érintésével, később frankfurti átszállással. 1989-ben a Pan Am Airbus A310-esekkel leszállás nélkül is repült New Yorkból Budapestre. A Pan Am bukása után a Delta vette át a jogokat és repülte a vonalat.

A Malév a 767-esek beszerzése után 1993-tól tartotta fenn a maga járatait, de a típus kivonásával ez a lehetőség megszűnt. Az American csak 2011-ben indította a maga 767-eseit. Azonban mindkét amerikai partner leállította a járatokat, amikor 2011 őszén már látszott, hogy a Malév nemigen marad talpon, és ha nem működik a ráhordó hálózat, nem lehet majd a budapesti vonalat gazdaságosan fenntartani. A kormány mostani intézkedése balkáni légijáratok koncesszióba adásáról lehet, hogy már ennek a ráhordó hálózatnak a kialakítását célozza.

Csápon az AA 767-ese, a háttérben még egy Malév-gép...

A magyar nemzeti légitársaság bukása után ismét szó volt arról, hogy az American visszatér Budapestre, azonban akkor a megalégitársaság inkább a csődeljárás lefolytatásával majd a US Airways egyesülés körüli bonyodalmakkal volt elfoglalva.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek