Az Antonov nem halt meg, csak átalakult!

iho   ·   2016.02.01. 16:15
cim2

Elsőre meglehetősen riasztóan hangzott a hír: felszámolják az Antonovot. Az információ annál is inkább volt elsőre meglepő, merthogy a tavalyi év fontos és sikeres volt az ukrán repülőgépgyártónak, például az An-178-as program „beérésével”, az első példány repülésével, reménybeli megrendelésekkel.

Ugyanakkor az is világos volt, többek közt épp, mert az új típus még nem érett az eladásra és ezért nincs belőle bevétel, viszont az An-70-es több évtizedes fejlesztése is óriási túlköltekezéssel járt, a vállalatcsoport pénzügyi helyzete már hosszú ideje bizonytalan volt, annak ellenére, hogy a tavalyi év első kilenc hónapját 274 millió hrivnyás nettó profittal zárta.

Az An-70-es sok pénzt vitt el, és még csak egy repül belőle

Fontos tényező volt mindebben az egyik legjelentősebb vevő és partner kiesése. Az ukrán–orosz viszony megromlásának következményeként megszűnt a korábbi együttműködés, amely például az évtized elején még egy hatvangépes közös projektet jelentett volna az An-124 Ruszlán, négyhajtóműves óriás gyártásának újraindítására. Erre azonban már, legalábbis együttműködésben, nem kerül sor, sőt, az ukrán Antonov nem támogatja tovább az orosz légierő An-124-eseinek karbantartását, a nagyjavításokat már az Irkut végzi. Ugyanakkor az orosz vezetés az Iljusin irodát bízta meg egy új, nagy kapacitású katonai teherszállító tervezésével. Tavaly pedig az ukrán kormány mondta vissza az Antonov részvételét a United Aircraft orosz óriáskonszernnel új típusok fejlesztésére és gyártására tervezett közös vállalkozásból.

Így kellett, hogy sor kerüljön a cég pénzügyi felszámolására, – és, amiről most született meg a kormány döntése: beolvadására az Ukroboronrpom nevű, mintegy száz(!) ukrán vállalatot tömörítő nagy állami védelmi konszernbe. Ugyanakkor az Antonov csoport honlapján a felszámolást magát, mint pénzügyi folyamatot is cáfolják, viszont megerősítik a nagy állami védelmi csoportba való belépést, illetve jelzik, az Antonov cég továbbra is megmarad repülőgépgyártónak, beleértve a tudományos kutatást, a gépek elkészítését, tesztelését, sorozatgyártását és az eladás utáni karbantartási munkákat. Erre azért lehetett szükség, mert több külföldi orgánum valóban úgy adott hírt a történtekről, hogy az Antonov bezár, leáll a repülőgépgyártással.

Sikeresebbnek ígérkezik a C-130-as és az Embarer 390-es kihívója, az An-178

Ellenségeskedés ide vagy oda: Kijev a változással igazából Moszkva gyakorlatát követte, amikor 2010-ben megalapította a konszernt és a hatékony működés és vezetés jegyében egy hatalmas állami konglomerátumba fogta össze valamennyi ukrán haditechnikai cég tevékenységét. Ide kerül tehát az Antonov is, mint ahogy már korábban ide került az Antonov csoport több más tagja, például a repülőgépjavító részlege.

Ugyanakkor tehát a világszerte ismert és elismert Antonov-brand megmarad. És nemcsak, hogy zajlik tovább a repülőgépgyártás, hanem beindult egy új program is, ami nyilván sokak szívét itthon is megdobogtatja: az An-24/26/32-es gépcsalád továbbfejlesztéseként születőben az An-132-es, Pratt & Whitney Canada PW150-es hajtóművekkel, Honeywell avionikával, együttműködésben egy szaúdi céggel (Taqnia Aerospace) és egy fejlesztési intézménnyel (King Abdulaziz City for Science and Technology). Az első példány törzse már épül, a program a cég közlése szerint jól halad, és Oleg Antonov születése 110. évfordulója alkalmából Porosenko elnök bejelentette, hogy 2016 az Antonov éve lesz Ukrajnában.

Háttérben a második 178-as prototípus, előtérben a készülő 132-es

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek