Az első gépek érkezése: Rosztov Platov repülőtér
Az orosz közlekedési tárca, Rosztov régió kormánya és a Renova cég 2013-ban írta alá a megállapodást az új légikikötő építéséről. A beruházás PPP-formában indult, vagyis a magántőke bevonásával, annak érdekében, hogy egész Dél-Oroszországnak létesítsen Rosztovtól majd harminc kilométerre fontos légiközlekedési csomópontot, 3600 méteres pályával, 45 gépnek kiépített állóhellyel, 50 ezer négyzetméteres terminállal, kilenc utashíddal, 2500 kocsira elég parkolóval.
A PPP-rendszer azt jelenti, a szövetségi alapokból épült maga a repülőtér, a pálya, a magánbefektetők adták a pénzt a terminálra és a regionális alapokból építették a reptérhez kapcsolódó közlekedési rendszert. Az építkezés 2015-ben kezdődött, és a tervezett menetrend szerint zajlott, viszont folyamatosan emelkedtek a költségek, elsősorban a rubel értékvesztése miatt, mert a reptér számos rendszere, például a pályafények, külföldön készültek.
Korábban arról kommunikáltak a beruházók, hogy a pálya bármilyen (nagy) gépet képes fogadni, mostani hírek szerint a legnagyobb repülőgép a Boeing 777-es, amely leszállhat az új légikikötőben. Közben a finanszírozók közé belépett a Gazprombank is. Bejelentették azt is, hogy az első szakasz lezárása után tervezik egy második pálya építését is.
2016-ban jelezték, teljes kiépítettségében évi nyolc millió utast fogad és indít majd a légikikötő. 2017 januárjában az orosz miniszterelnök javaslatára eldőlt, hogy a repülőtér névadója a doni kozákok tábornoka, az 1812-es háború hőse, Matvej Platov lesz. Az áprilisi kormányjelentés a megnyitás utáni első szakaszban ötmilliós utasforgalmat emlegetett.
Augusztusban elkészült a pálya, befejeződött a gurulók és a forgalmi előtér építése, a VIP-terminál és egy teherközpont is. Közben elkészültek a tervek arra, hogyan fogják áthelyezni március elsejéig a teljes forgalmat a régi rosztovi repülőtérről az új légikikötőbe. A végső mérleg: a repülőtér 47 milliárd rubelbe került, amiből 19 milliárd származott magáncégektől.
Októberben a hatóság megadta az üzemeltetési engedélyt, és néhány napja már leszálltak az első utasszállítók is: az Azimuth S100-asa és a Rosszija A319-ese. A hivatalos nyitó ceremóniát november 27-én tartják, az új légikikötő fontos objektuma lesz a jövő évi oroszországi foci-vébé logisztikájának, 2018. június 17-én játsszák az első rosztovi mérkőzést, amire már a csapatok és a szurkolók is a Platovra érkeznek majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!