Az Emirates 35 éve, két géptől 254-ig, két járattól 157 desztinációig
A siker kulcsa a kontinensek közötti hálózat megteremtése, dubai fordítókoronggal, ötcsillagos nívóval.
1985 október huszadikán két repülőgép szállt le Dubaiban, mindkettőt a PIA, a Pakistan International flottájából bérelte wet lease formában, vagyis személyzettel együtt egy induló légitársaság, ma úgy mondanánk divatosan, hogy start-up. A gépek egyike egy A300 B4-es szélestörzsű volt, a másik egy keskenytörzsű Boeing 737-es. Ugyancsak októberben jött az első mintegy száz pilóta, mérnök, karbantartó az Emirátusokba, hogy a cég magját alkossa, miközben megkezdődött a helyi pilóták kiképzése is, akik viszont a pakisztáni hatóságtól kellett, hogy kapják a szakszolgálati engedélyüket.
Öt nappal a gépek érkezése után indultak az első járatok, a legelső EK 600 a pakisztáni Karachiba, a következő az indiai Mumbaiba. Ahogy az utóbbi járat egyik pilótája visszaemlékezett: a hangulat egyszerre volt ünnepélyes és professzionális. A kabinszemélyzet csinos volt, a gép percnyi pontossággal indult, a fogadtatás is méltó volt az indiai nagyváros, akkori nevén: Bombay repülőterén. Aztán következtek a további célállomások, Új Delhi, Amman, Colombo, Kairó, Dakka.
1987-ben érkezett meg az első saját tulajdonú gép, egy vadonatúj A310-es Toulouse-ból, ezzel a típussal indult a londoni kapcsolat Gatwickbe. Az alkalmazotti létszám tíz év alatt 200-ról négyezerre, a gépállomány tizenhétre emelkedett, de ez a légitársaság még mindig az a kisebb jelentőségű légi fuvarozó volt, a következő tíz év hozta meg az igazi, ugrásszerű növekedést, amelynek végén az Emirates már húszezer emberrel működött és 53 ország 76 városába repült. 1996-ben állt szolgálatba az első Boeing 777-es, 2003-ban kötötte a társaság az első szerződést A380-asokra, ma mindkét típust a legnagyobb számban üzemelteti a légicégek közül.
Az egykori alkalmazottak egyike a vállalat sikeres vezetésének tulajdonítja, hogy az Emirates mára a világ egyik meghatározó légicégévé vált, a tavalyi (Covid előtti) adatok szerint 254 géppel, 157 desztinációval, hatvanezernyi alkalmazottal. A most megjelent méltatások másfelől egyszerűen az Emirátusok gazdasági fejlődéséhez, növekedéséhez kötik a sikert. Azonban a történet ennél izgalmasabb.
Az Emirates, elsősorban Tim Clark víziója révén, megtalálta a maga különleges szerepét, az Európa és az Egyesült Államok, illetve a Dél- és Kelet-Ázsia, sőt Ausztrália közti légikapcsolatok kialakításában. Egymáshoz jól kapcsolódó járatok hálózata alakult ki a kontinensek között, dubai átszállással, amihez persze az kellett, hogy az Emirátusok legnagyobb repülőterét szintén az élmezőny szintjére fejlesszék és a hatalmas flotta igényei szerint bővítsék. Ehhez járul még a diszkontok ellenpólusaként az ötcsillagos fedélzeti kiszolgálás, ellátás, az economy-utasoknak is…
A világjárvány a globális légitársaságot nyilván súlyosan érintette, de az Emirates láthatóan azon cégek egyike, amelyek inkább előre menekülnek, és amint lehet, újra éleszti egyre több leállított vonalát, néhány napja a budapestit is. Hogy milyen sikerrel, az feltehetően később derül ki, amint az is, vajon nem volt-e túl kockázatos, hogy a légitársaság a legnagyobb számban vásárolta meg és a legfontosabb üzemeltetője lett a világ legnagyobb utasszállítójának, miközben az A380-as hatalmas befogadóképességét, a következő évek kétséges utasforgalmi perspektívája fényében, nehéz lesz kihasználni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!