Az észak-déli infrastruktúra kiépítése a V4 országokra vár

MTI   ·   2014.05.12. 22:27

Szabó István, a Külügyminisztérium energetikai és közlekedési koordinátora hétfőn Budapesten, az Energiapolitika 2000 Társulat rendezvényén elmondta, hogy ez csak közös akarattal hozható létre. Emlékeztetett arra, hogy a rendszerváltás után a nyugat-európai országok keleti irányba fejlesztették az infrastruktúrát, azonban a régióban elmaradt az észak-déli kapcsolat megteremtése, pedig a régió versenyképességét csak ez javíthatja.

Példaként hozta fel, hogy míg a német–francia határt három kilométerenként szelik át az utak, a magyar–szlovák határon ennek a többszöröse ez a távolság. Igaz, hatvanegy új közúti határátkelőről már megszületett az egyezmény.

Nem épült ki a V4 országok közúti és vasúti maghálózata sem, pedig ehhez 85 százalékos támogatást ad az EU - hívta fel a  figyelmet Szabó István. Hozzátette: ha egy adott útfejlesztésre más paramétereket adnak meg az érintett országok, akkor az uniós bürokrácia máris törli a finanszírozható projektek közül.

Az energetikai infrastruktúra területén a legsürgetőbbnek az észak-déli gázvezeték megépítését tartotta az előadó. A magyar–szlovák szakaszt lassan üzembe lehet helyezni – jelezte, hozzátéve: bizonytalan viszont a szlovák–lengyel szakasz sorsa, noha véleménye szerint a ukrán válság miatt felgyorsulhat a tervezés és építés. Eközben Csehország bejelentette, hogy a német rendszerhez csatlakozik, mivel a másik három ország túl lassan teremti meg a biztonságos gázellátás feltételeit.

A közös gázvezeték-építés nehézségei között említette az előadó azt, hogy a tervezés – a teljes előkészítéssel – 5–12 évet vesz igénybe, miközben ez a teljes beruházás költségeinek csak 10–20 százalékát emészti fel. A 80–90 százaléknyi forrást viszont az 1–2 évet igénylő építési fázisban lehet elkölteni.

Szabó István felhívta a figyelmet arra, hogy 2017 végére már meg kell tervezni a következő, a 2021 és 2027 közötti uniós időszak projektjeit, 2018-ban ugyanis eldől, hogy az EU mit finanszíroz ezekből.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.