Az év első nagy csalódása: idén még nem indul a Boeing 797-es…
Egyértelmű volt a szakmai közvélemény várakozása – amit egyébként maga a Boeing táplált –, miszerint az amerikai gyártó a nyári párizsi szalonon bocsájtja szárnyra új típusát, amit korábban NMA (Új Közepes Repülőgép), aztán egyre sűrűbben Boeing 797-es néven emlegettek. Mint erről többször írtunk, a gép Seattle két, évtizedeken át meghatározó és most is jelentős számban repülő konstrukcióját, a 767-est és a 757-est váltaná fel, kapacitását tekintve a 200-270 üléses kategóriában, a legsűrűbb és legjövedelmezőbb észak-atlanti vonalakon, de például az USA keleti és nyugati partja közti forgalomban is, 7400-9300 kilométeres hatótávval. Optimista jövendölések többszáz, akár többezer példányban látják a gép jövőjét.
A várakozás legalább akkora, mint az ellenszél, az európai konkurens néhány hónapja intenzív lebeszélő kampányt folytat, mondván új és drága konstrukció helyett a légitársaságok olcsóbban és gyorsabban juthatnak ehhez a kategóriához: az Airbus leghosszabb és legnagyobb hatótávolsággal felruházott, keskenytörzsű A321LR változatával.
Más szakértők közül többen – például a rendkívül tekintélyes Richard Aboulafia, a Teal Group alelnöke – úgy fogalmazzák meg a Boeing koncepcióját, hogy a 797-es a szélestörzsű gépek kényelmét és kapacitását nyújtja, azonban különleges törzskialakítása és az új technológiák és hajtóművek révén a keskenytörzsűek gazdaságosságával ötvözi azt.
A jelek szerint ugyanakkor a gép körüli viták még mindig nem dőltek el, nem beszélve a hajtóművek kérdéséről. A fontos gyártók most még bőven el vannak foglalva a mostani új típusaik problémáival, és az is világos, hogy kellően kiforrott konstrukciók hiányában mekkora problémák keletkezhetnek az új típusoknál, pláne ha azok, mint a neo és a MAX, legfőképpen az új hajtóműveken alapulnak.
A késést maga a Boeing-vezér Dennis Muilenburg maga jelentette be, miközben nem adott konkrét magyarázatot, viszont jelezte: idén a cég úgymond kiajánlja a légitársaságoknak a típust, és 2020-ban ennek alapján történhet meg a hivatalos programindítás. Ugyanakkor Muellenburgnak volt még egy fontos mondata: ha a Boeing vezető testületei is rábólintanak, a hivatalos kibocsájtás csúszása ellenére marad a 2025-ös határidő az új típus szolgálatba állítására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!