Az örök dilemma

Kemsei Zoltán   ·   2013.11.28. 20:00
00

„A főváros városfejlesztése, közlekedésfejlesztése és a pesti oldal kelet-nyugati tengelyének fejlesztése” címmel megtartott konferencián Rozgonyi Zoltán, Zugló alpolgármestere előadásában a felszíni közlekedés mellett tört lándzsát.

Az utolsók között: kocsiszíni menetben az 1-es villamos a Thököly úton<br>(forrás: VEKE-archívum)

Való igaz, a 4-es metró újpalotai hosszabbítása még csak az erősen távoli tervekben létezik, a projektet hivatalosan nem vették fel a fejlesztési listára. A Bosnyák tér rendezése úgyszintén felmerül, ha máskor nem is, de minden önkormányzati ciklus kezdetén a XIV. kerületben.

Az utolsó átfogó tanulmány 2009-ben jelent meg a Thököly út–Csömöri út–Újpalota tengelyről, az abban szereplő számok – a VEKE elemzése szerint – légből kapottak voltak, csupán egy elmélet igazolását voltak hivatottak táplálni. Az Erzsébet hídtól (sőt, Közép-Budától) Újpalotáig vezető közlekedési tengelyen jelenleg a 2013. június 1-jétől újból átalakított 7-es buszcsalád járművei közlekednek.

Vágánymaradvány a Hungária körút kereszteződésében<br>(a szerző felvételei)

Rozgonyi Zoltán előadásában a 7-es buszcsalád villamossal helyettesítése játszotta a fő szerepet. Véleménye szerint az építendő villamosjárat belső végállomása nem a Keleti pályaudvarnál, hanem – átlapolva a metró vonalát – az Astoriánál vagy a Blaha Lujza téren lenne. Emellett szükséges lesz a Bosnyák tér átépítése, P+R parkoló létrehozása is. A témához hozzászólva Albrecht Ute, a Budapest Városépítési Tervező Kft. ügyvezetője az újpalotai lakótelep méretével (15 ezer lakás) indokolja a kötöttpályás közlekedés kiépítését.

Az idézett 2009-es VEKE-elemzés alapján a 4-es metró újpalotai meghosszabbítása egyrészt a sűrű megállókiosztás, másrészt pedig a végigutazók viszonylag alacsony száma miatt nem lenne kifizetődő. A remélt nagy átlagsebességet nem tudnák a szerelvények megvalósítani, így a jelenleg is közlekedő gyorsbuszokénál nagyobb utazási sebesség nem várható. A konferencián előadást tartott Almássy Kornél, a BKK Közút vezérigazgatója is. Hangsúlyozta: bármilyen komolyabb felszíni megoldáshoz alapvető változtatások szükségesek. A Ferenciek tere a Budapest Szíve programban átépül, felújítják teljes szélességében a Thököly út belső szakaszát is, a felszíni tömegközlekedés buszsávokkal védett a belső szakaszon. Kérdés, hogy a most zajló felújításokba egy, a jövőben megvalósuló vilamosvonal építése mennyire illeszthető bele, szükségesek lesznek-e viszonylag rövid időn belül újabb teljes átépítések?

A 44-es villamos a Rákospatakig ment ki a Csömöri úton, 1995 végén szüntették meg a járatot

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek