Az utolsó európai 154-es járat... De még él a gyönyörű típus!

iho   ·   2016.10.10. 13:45
cim2

A fehérorosz Belavia színeiben teljesítette utolsó európai menetrend szerinti járatát az egykor a Malév flottájában is repülő Tu-154-es. A géptől Nyugat-Európa már tavaly májusban elbúcsúzott, ekkor repült utoljára menetrend szerinti járatként a kontinens eme fertályára a társaság egyik 154-ese Genfbe, ahol szokatlan, de érthető módon nem érkezéskor, hanem induláskor, a végső búcsú pillanataiban kapott a karcsú kék–fehér háromhajtóműves tisztelgő vízfüggönyt a svájci reptéri tűzoltóktól.

A fehérorosz társaság három példányt üzemeltet december végéig

A típus néhány napja tehát lerepülte utolsó menetrend szerinti belföldi Belavia-járatát is, Minszkből Gomelbe, december végéig még dolgozik ugyan a társaságnál, továbbra is csak mint a Fehéroroszország északi részeibe tartó munkásjáratok gépe, de aztán végképp leállítják. Lehetséges, hogy a társaság az érdeklődő repülésbarátoknak és spottereknek még szervez egy külön repülést, erről a Belavia júliusban adott ki közleményt.

A cég 154-esei a modernebb M-változat példányai, 131–164 utasra beszékezve, ugyanakkor a Malévval ellentétben a gépeket a Belavia nem három, hanem négyfőnyi személyzettel repüli.

A genfi nyugat-európai búcsúztató

A Belavia kimutatásai szerint összesen négy, köztük két, a társaságnál még aktív 154-esről van szó, a harmadik gép az állami vezetők utaztatását szolgálja más festéssel, a negyediket korábban lekonzerválták. Egyébként a légitársaság flottája ezeken kívül kizárólag nyugati típusokból áll: tizenhét 737-es repül az állományában, köztük kilenc 300-as, hat rövidtörzsű 500-as és egyelőre csak két NG-osztályú 737-800-as. Négy CRJ-100-as és 200-as valamint négy Embraer repül még a fehérorosz társaságnál, a leghosszabb törzsű 195-ösből és a rövidebb 175-ösből kettő-kettő. A típusok közül Budapestre általában a kanadai Bombardier CRJ-200-asok jönnek, a gépnek LR, azaz a regionálisnál hosszabb vonalakra használható változatát is üzemelteti a Belavia.

A 154-esek közül az első még 1983-ban került a társaság elődjéhez. A fehérorosz köztársaság a Szovjetunió része volt, az itteni flotta pedig az Aerofloté. Az önálló légitársaság 1996-ban indult, és 2008-ban szerezték be az első 737-eseket. Érdekesség: néhány hete a Belavia társaság járata avatta az amúgy patinás, de kereskedelmi forgalomba csak most bekapcsolódó moszkvai Zsukovszkij repülőteret, akkor 737-essel, a napi járatokat Embraerrel repülik.

Az elnöki 154-es most már csak a kíséretet szállítja

A Belavia menetrend szerint dolgozó 54-eseinek kiválása ellenére tehát marad még fehérorosz lajstromban aktív Tu-154-es,  Lukasenko elnöki flottájának részeként, igaz, papíron a Belavia gépeként. A fehérorosz államvezető ugyan néhány évvel ezelőtt 124 millió dollárért megvette, majd Hamburgban felújíttatta a türkmén elnök egykori  Boeing 767-esét, de a 154-es is még használatban maradt. Szeptemberben a spotterek ezt az állami Tu-154-est látták, amint Peking felé menet, mivel a hatótávolsága korlátozott, leszáll Novoszibirszk Tolmacsevo repülőterén tankolni. Lukasenko maga a 767-esén utazott, és delegációjának többi tagja repült a 154-essel.

Ami pedig a Tu-154-esek további üzemeltetőit illeti: légitársaság már csak kettő van, amely menetrend szerinti járatokat repül vele, az észak-koreai Air Koryo (ahol még Il-18-as, Il-62-es és Tu-134-es is szolgál), és a távol-keleti orosz Alrosa, két illetve négy példánnyal, ugyanakkor a még szolgálatban álló háromhajtóművesek száma összesen több, mint ötven. Komolyabb számban repüli az orosz légierő és a belügy, valamint a kínai hadsereg, van egy gépe a Gagarin Kiképző Központnak, a Gromov Repülőkísérleti Intézetnek, repül egy Kazahsztánban, a két szlovák kormánygép helyett azonban ma már a nemrég beszerzett A319-est használják, és a lengyelek is kisorolták az utolsó 154-es kormánygépüket a másik Tupoljev szmolenszki katasztrófája után.

Az Air Koryo egyik 154-ese, mögötte két 134-es

A típus gyártása 1970-ben indult és 2013-ban állt le, 1026 példány elkészültével. Sajnos az egykor oly népszerű és sokak szerint a valaha volt legszebb utasszállítók közé tartozó 154-es üzemeltetése – fogyasztása, zajszintje, nagy tömege és a karbantartás, alkatrészbeszerzés elbizonytalanodása miatt – a légitársaságoknak a kilencvenes évekre már piaci hátrányt jelentett a modernebb típusokhoz képest. A Malév három évtizeden át összesen tizennyolc példányát üzemeltette, és 2001-ben vonta ki a flottából, jelenleg két 154-es létezik Budapesten, az LCG az Aeroparkban látható, az LCA felújításra vár, hogy szintén kiállítható legyen.

A Malév legelső 154-ese a 13-as jobb pálya mellett, most már máshol várja, hogy rendbehozzák

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Mentés

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.