Az utolsó tesztpéldány nem repülhet át Amerikába...

iho   ·   2020.04.13. 09:00
ftv10firstflight_cim

A regionális kategória ígéretes újdonsága ismét elakadt, ezalkalommal a koronavírus miatt. A japán konszern fejlesztésében készülő, a 70–90 személyes kategóriának szánt típus, a japán repülőipar több évtizede első polgári konstrukciója programját eddig – optimista számítások szerint is – hatszor–nyolcszor kellett halasztani, korábban elsősorban technikai problémák miatt, most a járvány akasztotta meg a teszteket. Pedig a jelek szerint már valóban közel lenne az öt éve tartó folyamat a boldogító záráshoz, a típusalkalmassági engedély elnyeréséhez.

(fotók: Mitsubishi Aircraft)

A szépvonalú gép (eredeti nevén MRJ, Mitsubishi Regional Jet) az eredeti tervek szerint 2013-ban állt volna forgalomba, ehhez képest a prototípusa 2015-ben szállt fel először. Egy évvel később a berepülési programot áthelyezték az Egyesült Államokba: Moses Lake a Boeing egyik jól kiépített bázisa, ahol például a tesztekhez szükséges telemetriai rendszerek készen várják a vizsgálandó protopéldányokat. A különböző műszaki nehézségek azonban itt sem kímélték a programot, sokat bajlódtak például a Pratt & Whitney GTF-hajtóműveivel, de ami ennél komolyabb, szerkezeti gondjai is voltak a gépnek, meg kellett erősíteni a szárny–törzs csatlakozást, vagyis komoly áttervezés is kellett, ami nyilván még inkább lassította a programot.

A gyártó egy szimbolikus és egy stratégiai döntést hozott közben. A jelképes a gép átkeresztelése volt a hangzatos SpaceJet névre, a hosszabb távra szóló döntés pedig az volt, hogy egyelőre félretolják a gép kisebbik változatát, és csak a kilencven személyes variánssal foglalkoznak, illetve komoly módosításokkal alakítanak külön az amerikai piacra egy 76 személyes altípust.

A friss jó hír, hogy elkészült a következő tesztpéldány – gyári sorozatszáma FTV10, lajstromjele JA26MI – és már megtette első útját Nagojában, a rossz hír, hogy nem tudott átrepülni Moses Lake-re, mert az ottani tesztközpont leállt a vírusveszély miatt. A reptér szintén Washington államban van, amely New York után a legsúlyosabb gócpontja a járványnak. A gép egyelőre továbbra is Japánban repül majd, a tesztprogramot nem állítják le, a cég vezére jelezte, ez a példány már valóban a típusengedélynek megfelelő kialakítású, tehát létfontosságú, hogy munkában tartsák.

Szkeptikusabb vélemények a mostani súlyos válság fényében nem tartják kizártnak, hogy a Mitsubishi feladja a programot, de ezt nem csak a gyártó Mitsubishi elnöke, Takaoki Niwa cáfolja, de az elemzők többsége sem tartja valószínűnek, azután, hogy a fejlesztésbe oly sok pénzt és energiát beleöltek már. Szavai szerint a koronavírustól függetlenül a légitársaságok igénylik, hogy a piacvezető Embraer E2-nek legyen erős versenytársa.

A forgalomba állítás lehetséges dátuma azonban most már csak 2021 vagy 2022 lehet. Közben ugyancsak bizonytalan a tavaly elhatározott fúzió a Bombardier egykori CRJ-részlegével, ami épp a regionális jetek technológiája, marketingje és háttér-üzemeltetése dolgában juttatná kész rendszerekhez és know-how-hoz a japánokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.