Bajkeverők a levegőben: az oroszok is keresik a megoldást

iho/repülés   ·   2016.11.27. 08:45
cim

Elkeseredett légitársaságok ültek le a légügyi hatóság képviselőivel, hogy megvitassák, mit lehetne tenni az Oroszországban is egyre inkább terjedő légi huliganizmussal szemben. A Roszaviacija konferenciáján a társaságok sürgették, a hatóság tegyen meg mindent azért, hogy a javasolt intézkedéseket meg lehessen hozni, illetve hogy egyáltalán kerüljenek be az orosz jogrendszerbe a repülőgépeken elkövetett szabálysértések, a lehetséges eljárások és retorziók, a legnagyobb gond ugyanis a törvényes bizonytalanság, mondták a résztvevők. Ez az oka annak, hogy sok légitársaság maga sem tudja meghatározni pontosan, mit tehet és mit nem a vandál utasokkal szemben, vagyis az eljárások hiányoznak a belső utasításokból is.

Az eddigi felmérések szerint a legfontosabb kockázati csoport az üdülőhelyi charterek utastömege, ők követnek el leggyakrabban alkoholos állapotban mindenféle helytelenségeket, provokálnak verekedést, inzultálnak utasokat, légi utaskísérőket. A második legfontosabb és legveszélyesebb szabálysértés a dohányzás a fedélzeten.

A szabálytalanságon kapott utasok ellen az orosz légitársaságok eddig valójában nem is tudtak igazán eljárni, nem lehetett törvényesen feketelistázni sem őket. A vandalizmust elkövetett utasok harminc százaléka mindenféle következmény nélkül megúszhatta, amit tett, még akkor is, ha a történtek miatt a gép kénytelen volt a célállomás előtt leszállni.

A résztvevők javaslata szerint a jogrendszer révén legyenek felelősségre vonhatók az elkövetők, alkossanak általánosan érvényes szabályokat az ilyen esetekre, és határozzák meg a retorziókat. Az egyik legfontosabb annak a jogi alapja, hogy az az utas, aki korábban huligánként viselkedett a levegőben, kerüljön fel egy listára, amelynek alapján megtagadhatják a következő alkalommal, hogy jegyet váltson, megtilthatják neki, hogy egyáltalán külföldre utazzon, illetve a fokozott kockázatnak megfelelően csak emelt áron juthasson jegyhez. A másik fontos intézkedés, amit mindenki javasol: korlátozzák az utasok hozzáférését az alkoholhoz.

Persze nemcsak Oroszországban okoz gondot a légi vandalizmus. A kínai hatóságok már tavaly eldöntötték, hogy listára kerülnek a „bajkeverő turisták”.  A kínaiak például thaiföldi utazásuk alkalmával szoktak leggyakrabban durvább dolgokat elkövetni, olykor nem is a gépeken, hanem már a terminálokon, például hogy nem a megfelelő helyen végzik a dolgukat.

Az utóbbi hónapokban elsősorban kínai utasokról lehetett hallani olyan vad történeteket, mint hogy repülés közben ki akarták nyitni a vészkijáratot. A renitensek neve két évre kerül egy listára, amit megkapnak a társaságokon kívül a határőrizeti és vámhatóságok, a bankok és persze megkap a rendőrség is.

Van bőven gondjuk rosszul viselkedő utasokkal a nyugati társaságoknak is, például rendszeresen okoznak incidenseket az egyre inkább a légi utazást választó focidrukkerek. A légitársaságok többsége rendelkezik „do not board” listával, valamint megvannak a maguk rejtett eszközei is a baj kezelésére vagy elkerülésére. A The Sun név nélkül nyilatkozó utaskísérőket idéz, akik például elmondják, hogy minél több alkoholos italt kér egy akár első osztályú utas, annál inkább hígítják az adagot, egy idő után úgysem veszi észre...

A Washington Post cikke azzal is magyarázza a rossz viselkedést, hogy a légi utazás voltaképp olyan „nem természetes” helyzet, amikor az ember be van zárva tízezer méter magasan idegenek közé egy csőbe: ilyenkor könnyebben felszínre bukkanhatnak bizonyos lelki jelenségek, az agresszión túl akár a rejtett rasszizmus is, valamint a terrorizmus okozta félelmek, esetenként iszlamofóbia. Igaz, olyan példa is volt, amikor ez a probléma egy légi utaskísérőnél jelentkezett, aki egy muzulmán hölgyet nem szolgált ki, nehogy fegyverként használja az üdítős üveget.

Az amerikai társaságoknál is az a fő szabály, hogy a bajt legbiztosabban akkor lehet elkerülni, ha fel sem engedik a fedélzetre. De így is akadnak konfliktusok: a részeg nő, aki utaskísérőket inzultált, de utána megverte a gépről őt lekísérő rendőrt is, az ugyancsak ittas öt(!) hölgy, akik egy hordozható hangszórós lejátszóval kezdtek buliba egy Spirit-járaton, a fickó, aki verekedni kezdett, mert az előtte lévő hátra hajtotta az ülését.

Utóbbival kapcsolatban tegyük hozzá, nyilván megvan a maga kockázati tényezője annak is, hogy a légitársaságok és a repülőgépgyártók egyaránt azzal próbálkoznak, hogyan lehet ugyanabba a géptörzsbe még több utast beleültetni. Az idei év egyik nagy botránya volt, amikor Paris Hilton öccse egy British-járaton az egyik légiutaskísérőt halállal fenyegette, a másikat meg is próbálta ütni, amikor megakadályozták, hogy végigszívjon egy marihuánás cigarettát.

Ezzel együtt az FAA tavaly sokkal kevesebb, kilencvenkilenc utasrendbontást regisztrált a 2014-ben jelzett száznegyvenöttel szemben. Egy vizsgálat szerint gyakorlott légiutasok között ritkább a nem megfelelő megnyilvánulás, tehát az is egy tanulási folyamat, hogyan viselkedjünk a repülőgépen. Vannak már olyan videók, amelyek tréfás vagy komoly formában oktatják – nem a légiutas-kísérőket, hanem az utasokat a megfelelő viselkedésre.

Sőt, akad olyan erre szakosodott Facebook-oldal is, amely a repülés közbeni viselkedésével foglalkozik: többek szerint a közösségi fórumok híradásai többet segítenek a repülési kultúra elsajátításában és az incidensek számának csökkenésében, mint a társaságok óvintézkedései.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek