Becsuklott futó, majd sikeres szűzfelszállás

Trautmann Balázs   ·   2011.07.10. 15:00
evektor2cr

A nagygépes repülés, a kompozit utasszállítók, a „lopakodó” vadászbombázók mellett kevesebb reflektorfény jut a repülés egyik kevéssé feltűnő, de annál fontosabb ágának: a kisebb méretű, egy- vagy két hajtóműves, könnyű, kis hatótávolságú utas- és teherszállító repülőgépek piacának. Márpedig számos olyan helyszín van a földön, amelyeket csak ezek a kisgépek képesek megközelíteni és fenntartani a létfontosságú áruforgalmat vagy éppen a megélhetéshez szükséges turistákat hozzák el.

Az Evektor-Aviatechnik EV-55M repülőgépe második kísérletre emelkedett sikeresen a levegőbe a csehországi Kunovice repülőterén. Az első, június 20-i felszállási kísérlet az orrfutó gyorsítás közbeni becsukódása miatt nem sikerült. A hiba kijavítása után, az Evektor tesztpilótájával, Josef Charvát-tal és a Cseh Légierőtől érkezett Jiří Hána őrnaggyal a kormányoknál június 24-én, helyi idő szerint 10:55-kor rugaszkodott a gép a levegőbe. Az EV-55M a szűzfelszállást követő 30 perces repülés során 125 csomós sebességet és 3500 lábas repülési magasságot ért el. A gép Josef Charvát elmondása szerint pontosan úgy viselkedett, ahogyan azt várták, könnyű volt irányítani és a kormánymozdulatokra gyorsan reagált.

Az első, sikeres felszállás (fotó: Evektor-Aviator)

Az EV-55M típusjelzésének M betűje a katonai felhasználásra (Military) utal, s így nem meglepő Jiří Hána őrnagy jelenléte sem az első felszállásnál. A maximum 4600 kilogrammos felszállótömegű, 9-14 személyt vagy 1824 kilogramm hasznos terhet elvinni képes repülőgép 12,5 köbméteres beltérrel, 10000 láb magasságban 220 csomós utazósebességgel várja megrendelőit. A két, Pratt & Whitney Canada PT6A-21 típusú hajtóművel rendelkező géppel elsősorban a nagy magasságú és/vagy betonmentes repülőtereket használó, régebbi, 6-9 fős, jellemzően robbanómotoros gépeket üzemeltető társaságokat célozzák meg – a katonai felhasználás mellett.

Az EV-55M modern fülkéje (fotó: letecvi.cz)

Ez a kategória elsősorban a dél- és közép-amerikai, oroszországi, afrikai  és ázsiai térségre jellemző. A gépnek lesz teljesen utasszállító, teherszállító és kombi, az előző kettőt vegyítő belső berendezésű változata is. A gépből két prototípus épül még Kunovicében, a sorozatgyártás a tervek szerint 2014-től indulhat meg.

A gépet sokan a méltán népszerű L-410 Turbolet váltótípusának tartják: teherbírása nagyobb az L-410-esnél, s főbb méretei is közelítenek a régebbi, könnyű teher- és személyszállító repülőgéphez. A gép alapos szakmai elemzésére hamarosan visszatérünk.

Kapcsolódó hírek