Belgrádi repülőnap a majdani megrendelések jegyében
A vadászrepülők a békebeli air policy, tehát légirendészeti feladatokat tudják ellátni. A vadászerők gerincét MiG–21Bisz repülőgépek alkotják, számuk kb. 8-10. A pilóták a 21UM-ekkel gyakorolnak. A légirendészeti feladatok során a készültségi géppár sok esetben még légiharcrakétát sem hordoz, polgári repülőgépek ellen a beépített gépágyú is megfelelő. A 21-esek fegyverzetének csúcsát modernizált R–60 rakéták alkotják. A háborút túlélő Batajnicai Fekete Lovagok MiG–29 repülőszázadnak öt Fulcrumja maradt meg, de az egyik együléses repülőgép két éve lezuhant egy demórepülés gyakorlása közben, és Randjelovics alezredes, aki túlélte a NATO elleni háborút egy katapultálással, itt már nem tehetett semmit, repülőhalált halt. A maradék négy gépből kettő harci és egy UB a levegőben vett részt a repülőnapon, a negyedik a statikus bemutató része volt.
A csapásmérő kapacitás körülbelül egy tucat J–22 (JN, IN,INJ) Orao, amelyet a másik fejlesztő ország, Románia már egy évtizede kivont a szolgálatból. A támadógép precíziós fegyvert nem hordoz, műszerezettsége a 60-as évek végét idézi. Lassan kivonásra érett típus. 25-30 G4 (G4M) Super Galeb a legkorszerűbb otthoni gyártású repülőgép, hangsebesség alatti, gyakorló és könnyű támadó szerepkörre egyaránt alkalmas típus. Négy felfüggesztési pontjára szabadesésű bombákat és nem irányított rakétákat lehet függeszteni.
A légcsavaros kategóriában az alap iskola- és gyakorlótípusok váltása folyik, a Lasta és Utva repülőgépek partizánvadász bevetésekre is alkalmasak.
Szerbia Mi–17 helikoptereiből mindössze kettő üzemképes, de hazai licencgyártású Gazelle (Gama) helikopterekből páncéltörő és felderítő változatokkal is rendelkeznek. Szállító feladatra két An–26 közepes szállító repülőgépet alkalmaznak, ebből egyik repült, egy statikus bemutatón volt. A többi Antonov néhány An–2 kivételével repülésre alkalmatlan.
A Belgrád melletti batajnicai repülőbázison 16 ország 27 különféle típusú repülőeszköze vett részt az ünnepi repülőnapon.
A házigazdák repülőerejük teljes vertikumát felvonultatták. A program Lasta és Utva típusú repülőgépek áthúzásával kezdődött, majd a Mi–17 és Gazelle helikopterekből álló vegyes kötelék darált végig a beton felett. A legnagyobb teljesítményű J–22 Orao vadászbombázók négygépes kötelékét egy MiG–29UM és három MiG–29A/UB vegyeskötelék követte. G4 Super Galeb gyakorló- és könnyű támadógépek a szerb trikolórt húzták végig az égen. A statikus soron is kiállították a szerb légierő gépeit, köztük az előzőekben említett típusok mellett a kormány Jak–40 VIP szállítóját.
A nyitóformációhoz tartozott, hogy az ejtőernyősök a nemzeti lobogóval ugrást hajtottak végre. A formációk áthúzása után képességbemutató vette kezdetét, amelyben Orao és Super Galeb gépek imitált támadást hajtottak végre a repülőtér ellen, két Fulcrum fedezete alatt.
A hazai repülőeszközök közül imitált légi harcot is bemutatott egy MiG–21UM és két Fulcrum. Szólóbemutatókat tartottak Gazelle helikopterrel, valamint díszfestésű Oraóval és Lastával.
A többi repülést elsősorban a külföldi légierők repülőeszközei mutatták be. Szerbia a jelen és a közeljövő katonai repülőeszköz-piaca. Ennek megfelelően Olaszország – amely az EADS cégcsoport több vállalatának székhelye – a Eurofightert küldte dinamikus bemutatóra. Az oroszok a Szliacson már látott MiG–29M2-vel repültek, és a kubinkai Sztrizsi (Fecskék) bemutatóköteléket küldték. A Fecskék inkább fecskécskék voltak, mivel az ötgépes formáció háromgépes alakzatra csökkent. A negyedik gép tartalék volt, ötöt meg nem tudtak küldeni, mivel a parancsnokot, Valerij Morozov ezredest azonnali hatállyal elbocsátották az Orosz Légierő kötelékéből, mivel eladta a jogvédett Fecskék-jelvényt polgári vállalkozóknak. A háromgépes formáció azonban kiváló kötelékrepülést mutatott be, majd egy szóló demót is repült az egység egyik pilótája.
Amerikai részről az Avianói Repülőbázis Buzzard századának kettő F–16C Block52 gépe és egy KC–135 tanker került statikus bemutatóra. Falcon azonban megmutatkozott a levegőben is, a norvégok légierejének bemutatóján. A svédek az utolsó pillanatban kérték meg hazánkat, hogy dinamikus bemutatót repüljön az egyik magyar JAS–39-es. A 32 oldalszámú Charlie változatú magyar együléses harcigép, pilótánk néhány óra gyakorlása után Kecskemétről törzs alatti póttartállyal (tehát nem tudatosan felkészített demóról volt szó) végezte el feladatát.
Az olaszok a szállítófronton is támadtak és statikus és dinamikus programban is szerepeltették a C–27J Spártai szállító repülőgépet. A sógoroknak UH–60 Blackhawk helikoptere statikus, valamint SAAB 105OE többfeladatú harci repülőgépei dinamikus és statikus bemutatót tartott. Szomorú, de a szerb repülőnap áldozatokat is követelt: a Román Légierő IAR–99 Soim gyakorló repülőgépe gyakorlás közben még otthon lezuhant és a személyzet egyik tagja repülőhalált halt. A civil szereplést egy másik haláleset akadályozta: a bákói gyár berepülőpilótája román gyártású UL géppel, magasfeszültségű vezetékbe akadt és lezuhant. Romániát végül statikusan egy SOCAT (Superpuma) helikopter képviselte.
Fentieken túl polgári repülőgépek – köztük egy ATR –, valamint civilek által repült G2 Galeb is repült a szerb repülőnapon.
Az ünnepséget követően Alexsandar Vucic szerb nemzetvédelmi miniszter a több százezres nézősereg előtt tartott repülőnapot sikeresnek ítélte, a lehetséges beszerzésekről azt nyilatkozta, hogy elsősorban a hazai repülőipar fejlesztésére összpontosítanak. „Majd ha lesz elég pénzünk, akkor gondolkodunk beruházásról. Vannak elképzelések, de először a pénzt meg kell keresni” – jelentette ki a miniszter. Gyakorlatilag azonban az Eurofighter, Rafale, Gripen, az amerikai F–16 és az orosz Szu–20 és MiG–29M2 mellett a kínai JF–17 vadászbombázók gyártói küzdenek a háttérben az üzletért.
Déli szomszédaink szívélyes vendéglátók voltak, és a repülésért lelkesedő nézőközönség előtt nagyszerű repülőünnepet tartottak.