Bemutatkozott a Rail Cargo-csoport Görögországban
Ünnepélyes bemutatót tartott a Szaloniki melletti Szindoszban a Rail Cargo Logistics Goldair (RCLG) nevű görög magánvasúti társaság. Igazából már négy éve, hogy az ÖBB leányvállalata a Görög Goldairrel közösen megalapította a céget, de adminisztratív és egyéb akadályok miatt saját vonatot még nem tudtak közlekedtetni. Ilyen egyéb akadály a megfelelő vontatójármű hiánya, ami most elhárult: az RCLG a GaiaOSE-től lízingel egy 220-as sorozatú, Adtranz gyártmányú dízelmozdonyt.
A GaiaOSE az a cég, amelyik a használaton kívüli vasúti eszközöket kezeli. Az 1997–2004 között forgalomba helyezett harminchat mozdony közül a 220 032 pályaszámú az első, amelyet más cég használ, mint a „nemzeti” vasútvállalat, a TrainOSE (ami egyébként az olasz államvasút, az FS csoport tulajdonában van).
Azt gondolhatnánk, hogy nem nehéz betörni a görög piacra, hiszen csak néhány Ludmilla kell hozzá, mivel a kétezres évek elején több bolgár 07 sorozatú mozdonyt használt az akkor még egységes görög államvasút, az OSE. Görögországban azonban mindössze egy cég végez vasúti járműkarbantartást, mégpedig az EESSTY (ROSCO). Bár ezt a céget korábban meg akarta venni az FS és a Škoda is, most úgy néz ki, mégis a TrainOSE lesz a tulajdonosa, tehát maga végzi majd a saját járművei karbantartását, miként Magyarországon a MÁV-Start. Így pedig necces lenne, ha az RCLG őket bízná meg a Ludmillák karbantartási munkálataival, márpedig a most szépen felmatricázott 220 032-asra is ez a mostoha sors vár.
Ennek ellenére az RCLG szerdán megtartotta bemutatóját Szindoszban, ahol elhangzott, hogy igyekszenek megkétszerezni a Szaloniki és a macedón határon fekvő Idomeni közötti vasúti teherforgalmat, valamint kulatai határátmenettel, Bulgárián és Románián keresztül akár közvetlen vonatokat is tudnak indítani Németországba. A dolog szépséghibája, hogy a mozdony gépmenetben tért vissza Szindoszból Szalonikibe, míg a szerelvényt a TrainOSE mozdonya húzta el Idomenibe.
Az eseménynek helyt adó létesítmény amúgy a Goldair egyik partnere, az Express Interfracht egykori ötezer négyzetméteres logisztikai bázisa volt. Jelenleg üres, a jövőben talán megtölti az RCLG élettel. A cég egy sokkal nagyobb, hetvenezer négyzetméteres logisztikai központot is bérel Athén közelében, így Görögország két legnagyobb városának vonzáskörzetében van jelen.
Az RCLG most azon fáradozik, hogy fuvarokat szerezzen egy Kulatán át közlekedő járatra. Talán szeptembertől már lesz saját vonata is, addig leginkább típusismereti és vonalismereti meneteket tartanak a mozdonyukkal. Ugyanis mozdonyvezetőt sem egyszerű szerezni, ez is hátráltatta a magánvasúti társaságok létrejöttét a helléneknél. Az RCLG ezt a problémát úgy hidalta át, hogy magától a pályavasúti OSE-től bérel mozdonyvezetőket, nekik viszont nem feltétlenül van típusismeretük vagy vonalismeretük. Az OSE ugyanis leginkább pályavasúti vagy belső üzemi járműveket üzemeltet. Ősztől már két dízelmozdonyt és egy villamosmozdonyt szeretne üzemeltetni a Goldair.
A TrainOSE és az RCLG mellett az athéni városi közlekedési társaság (Stasy) és a Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL, azaz a kínai kézben lévő pireuszi kikötő belső vasútüzemi cége) is kapott vasútvállalati engedélyt Görögországban. Utóbbinak már tizenhat konténerszállító szerelvénye van és az év vége előtt ők is szeretnének hozzájutni első bérelt mozdonyukhoz. A legújabb belépő a Makiós Logistics, de úgy tudni, hogy a romániai GFR is szeretne görög leányvállalatot alapítani.
Görögországban a vasúti szállítás a teljes áruszállítási volumennek mindössze három ezrelékét, a szárazföldi áruszállítás másfél százalékát adja, így a piac ígéretes a magánvasúti társaságok előtt, ugyanis bőven van hely a növekedésre. Lassan-lassan elkészülnek az utolsó új nyomvonalak is az Athén-Thesszaloniki fővonalon és az intercity vonatok mellett a tehervonatok is rövidebb idő alatt, villamos vontatással tehetik majd meg útjuknak ezt a részét. A 220-as sorozatú mozdonyokat egyébként úgy építette meg az Adtranz, hogy később át lehessen őket alakítani villamosmozdonnyá. Azonban a HellasSprinter típusú villamosmozdonyokat sem tudja eléggé kihasználni a TrainOSE, így nem valószínű, hogy akár egyetlen 220-ast is valaha átalakítanának.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!